• Äldre 30 Jun 22:19
    18831 visningar
    21 svar
    21
    18831

    Någon som haft två missfall och sen en lyckad graviditet?

    Hej!

    Jag och min partner blev gravida för första gången för ca 1 år sen och fick missfall i vecka 11.

    Sen blev vi gravida igen i Januari men det slutade tyvärr i en ofostrig graviditet som slutade i missfall vecka 10.

    Jag längtar så efter barn och är livrädd för att nästa graviditet också ska sluta i missfall. Jag tänker att det vore så härligt och att det kanske skulle lätta min oro att höra från er som haft två missfall och sen en lyckad graviditet. Om nån av er finns där ute så berätta gärna om hur det gick för er och om ni gjorde nåt speciellt för att undvika missfall?

    Jag provar arctic root (till ÄL) denna cykeln och ska börja med prgesteronkräm vid ägglossning.

  • Svar på tråden Någon som haft två missfall och sen en lyckad graviditet?
  • Anonym (anyon­ym)
    Äldre 6 Jul 14:15
    #11

    Beklagar till missfallen :(

    Under ca 3 ar sa  hade jag 3 missfall varav ett var en partiell mola.

    Sen blev jag gravid igen och det gick fint, fodde en frisk babis sen 16 manader senare annu en frisk babis.

    Sa, det kan ga bra aven om det inte kanns sa just nu, tappa inte hoppet.

    Kram

  • Anonym (Mf)
    Äldre 15 Jul 03:02
    #12

    Jag hade 2 täta mf. Sen gravid fort igen och är v38 nu

  • Äldre 18 Jul 13:49
    #13

    Tack alla för era svar och för att ni delat med er! Det är så härligt att läsa!

    Jag plussade faktiskt idag! Känner mig lite misstänksam men ska bara försöka njuta och hoppas på det bästa!

    Om det är fler där ute som har erfarenhet av två/flera missfall och sen en lyckad graviditet får ni gärna fortsätta berätta!

    Kram till er alla!

  • Äldre 18 Jul 19:30
    #14

    Hej.

    Jag fick 6 st tidiga missfall innan vi genom ivf fick vår dotter. Ingen förklaring fanns. Sen fick jag 4 missfall till (varav ett syskonförsök genom FET) innan jag blev spontangravid och fick tre barn till på raken (4 barn på mindre än 6 år). Har ?bara? haft ett missfall till.

    Kände en enorm hopplöshet innan vi fick barn och även om min resa kanske inte betyder nåt för dig just nu, kanske du någonstans kan skönja ett hopp.

    Vill iallafall skicka dig styrkekramar. Det är tufft det du går igenom ??

  • Äldre 18 Jul 19:32
    #15
    IlseFilippa skrev 2018-07-18 13:49:38 följande:

    Tack alla för era svar och för att ni delat med er! Det är så härligt att läsa!

    Jag plussade faktiskt idag! Känner mig lite misstänksam men ska bara försöka njuta och hoppas på det bästa!

    Om det är fler där ute som har erfarenhet av två/flera missfall och sen en lyckad graviditet får ni gärna fortsätta berätta!

    Kram till er alla!


    Grattis till graviditeten!!!
  • Anonym (Mona)
    Äldre 4 Aug 12:59
    #16

    Hade ett ma i v11 och ett mf v 8. Båda på raken med en mens emellan graviditeterna. Sen en mens emellan och nu har vi en liten 1 åring här! ??

  • Anonym (1+1)
    Äldre 4 Aug 13:11
    #17

    Vi hade ett missfall i vecka 12 (2011)för att sen förlora vår son i v22 2016. Inga graviditeter däremellan.

    2017 fick vi en väldigt efterlängtad son efter en helt normal graviditet.

    Tester är gjorda på både mig och min man och man har inte kunnat hitta vare sig skäl till missfallen eller vår svårighet att bli gravida. Vi är bägge två 35+ idag

    Men nu sitter jag här med en kille på 13 månader i mitt knä och dricker kaffe. Så för oss var det precis så, efter två missfall gick det vägen. Helt på egen hand och med en normal graviditet. Vägen var lång, men väl värd.

    Hoppas det kan skänka en smula hopp.

    Kram!

  • Anonym (1+1)
    Äldre 4 Aug 13:17
    #18

    Glömde nämna att efter missfall 1 2011 så sattes jag in på Levaxin 50mikrogram och det åt jag hela tiden fram till efterkontrollen efter min förlossning 2017.

    Hade alltså inte hypertyreos, men min gynekolog bedömde att jag skulle ligga på ett visst TSH för att det skulle vara så gynnsamt som möjligt för att bli gravid och behålla eventuell graviditet.

    Förutom att äta bra, sova bra och försöka leva lite extra hälsosamt, så gjorde vi inget extra för att hjälpa till på traven. Inga krämer, tabletter etc.

  • Äldre 21 Mar 22:31
    #19
    +1

    Hej allihop!

    Jag tänkte att jag bara skulle berätta hur det har gått för mig. Minns själv hur jag kom in på gamla trådar som denna där den som startade tråden aldrig uppdaterade. So here it comes:

    Min tredje graviditet som jag skrev om här sist slutade tyvärr i ett missfall till. En ofostrig graviditet som jag fick avsluta med tabletter, eller kemisk abort heter det nog.

    Det var såklart extremt tungt men gav mig också någon typ av lugn att veta att vi nu kunde göra en utredning och att alla vitaminkurer och hälsoleverne jag provat faktikst inte spelade någon roll - jag kan inte styra över vad som händer med min kropp.

    Men jag fick en jävla pepp av att ändå hitta en lösning och veta att jag provat allt. Så dagen efter missfallet bokade jag ett möte med en akupunktör i Malmö och skickade in papper för en utredning på sjukhuset. Det hjälpte verkligen att känna att jag tog tag i problemet och att jag liksom hade en plan.

    Akupunktören sa att jag hade väldigt lågt njurvärde vilket man kan få av upprepade missfall och mycket stress och kan leade till fler missfall etc. Då de rekommenderade atr jag kom dit två gånger i veckan i 3 månader för akupunktur och att jag tog varma fotbad med örter minst 5 dagar i veckan.

    Jag följde detta till punkt och pricka och det var så skönt att ha nåt att hålla fast i så att jag inte föll ner i sorgen.

    Strax efter dessa 3 månader gått blev vi gravida igen.

    Jag ringde RMC där vi gjort utredningen för vi hade inte fått våra provsvar än. Den visade att inget var fel på oss, men eftersom vi hade upprepade missfall bakom oss fick vi ultraljud varannan vecka fram till vecka 8-9 för att följa att graviditeten såg bra ut och eftersom det visat att täta ultraljud ich stöd i början av gaviditet minskar risken för missafall.

    Jag började också en ny akupunkturbehandling men nu med fokus på att behålla barnet.

    Nu är jag i vecka 22, allt såg perfekt ut på Rutinultraljudet och den lille sparlar som bara den där inne.

    Det var en lång väg hit men det gick tillslut!

    Jag hoppas ni som har gått eller går igenom något liknande kan finna tröst och kanske lite hopp i min berättelse.

  • Wed 27 Jul 2022 22:36
    #20

    Så skönt att höra alla era berättelser! Jag är i samma situation nu, haft två missfall (ett MA och ett tidigt missfall). Det är första barnet och man är rädd att det inte ska funka?Så orolig men försöker tänka positivt. Tack för att ni delar med er, det gör så mycket. 

    Undrar om man ska testa progesteronkräm? Kan man köpa det receptfritt eller behöver man kontakta typ läkare?

  • Thu 28 Jul 2022 11:35
    #21

    Min man och jag gick igenom två missfall innan vi fick vår dotter, ett i vecka 8 om jag inte minns helt fel och ett i vecka 6. Sen blev jag gravid med vår dotter, var livrädd hela graviditeten men det gick vägen och nu är hon snart tre år gammal :)

    Beklagar era förluster och håller tummarna för att det går vägen för er framöver <3

Svar på tråden Någon som haft två missfall och sen en lyckad graviditet?