• Anonym (#frågar)

Hur vågar man ta steget till seperation?

Jag behöver råd eller tips eller stöd eller något?.

Jag lever idag i en relation sedan 8 år tillbaka. Vi har två barn, 5 och 2 år.

Jag anser att vi inte är lyckliga med varandra. Vi bråkar ofta och har ?alltid? gjort det. Vi är olika och därav krockar vi så ofta.

Jag har helt tappat sexlusten med honom. Jag tänker och tänker och tror det är bäst att vi separerar. Vårt förhållande känns tyvärr ganska destruktivt, vi sårar varandra så ofta och har höjt nivån (för mycket, enligt mig) för vad man säger till varandra under bråken.

Jag har gått i seperationstankar i snart ett år. Oftast har jag känt att jag hade separerat så mycket enklare om min ekonomiska situation varit bättre.

Jag har ingen dålig ekonomisk situation, men jag skulle inte kunna bo kvar i vårt parhus och jag vill som alla andra inte sänka standarden för våra barn.

Igår pratade vi ordentligt med varandra och jag berättade vad jag tänkte. Han blev ledsen och kanske lite tagen på sängen av mina tankar även om han inser att vi sårar varandra för mkt.

Där och då kändes allt bra och jag kände mig lättad att vi pratat om det.

Men idag, nu känner jag att det är tungt. Nu blir jag rädd att ta ett förhastat beslut. Tänk om jag ångrar mig om jag drar igång den här karusellen. Tänk om våra barn kommer må jätte dåligt. Tänk om det bara får en massa dåliga konsekvenser.

Jag kan lägga till att vi gått i familjeterapi två gånger, vi har försökt så mycket. Så ger vi upp nu har vi inte gett upp för lätt.

Vi har även en utlandsresa bokad om två veckor så vi ska inte ta några beslut nu kom vi fram till.

Hur vågar man ta steget? När vet man att man är redo och att det är det enda rätta att göra?

• Svar på tråden Hur vågar man ta steget till seperation?
  • Anonym (Linda)

Jag tror du måste tänka tvärtom.

Är standarden för barnen viktigare än att ni bråkar dagligen?

Era barn skulle gladeligen bo i en hyresetta om det innebär att ni föräldrar är lyckligare var för sig och slutar bråka.

• Anonym (anna)
    Anonym (#frågar) skrev 2018-06-27 12:15:48 följande:

Hur vågar man ta steget? När vet man att man är redo och att det är det enda rätta att göra?

Jag tänkte föreslå att man kan ta det försiktigt och pröva att försöka igen och "börja om" på samma sida med en ny öppenhet, men sen såg jag att ni redan gått i familjeterapi och försökt. Så det kanske faktiskt är nu som du är redo och att det rätta är att skiljas åt?

Jag tror inte att dina barn kommer att må dåligt av det, ni kommer att hitta en ny lunk med gladare föräldrar som inte bråkar, för många tror jag att situationen med skilda föräldrar blir mycket mycket bättre än den var innan skilsmässan.

Förstår dock dina farhågor, men tänker att du får leta bostad bland de billigare områdena i stan och försöka hitta en med lite mindre boendeyta som har exakt så många rum du behöver. Det kommer säkert att kännas tungt ett tag, men du kommer att klara det!
  • Fjäril kär

Boendestandarden spelar kvitta om barnen måste bo tillsammans med bråk,bitterhet och elakheter.

I början kanske du måste bo något sämre (men med bättre livskvalitet) och när du fått bättre koll på ekonomi kan du självklart bo bättre.

Att du flyttar betyder inte att du för tid och evigheter är hänvisad till sämre standard.

• Anonym (nydumpad)
    Anonym (#frågar) skrev 2018-06-27 12:15:48 följande:
    Igår pratade vi ordentligt med varandra och jag berättade vad jag tänkte. Han blev ledsen och kanske lite tagen på sängen av mina tankar även om han inser att vi sårar varandra för mkt.

Där och då kändes allt bra och jag kände mig lättad att vi pratat om det.

Men idag, nu känner jag att det är tungt. Nu blir jag rädd att ta ett förhastat beslut. Tänk om jag ångrar mig om jag drar igång den här karusellen. Tänk om våra barn kommer må jätte dåligt. Tänk om det bara får en massa dåliga konsekvenser.
    Jag tycker att du gör helt rätt som pratar med honom. Ha en dialog om det. Försök att komma fram till ett gemensamt beslut. Det tror jag underlättar för båda två att kunna gå vidare på ett bra sätt, det lindrar eventuell ångest när du ser tillbaka på beslutet sen och det lägger en bra grund för ert samarbete om boende och vårdnad av barnen.

Självklart har du rätt att besluta dig på egen hand om det ska ta slut. Men jag är övertygad om att ett gemensamt beslut är att föredra, om ni kan komma fram till det. Få honom att vara lika öppen som du. Var helt ärliga mot varandra. Kanske vill han göra ett försök till? Kanske tycker han inte att du har ansträngt dig tillräckligt? Kanske behöver han få tid att smälta vad du har sagt men landar i samma slutsats själv? Och försök att inte låsa din position. Fokusera istället på att berätta dina känslor och funderingar och för din man, att vara öppen mot honom så han förstår dig, och säg att du vill att ni fattar ett gemensamt beslut om er framtid.
  • Anonym (A)
    Fjäril kär skrev 2018-06-27 13:48:12 följande:
    Boendestandarden spelar kvitta om barnen måste bo tillsammans med bråk,bitterhet och elakheter.

I början kanske du måste bo något sämre (men med bättre livskvalitet) och när du fått bättre koll på ekonomi kan du självklart bo bättre.

Att du flyttar betyder inte att du för tid och evigheter är hänvisad till sämre standard.
    Instämmer
Svar på tråden Hur vågar man ta steget till seperation?