Bästa apparna till 5-6-åringar
Vad har era 5-6-åringar för favoritappar? Vad är det de gillar med dem?
Behöver lite nya tips inför sommaren
Vad har era 5-6-åringar för favoritappar? Vad är det de gillar med dem?
Behöver lite nya tips inför sommaren
Det finns något som heter google, där kan man själv ta reda på forskning... men din unge sitter väl med ipaden så jag gör det åt dig.
Boken Toxic Childhood av Sue Palmer till att börja med, sedan kan du titta på forskning från Aric Sigman och Richard House.
Eller bara det faktum att Steve Jobs själv uttryckt att barn inte ska använda ipads.
Artikeln från UNICEF påvisar att överanvändande är skadligt för den mentala hälsan. Likväl att det enda som gynnas är den sociala aspekten. Den specificerar att det saknas tillräckligt med forskning för att se hur skadligt det är för barn som använder detta från låg ålder och efterlyser mer forskning på området.
När jag söker på goggle får jag fram lite av detta
web.b.ebscohost.com/abstract&profile=ehost&scope=site&authtype=crawler&jrnl=14627272&AN=26702121&h=fn1GmRqGa5sEJHzW4OSjBi5v7faAJPq9kcvf5R%2bSS%2fwOF1H4VKz1jz60UEs1cFQjT4rkiCT2AaVx1NSgwMLASQ%3d%3d&crl=c&resultNs=AdminWebAuth&resultLocal=ErrCrlNotAuth&crlhashurl=login.aspx%3fdirect%3dtrue%26profile%3dehost%26scope%3dsite%26authtype%3dcrawler%26jrnl%3d14627272%26AN%3d26702121
books.google.se/books&lr=&id=-4pcGJ8-7HAC&oi=fnd&pg=PT293&dq="richard+house"+technology&ots=rNYtdf_IN9&sig=fDN5Fp0-L0moENiapAaatk1aOmU&redir_esc=y#v=onepage&q="richard%20house"%20technology&f=false
books.google.se/books&pg=PT253&dq="aric+sigman"+technology&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwiTyJPKr_LbAhVEiSwKHXanBFUQ6AEIKDAA#v=onepage&q="aric%20sigman"%20technology&f=false
och en bok
www.amazon.co.uk/Toxic-Childhood-Modern-Damaging-Children/dp/0752880918
Intressant hur du medvetet väljer bort informationen om att små barn inte ska leka med ipad och telefoner... men du låter din 4-åring spela jurassic world så du siktar väl uppenbarligen lågt som förälder.
Behöver inte förklara mig för dig hur vi gör och tänker. Men du failar hårt på den biten med att vara trevlig.
Är säker på att du klarar det nästa gång.
Kämpa
Jag är helt med på din sida. Galet hur normalt det tydligen är att små barn "leker" med såna saker.
Tror folk att der gynnar barnen på något vis? Eller är det så att föräldrar helt enkelt gillar avlastningen.
Detsamma om ert föräldraskap?
Alla gratisspel från Toca Boca har gått varma hemma, några lockar yngre barn mer, men några är populära uppåt 6-7 år. Och så älskar båda barnen minecraft!
Tack för svar! Är spelet (egentligen...) olämpligt för barn? Krävs det att man betalar för att kunna spela vidare?
Alla gratisspel från Toca Boca har gått varma hemma, några lockar yngre barn mer, men några är populära uppåt 6-7 år. Och så älskar båda barnen minecraft!
Våra barn (5 och 6) har lärt sig väldigt mycket tack vare iPad . Båda kan läsa (de lärde sig alfabetet med iPad när de var 4).
Minecraft gillar de båda! Riktigt kul att se hur kreativa de kan vara i detta spel! (man betalar en gång och sen ingen reklam och inga in-app purchases krävs för att "ta sig vidare". Detta borde vara förbjudet för barnspel).
ABC Lekplats - har de båda använt och lärt sig mycket med. Det kostar 50 kr men känns billigt för vad de får (de kan även lära sig flera språk): itunes.apple.com/se/app/läs-skrivinlärning-lekplats/id574794981
För matematik har jag och min fru gjort ett eget spel som barnen gillar (kostar 10 kr - ingen reklam, 72 banor): itunes.apple.com/se/app/paw-math/id1441319833
På pappasappar pappasappar.se finns det många bra förslag också!
God Jul!