• Larnaca

Alternativ till vigsel/äktenskap

Finns det någon därute som gjort någon kärlekssermoni istället för vigsel? Vi kan inte gifta oss pga juridiska orsaker (allt går inte att avtala om, har vi fått information om, av jurist). Vill ha lite inspo till alternativ... 180818 skulle varit vårt vigseldatum. Känner oss lite snuvade men vill nu hylla kärleken ändå. Löften, kärleksfest... ja är det nån kreativ tänkare därute som vill komma med förslag? Eventuellt blir det bara på tu man hand eller närmaste familjen.

• Svar på tråden Alternativ till vigsel/äktenskap
  • Fjäril kär

Den juridiken ni fastnat i, går den inte att omförhandla på något sätt? Tänker bara att vissa saker kanske blir en kompromiss eller liknande ? För jag tänker att det ändå finns juridiska fördelar i ett äktenskap inte går att få på annat sätt än genom vigsel?

Tänker lite på Chris o Neil och prinsessan Madeleine här som har ett maratonlångt äktenskapsförord/testamente och andra juridiska handlingar. (just för att han inte kunde bli prins)

Bara en tanke innan ni bokar något annat.

Annars kan ni ju ha en "vigsel" ändå med fina löften osv och nån som håller en cermoni på en kort stund. Växla ringar kan ni ju göra ändå.

• Larnaca

Om A dör först "ärver" B alla A:s skulder. Ej möjligt att avtala bort. Så tyvärr går det inte att jämföra...

Ja men precis... vad kan man hitta på??? Det är min fråga... <3

• Fjäril kär

Vilken jurist påstår detta? Enligt svensk lag går det inte att ärva skulder.

Vore jag er skulle jag få en andra åsikt från en annan jurist.

Svar på tråden Alternativ till vigsel/äktenskap