SoFo82 skrev 2018-06-12 20:02:53 följande:
Hej!
Har ett i-landsproblem...
Jag är sedan 3,5år med min kille.
Min önskan sedan jag var liten har varit att få gifta mig. Jag har planerat och drömt om bröllop så länge jag kan minnas. Har två barn sedan tidigare, då var det inte aktuellt att gifta mig eftersom han var/är en idiot men det är en annan historia.
Mitt problem är att han inte vill gifta sig med mig. Han påstår att det inte är nödvändigt. Men för mig är det så..,
Hur har ni andra det? Hur skulle ni göra?
Varför är det nödvändigt?
Ja, jag kan detta vad äktenskapet innebär (en av anledningarna till att jag inte vill gifta mig).
Jag är i nästan i din sambos sits, förutom det att vi har ett gemensamt barn och att vi är ense om att inte gifta oss.
Att jag inte vill gifta mig beror på, ja juridiken. Jag har tillgångar på min sida som jag vill ska stanna på min sida (hade jag inte haft egna barn så hade detta gått till mina syskonbarn), jag vill ha min egen ekonomi, vill inte ha någon giftorätt i några pengar, om vi, mot all förmodan, skulle separera, så är det endast vårt gemensamma hem som delas på, inget annat. Om sambon dör före mig, så kommer samtliga ha lika rättigheter till arvet efter honom, när jag går bort, oavsett före eller efter, så är det endast vår gemensamma son som ärver efter mig. Varken sambon eller hans tidigare barn kommer ärva mina tillgångar.