• Ella2009

Skaffa barn direkt efter avslutad utbildning

Hej!

Jag är sommaren -19 färdigutbildad och tar examen. Just nu jobbar jag extra och sommaren på den arbetsplats där jag troligtvis kommer få en anställning efter examen. Min sambo och jag vill gärna skaffa barn så fort jag fått en heltidsanställning. Dock har jag fått höra från kollegor att mitt yrke tar ungefär 3 yrkesår innan man lärt sig allt och kan vara helt självständig. Nu till min fråga:

Jag är orolig att jag kommer glömma av saker som jag lärt mig om jag är mammaledig. Att det kanske blir väldigt tufft att komma tillbaks och kollegor förväntar sig att man är kvar där man slutade.. Hur hade ni gjort? Låtit det gå något år till och lärt er yrket bättre och sen skaffat barn? Eller skaffat barn direkt och tänkt att det löser sig? Någon med erfarenhet av liknande situation?

• Svar på tråden Skaffa barn direkt efter avslutad utbildning
  • FruNyfiken

Jag valde aktivt att ta jobb först och sedan skaffa barn. Allt går så snabbt idag. Den kunskap du hade vid examen kan vara förlegad två år senare. Mitt råd är att du först skaffar dig ett jobb, lite erfarenhet och därefter barn.

• Anonym (Beror på)

Beror helt på vilket yrke du har; exempelvis:

1) sjuksköterska eller lärare - inga problem
    2) it-tekniker eller programmerare - stora problem, då dina kunskaper från din utbildning snabbt blir föråldrade.
    3) ekonom - tveksamt, yrkesmöjligheter väldigt konjunkturberoende och då är det bra att ha en mer gedigen yrkeserfarenhet med sig när man går på föräldraledighet (kontakter för att få jobb senare etc)

osv

• Ella2009

I mitt kommande yrke (mätningstekniker/-ingenjör) är det inte så stora uppdateringar som sker och det ser ut som att det kommer vara brist på arbetsmarknaden i många år framöver. Min tanke är som sagt att jag måste ha en anställning innan jag blir gravid så att jag kan komma tillbaks efter mammaledigheten och fortsätta lära mig mer. Men som ni båda skriver, det är väl fördelaktigt att arbeta ett par år först. Så svårt när man är så sugen på barn.

• Friger

Tuta o kör. Börja försöka i samband med att provanställningen tar slut. Vill ödet att ni ska ha barn snabbt blir det så. Kan ju lika gärna ta något år eller två innan du blir gravid.

Är arbetsgivare, har varit med om det tidigare strax efter det att provanställningen övergår i fast anställning. Stör mig inte. Begriper ju varför dom väntar till dess! :P

• Anonym (Vänta)

Allt beror väl på din ålder?

Är du mellan 25-35, jobb först barn sedan.

Är du över 35 skulle jag absolut satsa på barn först.

Det är bra att tänka strategiskt och inte bara med livmodern

• Friger
    Anonym (Vänta) skrev 2018-06-13 22:27:35 följande:

Allt beror väl på din ålder?

Är du mellan 25-35, jobb först barn sedan.

Är du över 35 skulle jag absolut satsa på barn först.

Det är bra att tänka strategiskt och inte bara med livmodern

Vette tusan om det är så klokt att råda en 35-årig tjej att vänta några år med att börja försöka skaffa barn om det är en tjej som gärna vill ha barn. Oddsen sjunker snabbt under de där åren.
  • nnnnnnnn

Man måste ju inte heller vara FL jättelänge på heltid, kanske lösa det på andra sätt tex vara hemma 3-4 mån heltid, sen börja jobba 1-2 halvdagar/vecka (man har rätt till amningspauser, men kan ju också tänka sig att jobba 1/4-dagar dvs 2 h arbete per dag man vill jobba), sen ökar man till längre eller fler arbetsdagar/vecka.

Fördelar:
    * Du jobbar lite så du kommer in i arbetet och inte glömmer allt
    * Din föräldrapenning räcker längre, så du kan jobba deltid väldigt länge, särskilt om du försöker att inte ta ut någon FP eller väldigt lite FP under barnets första år.
    * Din partner får också vara hemma med barnet när det är litet.

Nackdelar:
    * svårt att veta hur man mår och orkar innan barnet kommit
    * har man otur så tajmar man inte alls 2 h arbete eller 4 h arbete, utan måste iväg till jobbet exakt när barnet behöver en som mest
    * kan bli stressigt, särskilt om man har lång resväg till jobbet.

Svar på tråden Skaffa barn direkt efter avslutad utbildning