• tjugohundrafjorton

    Jag orkar inte

    Kan jag som mamma välja själv om barnen skall byta skola och bo vid mig på heltid? Dom mår inte bra av att vara vid sin pappa. Som vägrar allt som gynnar mig och barnen.

  • Svar på tråden Jag orkar inte
  • äldreochklokare
    tjugohundrafjorton skrev 2018-06-21 08:26:43 följande:

    Kan jag som mamma välja själv om barnen skall byta skola och bo vid mig på heltid? Dom mår inte bra av att vara vid sin pappa. Som vägrar allt som gynnar mig och barnen.


     
    Det kan vara läge med orosanmälan, dock bestämmer ju inte Soc över er, hur ni ska fördela boende/vårdnad mellan er. De kan utreda och säga vad de anser men så länge ni har gemensam vårdnad kan de inte göra så mycket egentligen, då allt bygger på att man samarbetar (med varann och med Soc). Men om Soc blir inblandade kan det ju leda till att pappan skärper till sig, eller att han går med på att du får ha barnen mer. 

    Men ta första steget och kontakta Soc. Vet du någon annan som ser att det inte är bra för barnen att vara hos pappan så kan även de anmäla, tex skolan (nu är det ju sommarlov dock) 

    Om inget hjälpt och du kommer så långt att du är redo kontakta advokat så får du stämma pappan på vårdnad och boende. Då startar en lång process, och man får bara igenom det om det verkligen är bevisat att barnen inte har det bra hos pappan + att ni två inte kan samarbeta. Du får läsa på om hur man gör om man inte är eniga (googla tex på vårdnadstvist)
Svar på tråden Jag orkar inte