• Bunny on speed

Vilken hundras passar oss?

Drömmer om hund efter att vi flyttat. Tittar gärna och funderar redan nu även om det kommer dröja några år. Någon som är insatt i hundraser och kan tipsa?

Ej lång päls (tänker pga fästingar som lätt gömmer sig)

Inte håra för mycket

Måste kunna föda naturligt

Inte en massa rasbundna sjukdomar

Stabilt lynne

Jag vill gärna hålla på med agility

Inte kräva för mycket motion (finns det? Känns som alla säger sig gå flera mil om dagen på nätet, men aldrig träffat någon som gör det irl). Typ 5 km om dagen helst plus några löprundor i veckan.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Svar på tråden Vilken hundras passar oss?
  • LFF
    AmericanMommy skrev 2018-06-24 18:43:59 följande:
    Hur långt går du med hunden varje dag? Nu har jag en väldigt liten hund. 5 km blir hon helt slut på. Hon hoppar upp i vagnen efter 2 km.
    Inte ens vännens chihuahua blir slut på den promenaden. Min lilla JRT gick vi oftast runt 8km med, oftast i ett tempo om nästan 6km/h. Trött blev han i princip bara om vi gick inne i stan (mycket mentala intryck).
  • Bunny on speed

Beslutat vänta med hund till pensionen. Först då kan jag hinna med 5-6 promenader, totalt ca 2 mil, om dagen. Får bara hoppas jag är kry :)

Bunnies, it must be bunnies!
  • DeathByPickles
    Bunny on speed skrev 2018-06-25 18:26:00 följande:

Beslutat vänta med hund till pensionen. Först då kan jag hinna med 5-6 promenader, totalt ca 2 mil, om dagen. Får bara hoppas jag är kry :)

Jag promenerar absolut inte 5-6 gånger per dag. Oftast runt tre, ibland bara två... däremot får det ju vara Rejäla sådana om det ska vara allt hunden får. 

Om jag kommer hem från jobbet och knallar ut vid fem-sex och kommer hem runt nio tar jag inte ut hundarna ännu en gång efter det, till exempel. De varken vill eller måste ut igen förrän nästa dag. Man lägger upp det som det passar livet man lever och hundarna man valt att skaffa... men en kilometer är inte en promenad, nej, och runt tre är en snabbis. 
    Har du ett hunddagis som är villiga att sköta det mesta av den fysiska aktiveringen kanske det fungerar för dig ändå, men man ska inte underskatta hur mycket engagemang en hund behöver för att må bra tycker jag. Det är en livsstil och en berikning och en privilegium att kunna vara hundägare. Hjärta
    Personligen har jag valt bort att jobba heltid. Jag är ensamstående och det skulle inte fungera. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (Småhundsägare)
    AmericanMommy skrev 2018-06-24 18:43:59 följande:
    Hur långt går du med hunden varje dag? Nu har jag en väldigt liten hund. 5 km blir hon helt slut på. Hon hoppar upp i vagnen efter 2 km.
    Då har din hund dålig kondis. Storleken säger inte mycket om hur mycket de orkar. Mina på 2 resp. 3,5 kg hänger utan problem på en mil i svår terräng; skog, berg, mycket backar och hinder på hemmaplan och de har varit på flera dagsutflykter och fjällturer. Men små hundar får generellt dåligt med motion. Folk verkar tro att småraser inte behöver mer än några svängar runt kvarteret per dag.
  • Anonym (Hundägare)

Vi har två hundar av spetsras. Lekfulla och trevliga, lagom stora och fäller minimalt.

Vår vardagsrutin i motion:

05 släpper ut i trädgård för morgonkiss

1 tim senare (när jag gjort mig i ordning) efter mat går vi en promenad på ca 15min.

Ca 7:30 sonen släpper ut hundarna som leker av sig i trädgården.

Kl11 männen rastar hundarna ca 20min

Kl13-14 sonen släpper ut i trädgården.

Kl16-17familjen kommer hem släpper ut och leker.

Kl19-20 vi går på kvällspromenad i ca 45min ca 2-3km.

Hundarna sover mycket under dagen och varvar med lek och bus. Inga hyss i hemmet och dom är av god hälsa.

• Aniiee
    Anonym (Hundägare) skrev 2018-06-25 21:01:54 följande:

Vi har två hundar av spetsras. Lekfulla och trevliga, lagom stora och fäller minimalt.

1 tim senare (när jag gjort mig i ordning) efter mat går vi en promenad på ca 15min.

Hundarna sover mycket under dagen och varvar med lek och bus. Inga hyss i hemmet och dom är av god hälsa.

Kan hundarna inte bara vara ute från kl 13 till kvällsprommenaden?
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Hundägare)
    Aniiee skrev 2018-06-25 21:06:22 följande:

Kan hundarna inte bara vara ute från kl 13 till kvällsprommenaden?

Nu när det är sommar brukar dörren stå öppen hela eftermiddagen/kvällen. Vid dåligt väder säger hundarna till när dom vill ut.
  • Aniiee
    Anonym (Hundägare) skrev 2018-06-25 21:37:49 följande:
    Nu när det är sommar brukar dörren stå öppen hela eftermiddagen/kvällen. Vid dåligt väder säger hundarna till när dom vill ut.
    Låter logiskt. Det såg så lustigt ut att hundarna är ute 1 timme för att sedan kallas in och tvingas vara inne i 2 timmar.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • DeathByPickles

Jag känner mest att hundarna inte verkar få en enda rejäl promenad eller någon typ av aktivering?  Mest "Hänga i trädgården" och så en sväng runt kvarteret. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Dexter dot com

Ingen av dom hundar jag haft hade varit nöjda med "bara" att vara på tomten utan mental aktivering och nya intryck i olika miljöer. Om TS skaffar hund med tanken att hunden ska vara nöjd med ett liknande upplägg som ert och får en "normal" hund kommer det ju bli oerhört jobbigt med en hund som inte får sina behov tillfredställda, rymmer och hittar på egna sysselsättningar, utvecklar mindre trevliga sidor pga understimulering osv. Nu har ni två hundar som säkert leker bort en del av energin men en ensam hund gör sällan av med så mycket energi ensam på tomten. Personligen har jag ju hund för att jobba med den, lära den samarbete och ha ett utbyte av den och inte för att den ska roa sig själv på tomten. Säger inte att dina hundar har det dåligt men att säga åt TS att så ser ett vanligt hundliv ut kommer resultera i en understimulerad hund och en ägare som får en chock när hen inser hur mycket en normalkrävande hund faktiskt kräver.
  • Anonym (Hundägare)
    DeathByPickles skrev 2018-06-25 23:18:53 följande:
    Jag känner mest att hundarna inte verkar få en enda rejäl promenad eller någon typ av aktivering?  Mest "Hänga i trädgården" och så en sväng runt kvarteret. 
    Dexter dot com skrev 2018-06-26 08:16:11 följande:
    Ingen av dom hundar jag haft hade varit nöjda med "bara" att vara på tomten utan mental aktivering och nya intryck i olika miljöer. Om TS skaffar hund med tanken att hunden ska vara nöjd med ett liknande upplägg som ert och får en "normal" hund kommer det ju bli oerhört jobbigt med en hund som inte får sina behov tillfredställda, rymmer och hittar på egna sysselsättningar, utvecklar mindre trevliga sidor pga understimulering osv. Nu har ni två hundar som säkert leker bort en del av energin men en ensam hund gör sällan av med så mycket energi ensam på tomten. Personligen har jag ju hund för att jobba med den, lära den samarbete och ha ett utbyte av den och inte för att den ska roa sig själv på tomten. Säger inte att dina hundar har det dåligt men att säga åt TS att så ser ett vanligt hundliv ut kommer resultera i en understimulerad hund och en ägare som får en chock när hen inser hur mycket en normalkrävande hund faktiskt kräver.
    Vi har inte tiden att promenera flera timmar varje dag. Precis som de flesta hundägarna i området så går man på sina vardagliga rundor. Sen leker vi varje dag  med hundarna, kastar boll, hoppa hinder etc. När vi är lediga tar vi långa skogspromenader, badar i sjön, hälsar på familj/vänner som har hundar som dom leker med. Så givetvis försöker man skapa miljöombyten, men jag tror också att hundarna vänjer sig och anpassar sig efter vissa rutiner.
    Det är långt ifrån alla som promenerar flera mil om dagen, sedan tränar agility, sen kör spårning sen går flera mil igen osv. då hade man fått avstå från att arbeta för att bara aktivera sina hund.
  • Dexter dot com
    Anonym (Hundägare) skrev 2018-06-27 08:03:06 följande:
    Dexter dot com skrev 2018-06-26 08:16:11 följande:
    Vi har inte tiden att promenera flera timmar varje dag. Precis som de flesta hundägarna i området så går man på sina vardagliga rundor. Sen leker vi varje dag  med hundarna, kastar boll, hoppa hinder etc. När vi är lediga tar vi långa skogspromenader, badar i sjön, hälsar på familj/vänner som har hundar som dom leker med. Så givetvis försöker man skapa miljöombyten, men jag tror också att hundarna vänjer sig och anpassar sig efter vissa rutiner.
    Det är långt ifrån alla som promenerar flera mil om dagen, sedan tränar agility, sen kör spårning sen går flera mil igen osv. då hade man fått avstå från att arbeta för att bara aktivera sina hund.
    Problemet är att många som går i hundtankar tror att hundlivet inte är krävande utan att hundar är nöjda med att ligga i trädgården och gå nån kortare promenad och då inte alls är förbredda på hur mycket tid och jobb det faktiskt är om man nu får en hund som inte "anpassar" sig. Sover man 8 timmar och jobbar 8 timmar har man ca 8 timmar över så nog 17 har man tid att motionera och aktivera sin hund 3-4  timmar per dag om man har intresset. Visst finns det många hundar som utan att protestera lever det liv du beskriver men lika många skulle vara understimulerade, bli allmänt jobbiga och inte alls må bra. Många hundar klarar heller inte av stressen att "aktiveras" med bollkastning och lek med andra hundar för ofta som drar igång binjurarna som producerar stresshormon utan behöver mental aktivering för att gå ner i stress och bli mentalt trötta.
  • DeathByPickles

Jag har inte så mycket att tillägga till Dexters svar ovan. Jag tror det är jätteviktigt att tala om för blivande hundägare hur mycket tid och engagemang som krävs för att få en stabil och travlig och bra hund - särskilt i en familj. Det är klart att man kan ha tur och att det fungerar med att lägga ned någon knapp timme på hunden varje dag, men då måste man fortfarande fråga sig hur hunden mår. Finner den sig bara, eller trivs den?  Varför har man i så fall hund? 

Självklart anpassar sig hundar. De vill vara till lags och de har, helt krasst, inte mycket till val. Bäst är väl om människan anpassar sig i första hand - tar tid från en annan aktivitet för att ge jycken den där långpromenaden i alal fall varannan kväll, och kanske lägger ett spår mitt i veckan?
    Trickträning istället för CSI Miami? 

Håller med om stressande aktiviteter också. Det där eviga bollkastandet är ett elände. 

Och det här är ett allmänt svar, jag menar på intet sätt att (hundägare) har hundar som mår dåligt, bara att man inte kan anta att de flesta hundar skulle vara nöjda med en liknande vardag. 

• Contador

Har en bulldog han är mycket gammal , pissar och skiter inne. Kan inte hålla tätt. Ibland orkar han gå ut på bakgården. Luktar lite illa och när jag promenerat älskar han han sniffa på fotsvett. Kan starkt rekkomendera denna hund för sök av gamla matrester på golvet. Föder levsmde valpar med snitt. De lägger inte ägg.

Svar på tråden Vilken hundras passar oss?