• Äldre 27 Jun 13:48
    879 visningar
    1 svar
    1
    879

    BARNET VÄGRAR ÄTA

    Min dotter på 9 månader har matstrejkat i TRE (!!!) veckor nu. Från att ha ätit två grötklämmisar och en hel barnmatsburk per dag vill hon nu bara amma och äta majskrokar. Detta är så frustrerande och vården säger bara ?matlusten kommer tillbaka, ta det lugnt?.

    Jag vet inte vad jag ska göra. Hon har fått smaka allt möjligt, inklusive söt vaniljyoghurt och plockmat som hon fått äta med händerna, men ALLT ratas. VAD SKA JAG GÖRA?

    Hon är pigg och glad i övrigt. Hon är helt galet aktivt så jag förstår inte hur hon inte kan vara hungrig?

  • Svar på tråden BARNET VÄGRAR ÄTA
  • Anonym (Viktk­urva?)
    Äldre 27 Jun 14:00
    #1

    Hej!

    Det kan vara helt normalt, men om barnet börjar tappa vikt och sjunker på tillväxtkurvorna, så är det inte bra.

    Vi har en son med förkylningsastma som var obehandlad i 1,5 års tid, för att BVC och vanliga vårdcentralen tyckte att det var helt normalt med ett barn som tappar vikt och sjunker på längdkurvan, och först på Barn- och ungdomsmedicin blev det rätt.

    Ibland behöver man träffa en barnläkare för att få rätt hjälp. Håll ett öga på tillväxtkurvorna och går det år fel håll så bör barnet utredas för t ex födoämnesallergier.

Svar på tråden BARNET VÄGRAR ÄTA