• SoFo82

Vill så gärna gifta mig!

Hej!

Har ett i-landsproblem...

Jag är sedan 3,5år med min kille.

Min önskan sedan jag var liten har varit att få gifta mig. Jag har planerat och drömt om bröllop så länge jag kan minnas. Har två barn sedan tidigare, då var det inte aktuellt att gifta mig eftersom han var/är en idiot men det är en annan historia.

Mitt problem är att han inte vill gifta sig med mig. Han påstår att det inte är nödvändigt. Men för mig är det så..,

Hur har ni andra det? Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Vill så gärna gifta mig!
  • Fiona M
    Nödvändigt är det ju inte, men vad har han för andra argument?
    Gör en lista; vad är hans anledningar och vad är dina.
  • Anonym (T)

Har ni skrivit testamente? Just när man har barn (med annan än sin nuvarande partner) är det väldigt bra att vara gift. Han borde med andra ord vilja gifta sig...Det har ju tex hänt mer än en gång att folk blivit bostadslösa efter att deras partner gått bort och barnen ärvt boende.

• Tecum
    Anonym (T) skrev 2018-06-12 20:19:54 följande:
    Har ni skrivit testamente? Just när man har barn (med annan än sin nuvarande partner) är det väldigt bra att vara gift. Han borde med andra ord vilja gifta sig...Det har ju tex hänt mer än en gång att folk blivit bostadslösa efter att deras partner gått bort och barnen ärvt boende.
    Men vänta lite! Just det faktum att hon har barn men inte han är ett gott skäl för honom att INTE vilja gifta sig. Då ärver ju hon och i förlängningen hennes barn, om man inte skriver äktenskapsförord.
    Om man har särkullsbarn är det bättre att inte vara gifta men istället skriva inbördes testamente så att ingen blir satt på bar backe vid ett oväntat dödsfall.
  • Anonym (T)
    Tecum skrev 2018-06-12 21:22:06 följande:
    Men vänta lite! Just det faktum att hon har barn men inte han är ett gott skäl för honom att INTE vilja gifta sig. Då ärver ju hon och i förlängningen hennes barn, om man inte skriver äktenskapsförord.
    Om man har särkullsbarn är det bättre att inte vara gifta men istället skriva inbördes testamente så att ingen blir satt på bar backe vid ett oväntat dödsfall.
    Fast om hon dör så ärver hennes barn boendet (om dom äger det). Då kan han bli tvungen att sälja sin del och flytta.
  • sextiotalist
    Anonym (T) skrev 2018-06-12 21:26:49 följande:

Fast om hon dör så ärver hennes barn boendet (om dom äger det). Då kan han bli tvungen att sälja sin del och flytta.

Men om det förändras inte för att de gifter sig
  • Anonym (Anonym)
    SoFo82 skrev 2018-06-12 20:02:53 följande:

Hej!

Min önskan sedan jag var liten har varit att få gifta mig. Jag har planerat och drömt om bröllop så länge jag kan minnas. Har två barn sedan tidigare, då var det inte aktuellt att gifta mig eftersom han var/är en idiot men det är en annan historia.

Mitt problem är att han inte vill gifta sig med mig. Han påstår att det inte är nödvändigt. Men för mig är det så..,

Ni kanske ska vara ihop ett tag innan ni tar ett så stort steg, som förhoppningsvis är för resten av livet?

Vill du gifta dig för att du älskar honom gränslöst mycket och ni verkligen inte kan hitta nån bättre, eller är det för att du bara vill gifta dig? Låter lite så iaf...

Annars är det en bra trygghet att gifta sig, iaf om man har barn eller tänker skaffa. Annars kan man lika gärna låta bli.

Vet du ens om han vill ha en så lång framtid med dig, leva resten av livet ihop osv?
  • Contador

Vad typiskt du ska promt gifta dig med en kille som inte vill binda sig. Han gör nog helt rätt. ? Eller man måste väl ha rätt att inte hålla med ts?

• Anonym (Varför!)

Hej!

Vilken idiot! Men din kille kanske är rädd/tveksam att committa, han väntar kanske på den rätta att gifta sig med, det har hänt mig, eller så har det något med ekonomin att göra eller politiskt kanske. Jag hade accepterat läget om allt annat var bra. Men om du inte accepterar det här alls så skaffa en annan som du kan gifta dig med, det gjorde jag! Felet är inte ditt om din kille inte vill gifta sig. Du får väl fortsätta att tjata på om giftermål tills han ger sig eller skaffa dig en riktig karl! Det gjorde jag och jag ångrar mig inte en sekund!
  • sextiotalist

Hej!

Varför är det nödvändigt?
    Ja, jag kan detta vad äktenskapet innebär (en av anledningarna till att jag inte vill gifta mig).
    Jag är i nästan i din sambos sits, förutom det att vi har ett gemensamt barn och att vi är ense om att inte gifta oss.
    Att jag inte vill gifta mig beror på, ja juridiken. Jag har tillgångar på min sida som jag vill ska stanna på min sida (hade jag inte haft egna barn så hade detta gått till mina syskonbarn), jag vill ha min egen ekonomi, vill inte ha någon giftorätt i några pengar, om vi, mot all förmodan, skulle separera, så är det endast vårt gemensamma hem som delas på, inget annat. Om sambon dör före mig, så kommer samtliga ha lika rättigheter till arvet efter honom, när jag går bort, oavsett före eller efter, så är det endast vår gemensamma son som ärver efter mig. Varken sambon eller hans tidigare barn kommer ärva mina tillgångar.

• fjanten

Jag förstår honom. Finns särkullsbarn med i bilden är det bäst att inte gifta sig. Har man bara gemensamma barn är det bäst att gifta sig. Om jag och min man, gud förbjude, skulle skiljas - då skulle jag aldrig gifta om mig. Var jag singel och barnlös och träffade någon med barn skulle jag heller inte gifta mig.

Låter kanske kärlekslöst, men jag har bevittnat på nära håll, några gånger, hur jävligt det har blivit vid dödsfall annars...

• sextiotalist
    fjanten skrev 2018-06-13 08:24:45 följande:

Jag förstår honom. Finns särkullsbarn med i bilden är det bäst att inte gifta sig. Har man bara gemensamma barn är det bäst att gifta sig. Om jag och min man, gud förbjude, skulle skiljas - då skulle jag aldrig gifta om mig. Var jag singel och barnlös och träffade någon med barn skulle jag heller inte gifta mig.

Låter kanske kärlekslöst, men jag har bevittnat på nära håll, några gånger, hur jävligt det har blivit vid dödsfall annars...

Exakt. De juridiska incitamenten som gör att det finns starka fördelar med att gifta sig när det finns gemensamma barn, de är en stor nackdel när det finns särkullebarn
  • Contador

Ditt ex. kanske drömde om att gifta sig Ler.

• SoFo82

Tack för alla svar!

Det finns många skäl till det mesta men det viktigaste borde vara att man vill leva med varandra och försegla förhållandet.

Vi kommer inte gifta oss, har förlikat mig med tanken även om det skaver att jag aldrig kommer få möjligheten att stå brud, få den upplevelsen och uppfylla drömmen.

Om vi skulle ha gjort det skulle vi ha skrivit äktenskapsförord så ingen skulle förlora nåt.

Svar på tråden Vill så gärna gifta mig!