• Tyrande

Natural cycles efter att ha använt p-piller i 15 år

Hej!

Jag är en kvinna på 27 år och är tillsammans med en man som är lika gammal som jag i lite mer än 4 år. Vi är båda två klara med våra utbildningar sedan några år tillbaka och bor i en 2:a (hyresrätt) som nu börjar prata om att eventuellt snart börja försöka med barn. Jag tror att jag är den som längtar mer (typiskt!) av oss två. Vi har kommit överens att jag ska börja med natural cycles efter att ha använt p-piller i nästan 15 år (började med det pga massiva smärtor vid mens). Nu läser man mycket om att natural cycles inte är ett väldigt bra skydd men vi tänker lite att "händer det så händer det". Är det någon här som har erfarenhet av natural cycles? Hur funkar det? Mycket artiklar ute om att det inte alls fungerar som skydd. Kommer att följa den till punkt och prickar men kan inte låta bli att hoppas på att en bebis kanske råkar bli till. ;) Ni är dom första utöver min sambo som jag pratar om detta med, ingen i släkten eller nära vänner har barn eller har sagt att dom ens funderar på att skaffa, tvärtom faktiskt så är det flera som säger att dom aldrig kommer att skaffa barn någonsin. Vill så gärna ha någon att kunna dela mina tankar med! Någon i samma sits?
  • Svar på tråden Natural cycles efter att ha använt p-piller i 15 år
  • Lilly2015

Jag har använt NC i två och ett halvt år. För att skydda oss mot graviditet i två år och tre månader och för att försöka li gravid i tre månader. Har fungerat klockrent för mig :) det tar ganska många månader innan man får kläm på tempandet och det är väldigt viktigt att du följer instruktionerna. Lycka till!

• Tyrande
    Lilly2015 skrev 2018-06-16 08:48:26 följande:

Jag har använt NC i två och ett halvt år. För att skydda oss mot graviditet i två år och tre månader och för att försöka li gravid i tre månader. Har fungerat klockrent för mig :) det tar ganska många månader innan man får kläm på tempandet och det är väldigt viktigt att du följer instruktionerna. Lycka till!

Tack för ditt inlägg! Hur funkar det om man har feber eller så då tempen blir avvikande?
  • Fröken Rabarber
    Tyrande skrev 2018-06-16 08:58:02 följande:

Tack för ditt inlägg! Hur funkar det om man har feber eller så då tempen blir avvikande?

Då får du klicka i att temperaturen är avvikande. Kruxet är att det tar rätt lång tid innan natural cycles blir bra på att känna igen mönstret och ange rätt tidpunkter som fertila/ infertila. Jag har använt min ett år nu för att bli gravid och nu.känns det som att den har bra koll på ägglossning och hur min cykel ser ut. Så jag tror att den anses osäker då folk slarvat med mätningar och tempat för kort tid för att kunna lita på den egentligen. Jag har inte blivit gravid ännu men det tror jag inte beror på natural cycles i första hand.
Svar på tråden Natural cycles efter att ha använt p-piller i 15 år