• Ella2009

Skaffa barn direkt efter avslutad utbildning

Hej!

Jag är sommaren -19 färdigutbildad och tar examen. Just nu jobbar jag extra och sommaren på den arbetsplats där jag troligtvis kommer få en anställning efter examen. Min sambo och jag vill gärna skaffa barn så fort jag fått en heltidsanställning. Dock har jag fått höra från kollegor att mitt yrke tar ungefär 3 yrkesår innan man lärt sig allt och kan vara helt självständig. Nu till min fråga:

Jag är orolig att jag kommer glömma av saker som jag lärt mig om jag är mammaledig. Att det kanske blir väldigt tufft att komma tillbaks och kollegor förväntar sig att man är kvar där man slutade.. Hur hade ni gjort? Låtit det gå något år till och lärt er yrket bättre och sen skaffat barn? Eller skaffat barn direkt och tänkt att det löser sig? Någon med erfarenhet av liknande situation?

• Svar på tråden Skaffa barn direkt efter avslutad utbildning
  • FruNyfiken

Jag valde aktivt att ta jobb först och sedan skaffa barn. Allt går så snabbt idag. Den kunskap du hade vid examen kan vara förlegad två år senare. Mitt råd är att du först skaffar dig ett jobb, lite erfarenhet och därefter barn.

• Anonym (Beror på)

Beror helt på vilket yrke du har; exempelvis:

1) sjuksköterska eller lärare - inga problem
    2) it-tekniker eller programmerare - stora problem, då dina kunskaper från din utbildning snabbt blir föråldrade.
    3) ekonom - tveksamt, yrkesmöjligheter väldigt konjunkturberoende och då är det bra att ha en mer gedigen yrkeserfarenhet med sig när man går på föräldraledighet (kontakter för att få jobb senare etc)

osv

• Ella2009