• Anonym (Ts)

Se journaler?

Kan en läkare se journaler om mig från ett annat landsting?

• Svar på tråden Se journaler?
  • EpicNurse
    Anonym (Ts) skrev 2018-06-26 12:29:02 följande:

Kan en läkare se journaler om mig från ett annat landsting?

Nej, förmodligen inte.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Ts)
    EpicNurse skrev 2018-06-26 12:39:41 följande:

Nej, förmodligen inte.

Går det inte se genom sammanhållen journalföring och NPÖ heller?
  • Almina
    Anonym (Ts) skrev 2018-06-26 12:41:07 följande:

Går det inte se genom sammanhållen journalföring och NPÖ heller?

Genom NPÖ går det. Men då ska patienten tillfrågas först.
  • Anonym (A)
    Almina skrev 2018-06-26 13:02:31 följande:
    Aha, det visste jag inte.
  • Glinda från Oz

Ja, det går om de har samma journalsystem och du inte har spärrat journalen.

• Anonym (Ts)
    Glinda från Oz skrev 2018-06-26 13:05:05 följande:

Hur vet man om de har samma journalsystem? Det är ju inte samma landsting
  • Almina
    Glinda från Oz skrev 2018-06-26 13:05:05 följande:

Nä, det brukar inte gå att se journaler från ett annat landsting även om de har samma journalsystem. Genom NPÖ går det dock, oavsett journalsystem.
  • Anonym (Ts)
    Almina skrev 2018-06-26 13:02:31 följande:

Det dom per automatik att journaler finns i NPÖ och från vilken mottagning utan att öppna det?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2018-06-26 13:11:26 följande:

Det dom per automatik att journaler finns i NPÖ och från vilken mottagning utan att öppna det?

Ser*
  • Anonym (J)
    Almina skrev 2018-06-26 13:10:22 följande:

Nä, det brukar inte gå att se journaler från ett annat landsting även om de har samma journalsystem. Genom NPÖ går det dock, oavsett journalsystem.

I detta landsting går det inte alls att se något som kommer från ett annat journalsystem. Får vi patienter utifrån så faxas journalerna eller så får patienten med sig den i handen.
  • Anonym (Ts)

ser dom var jag sökt vård då även om dom inte kan läsa journalerna?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (J) skrev 2018-06-26 13:20:08 följande:

I detta landsting går det inte alls att se något som kommer från ett annat journalsystem. Får vi patienter utifrån så faxas journalerna eller så får patienten med sig den i handen.

Vilket landsting är det?
  • Almina
    Anonym (Ts) skrev 2018-06-26 13:11:26 följande:

Nej. Man måste gå in i NPÖ för att se det.
    Anonym (J) skrev 2018-06-26 13:20:08 följande:

Har ni inte tillgång till NPÖ? Vilket landsting är det?
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ts) skrev 2018-06-26 13:09:15 följande:

Du får fråga. Det uppfinns inte ett nytt journalsystem för varje landsting. Jag tror Take care är vanligast. Du kan alltid spärra journalen.
  • Anonym (X)

Är det du som är gravid och vill få bort Bms felaktiga anteckningar?

• Glinda från Oz

När jag varit hos läkaren har de kunnat se även om det varit ett annat landsting. Anledningen till att man överhuvudtaget utvecklade Take Care är för att alla ska kunna se journalen, det är hela syftet med systemet.
  • Almina
    Glinda från Oz skrev 2018-06-26 17:57:46 följande:

När jag varit hos läkaren har de kunnat se även om det varit ett annat landsting. Anledningen till att man överhuvudtaget utvecklade Take Care är för att alla ska kunna se journalen, det är hela syftet med systemet.

Det är väl bara Stockholms och Dalarnas landsting som använder Take Care? Däremot var väl den stora förbättringen när man införde Take Care att vårdcentraler och sjukhusen kunde se varandras anteckningar.

I vilket fall krävs samtycke från patienten för att läsa andra vårdgivares journaler. Vilket innebär att alla kliniker som tillhör tex Stockholms läns landsting får läsa varandras journaler.
    Anonym (Ts) skrev 2018-06-26 13:09:15 följande:

Vilka landsting är det?
Svar på tråden Se journaler?