• Almina

Bästa apparna till 5-6-åringar

Vad har era 5-6-åringar för favoritappar? Vad är det de gillar med dem?

Behöver lite nya tips inför sommaren

• Svar på tråden Bästa apparna till 5-6-åringar
  • Almina
    Anonym (poo) skrev 2018-06-26 22:33:49 följande:

Det finns något som heter google, där kan man själv ta reda på forskning... men din unge sitter väl med ipaden så jag gör det åt dig.

Boken Toxic Childhood av Sue Palmer till att börja med, sedan kan du titta på forskning från Aric Sigman och Richard House.

Eller bara det faktum att Steve Jobs själv uttryckt att barn inte ska använda ipads.

Nä, vad Steve Jobs tycker är inte forskning... Hittar heller ingen artikel av de andra du nämner där man visat att all användning av iPads är skadligt. Länka gärna.

Här har du annars en review-artikel som visar att viss "skärmanvändning" är nyttig för barn. Gjord av UNICEF.

www.unicef-irc.org/publications/pdf/Children-digital-technology-wellbeing.pdf
  • Anonym (poo)
    Almina skrev 2018-06-26 23:10:53 följande:
    Nä, vad Steve Jobs tycker är inte forskning... Hittar heller ingen artikel av de andra du nämner där man visat att all användning av iPads är skadligt. Länka gärna.

Här har du annars en review-artikel som visar att viss "skärmanvändning" är nyttig för barn. Gjord av UNICEF.

www.unicef-irc.org/publications/pdf/Children-digital-technology-wellbeing.pdf
    Artikeln från UNICEF påvisar att överanvändande är skadligt för den mentala hälsan. Likväl att det enda som gynnas är den sociala aspekten. Den specificerar att det saknas tillräckligt med forskning för att se hur skadligt det är för barn som använder detta från låg ålder och efterlyser mer forskning på området.

När jag söker på goggle får jag fram lite av detta 
    web.b.ebscohost.com/abstract&profile=ehost&scope=site&authtype=crawler&jrnl=14627272&AN=26702121&h=fn1GmRqGa5sEJHzW4OSjBi5v7faAJPq9kcvf5R%2bSS%2fwOF1H4VKz1jz60UEs1cFQjT4rkiCT2AaVx1NSgwMLASQ%3d%3d&crl=c&resultNs=AdminWebAuth&resultLocal=ErrCrlNotAuth&crlhashurl=login.aspx%3fdirect%3dtrue%26profile%3dehost%26scope%3dsite%26authtype%3dcrawler%26jrnl%3d14627272%26AN%3d26702121
    books.google.se/books&lr=&id=-4pcGJ8-7HAC&oi=fnd&pg=PT293&dq="richard+house"+technology&ots=rNYtdf_IN9&sig=fDN5Fp0-L0moENiapAaatk1aOmU&redir_esc=y#v=onepage&q="richard%20house"%20technology&f=false
    books.google.se/books&pg=PT253&dq="aric+sigman"+technology&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwiTyJPKr_LbAhVEiSwKHXanBFUQ6AEIKDAA#v=onepage&q="aric%20sigman"%20technology&f=false

och en bok
    www.amazon.co.uk/Toxic-Childhood-Modern-Damaging-Children/dp/0752880918
  • Almina
    Anonym (poo) skrev 2018-06-27 00:28:40 följande:

Artikeln från UNICEF påvisar att överanvändande är skadligt för den mentala hälsan. Likväl att det enda som gynnas är den sociala aspekten. Den specificerar att det saknas tillräckligt med forskning för att se hur skadligt det är för barn som använder detta från låg ålder och efterlyser mer forskning på området.

När jag söker på goggle får jag fram lite av detta 

web.b.ebscohost.com/abstract&profile=ehost&scope=site&authtype=crawler&jrnl=14627272&AN=26702121&h=fn1GmRqGa5sEJHzW4OSjBi5v7faAJPq9kcvf5R%2bSS%2fwOF1H4VKz1jz60UEs1cFQjT4rkiCT2AaVx1NSgwMLASQ%3d%3d&crl=c&resultNs=AdminWebAuth&resultLocal=ErrCrlNotAuth&crlhashurl=login.aspx%3fdirect%3dtrue%26profile%3dehost%26scope%3dsite%26authtype%3dcrawler%26jrnl%3d14627272%26AN%3d26702121

books.google.se/books&lr=&id=-4pcGJ8-7HAC&oi=fnd&pg=PT293&dq="richard+house"+technology&ots=rNYtdf_IN9&sig=fDN5Fp0-L0moENiapAaatk1aOmU&redir_esc=y#v=onepage&q="richard%20house"%20technology&f=false

books.google.se/books&pg=PT253&dq="aric+sigman"+technology&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwiTyJPKr_LbAhVEiSwKHXanBFUQ6AEIKDAA#v=onepage&q="aric%20sigman"%20technology&f=false

och en bok

www.amazon.co.uk/Toxic-Childhood-Modern-Damaging-Children/dp/0752880918

Att barn inte ska sitta för mycket vid iPaden är vi helt överens om! Frågan var om det fanns forskning som visar att det är skadligt att över huvud taget använda iPad... En bok är inte det samma som forskning.
  • Anonym (Misse)
    Anonym (poo) skrev 2018-06-26 17:00:47 följande:

Intressant hur du medvetet väljer bort informationen om att små barn inte ska leka med ipad och telefoner... men du låter din 4-åring spela jurassic world så du siktar väl uppenbarligen lågt som förälder.

Jag är helt med på din sida. Galet hur normalt det tydligen är att små barn "leker" med såna saker.

Tror folk att der gynnar barnen på något vis? Eller är det så att föräldrar helt enkelt gillar avlastningen.
  • Anonym (Misse)
    Anonym (abc) skrev 2018-06-26 17:21:52 följande:

Behöver inte förklara mig för dig hur vi gör och tänker. Men du failar hårt på den biten med att vara trevlig.

Är säker på att du klarar det nästa gång.

Kämpa

Detsamma om ert föräldraskap?
  • Almina
    Anonym (Misse) skrev 2018-06-27 09:23:01 följande:

Jag är helt med på din sida. Galet hur normalt det tydligen är att små barn "leker" med såna saker.

Tror folk att der gynnar barnen på något vis? Eller är det så att föräldrar helt enkelt gillar avlastningen.

Det jag vet med säkerhet är att iPaden har utökat sonens ordförråd och kunskap något enormt. Han är väldigt djurintresserad och på Barnkanalen finns flera bra program om detta. Bara som ett exempel. Vi läser en massa böcker om djur för honom också och besöker skogen, bondgårdar och djurparker. Men barnprogrammen har kompletterat hans kunskap. Även vissa appar om djur har varit väldigt lärorika. Han har även lärt sig tex vokalernas ljud (med Poio-appen som nämnts). Logiskt och matematiskt tänkande har han också utvecklat.

Vi sitter ofta med sonen vid iPaden. Och självklart begränsar vi användandet. Och självklart gör vi en massa andra saker med sonen också.

Men nu undrade jag över bra appar!
  • Anonym (abc)
    Anonym (Misse) skrev 2018-06-27 09:23:49 följande:

Detsamma om ert föräldraskap?

Förstår inte riktigt vad du menar?
  • Wench85

Alla gratisspel från Toca Boca har gått varma hemma, några lockar yngre barn mer, men några är populära uppåt 6-7 år. Och så älskar båda barnen minecraft!

• Anonym (abc)
    Almina skrev 2018-06-26 19:44:59 följande:

Tack för svar! Är spelet (egentligen...) olämpligt för barn? Krävs det att man betalar för att kunna spela vidare?

Den del mina är med och gör är att vi är ute och letar dinosaurier. Jag joggar och barnen cyklar på kvällspromenaden.

När man träffar på en dino så kastar man pilar (för att få dna)

Tror att spelet kan liknas pokemon go men är inte helt säker aldrig spelat det.

Man kan göra av med massor av pengar men nej man måste inte köpa, det tar bara lite längre tid.

Den andra delen som jag gör är att jag pvpar med andra och mina 4 dinosar jag har i upplägget vinner eller förlorar.

Några andra spel kör vi inte utan det är bara denna då det är dinosar med och mina barn är tokiga i dem.
  • Anonym (poo)
    Anonym (Misse) skrev 2018-06-27 09:23:01 följande:

iPad är den nya "nappen"
    Ett sätt att dämpa ungarna med ursäkten att det gynnar dem.
  • Almina
    Wench85 skrev 2018-06-27 14:00:28 följande:

Alla gratisspel från Toca Boca har gått varma hemma, några lockar yngre barn mer, men några är populära uppåt 6-7 år. Och så älskar båda barnen minecraft!

Tack för tipsen!

I Minecraft, behöver man betala för att komma vidare i spelet?
  • Wench85
    Almina skrev 2018-06-27 23:03:24 följande:
    Tack för tipsen!

I Minecraft, behöver man betala för att komma vidare i spelet?
    Jag tror att vi fick betala för Minecraft från början för att ladda ned det, typ 30 kr eller något sådant. Sen har vi aldrig betalat mer utan det funkar bra och speciellt sonen som tycker mycket om att konstruera och skapa älskar det.

Kul grej om en har flera enheter är att spela ihop! Vi har ibland spelat alla fyra i familjen på iPad/dator/iPhone. 
  • atlavin

Våra barn (5 och 6) har lärt sig väldigt mycket tack vare iPad . Båda kan läsa (de lärde sig alfabetet med iPad när de var 4).

Minecraft gillar de båda! Riktigt kul att se hur kreativa de kan vara i detta spel! (man betalar en gång och sen ingen reklam och inga in-app purchases krävs för att "ta sig vidare". Detta borde vara förbjudet för barnspel).

ABC Lekplats - har de båda använt och lärt sig mycket med. Det kostar 50 kr men känns billigt för vad de får (de kan även lära sig flera språk): itunes.apple.com/se/app/läs-skrivinlärning-lekplats/id574794981

För matematik har jag och min fru gjort ett eget spel som barnen gillar (kostar 10 kr - ingen reklam, 72 banor): itunes.apple.com/se/app/paw-math/id1441319833

På pappasappar pappasappar.se finns det många bra förslag också!

God Jul! Tomte

Svar på tråden Bästa apparna till 5-6-åringar