• Anonym (funktionsnedsatt)

Funktionsnedsättning - vilka rätigheter har man?

Finns det någon är som är kunnig i vilka rättigheter enligt lagar, regler och rekommendationer man kan hävda gentemot vården, myndigheter, försäkringsbolag mm som funktionsnedsatt?

Ett exempel på myndighet är sociala myndigheter och andra relaterade inom kommunförvaltningen.

Exempel på behov kan vara bostad, bostadsanpassning, bil, bilanpassning, hemhjälp, redskap och utrustning mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-28 21:34

Rättar stavfelet i rubriken:

Funktionsnedsättning - vilka rättigheter har man?

• Svar på tråden Funktionsnedsättning - vilka rätigheter har man?
  • Anonym (B)

Är det en arm som du saknar?

• Less is more

Gå in på din kommuns hemsida och sök dig fram till omsorg och funktionsnedsättning.

Likaså kan man söka på funktionsnedsättning på försäkringskassans hemsida.

Det står inte mycket om regler på myndigheternas hemsida. Bara mycket övergripande om vad man kan ansöka om. Sen är reglerna mycket med omfattande.

Less is more skrev 2018-07-01 15:47:02 följande:

Gå in på din kommuns hemsida och sök dig fram till omsorg och funktionsnedsättning.

Likaså kan man söka på funktionsnedsättning på försäkringskassans hemsida.

Det står inte mycket om regler på myndigheternas hemsida. Bara mycket övergripande om vad man kan ansöka om. Sen är reglerna mycket med omfattande.

Det har jag redan gjort. Det är lagstiftning och rekommendationer jag är ute efter att läsa mer om.
  • Glinda från Oz
    pyssel skrev 2018-07-01 15:41:24 följande:

Eftersom du skrev "tillhör man LSS har man helt andra rättigheter än om man sitter i rullstol" så tolkas det ju så. Att det behovsprövas oavsett personkrets har du så klart inte fel i.

Jag tänkte att man bara satt i rullstol och inte hade andra funktionsnedsättningar och sjukdomar, jag borde ha varit tydligare med det.
  • Anonym (Fyll i anonym signatur)
    Anonym (funktionsnedsatt) skrev 2018-07-01 15:48:19 följande:
    Det har jag redan gjort. Det är lagstiftning och rekommendationer jag är ute efter att läsa mer om.
    Får en känsla av att du vill hitta lagar och regler i stil med att om man saknar en arm så har man rätt till x och om man är förlamad så har man rätt till y. Så fungerar det dock inte.
    Vill du sätta dig in i området så börja med att läsa på om socialtjänstlagen och LSS (om du omfattas eller inte). En del om regelverket i övrigt kan du hitta på socialstyrelsen www.socialstyrelsen.se/funktionshinder.
    Även försäkringskassan har en del info.
    Anonym (Fyll i anonym signatur) skrev 2018-07-01 16:10:27 följande:
    Får en känsla av att du vill hitta lagar och regler i stil med att om man saknar en arm så har man rätt till x och om man är förlamad så har man rätt till y. Så fungerar det dock inte.
    Vill du sätta dig in i området så börja med att läsa på om socialtjänstlagen och LSS (om du omfattas eller inte). En del om regelverket i övrigt kan du hitta på socialstyrelsen www.socialstyrelsen.se/funktionshinder.
    Nej, inte alls. Jag är medveten om att sådana lagar oftast är mer generellt utformade än så.

Men finns inget alls som reglerar myndigheters stöd så finns inget stöd att söka.
  • Anonym (Fyll i anonym signatur)
    Anonym (funktionsnedsatt) skrev 2018-07-01 17:00:48 följande:
    Nej, inte alls. Jag är medveten om att sådana lagar oftast är mer generellt utformade än så.

Men finns inget alls som reglerar myndigheters stöd så finns inget stöd att söka.
    Du har ju alltid rätt till en skälig levnadsstandard och kan du själv inte tillgodose det eller någon annan huvudman kan hjälpa dig så kan du söka bistånd hos kommunen med stöd av socialtjänstlagen.
    Socialtjänstlagen är en ramlag som garanterar möjligheten till en viss lägstanivå i form av en skälig levnadsstandard.
  • Anonym (B)
    Glinda från Oz skrev 2018-07-01 15:54:07 följande:

Jag tänkte att man bara satt i rullstol och inte hade andra funktionsnedsättningar och sjukdomar, jag borde ha varit tydligare med det.

Nej det är en arm han saknar
  • Anonym (Hink)
    Anonym (B) skrev 2018-07-01 19:55:27 följande:

Nej det är en arm han saknar

Bara för att det fattas en arm kan vi inte förutsätta att hen saknar den ;)
  • Anonym (B)
    Anonym (Hink) skrev 2018-07-01 20:16:20 följande:

Bara för att det fattas en arm kan vi inte förutsätta att hen saknar den ;)

Sant :)
  • EmberEyes

TS, jag tycker du ska prata med en kurator. De är till för exakt det du pratar om, veta vilka stöd du kan ansöka om, och hjälpa dig skriva ansökningar.

Anonym (Fyll i anonym signatur) skrev 2018-07-01 16:10:27 följande:
    EmberEyes skrev 2018-07-01 20:31:13 följande:

TS, jag tycker du ska prata med en kurator. De är till för exakt det du pratar om, veta vilka stöd du kan ansöka om, och hjälpa dig skriva ansökningar.

Äntligen konkreta tips!

Tack för det! Solig

Någon mer som har något tips?

Svar på tråden Funktionsnedsättning - vilka rätigheter har man?