• eyyodich

Min son är 12 och snor

Min son har börjat bedragit folk online via paypal. Han har berättar för mig att alla dem han har bedragit bor utomlands och han har börjat betala tillbaks summorna som han snodde. Kommer dem kunna anmäla oss via paypal? Och han ska utomlands till USA i vinter kommer han få problem att komma in i landet?

• Svar på tråden Min son är 12 och snor
  • Anonym (xXx)

Ja de kan anmäla er. 

Ang svårigheter att resa in, det kan jag tyvärr inte svara på. Om han hade varit över 18 så ja men nu vet jag inte. Där är det bättre om ni vänder er direkt till den amerikanska ambassaden. 

HUR har han förövrigt haft tillgång till paypal???

• Drottningen1970

Som ansvarig för ditt barnetmåste givetvis DU se till att de bestulna får tillbaks sina pengar omedelbart. Det kan du liksom inte lämna över til en 12 åring att hantera. Sen blir det till dig ungen får betala tillbaks om han nu har inkomster på nåt vis.

• eyyodich

Han har ungefär tagit 100kr av 6 personer.. och han har fått ett kontokort

• viseversa

Vadå "sålde" han saker han aldrig skickade? Och hur kommer det sig att en 12 åring har paypal? Han ska såklart betala tiullbaka varenda öre och be om ursäkt sen hade jag som förälder dragit in både mobil och dator och han skulle få betala tillbaka allt han ev är skuldig mig. 

• Drottningen1970
    eyyodich skrev 2018-07-01 11:16:49 följande:

Nu har jag även sett att han har betalat tillbaks ungefär till hälften

Men återigen, varför ser inte DU i egenskap av ansvarig vårdnadshavare till att de bestulna får tillbaka sina pengar?
  • Contador

Strunt i pengarna. Shit Happens. Berätta att han inte ska göra om det och undvik att bo i getton ibland....du vet sånna som uppmuntrar till sånt.

• viseversa
    Contador skrev 2018-07-02 01:32:52 följande:

Strunt i pengarna. Shit Happens. Berätta att han inte ska göra om det och undvik att bo i getton ibland....du vet sånna som uppmuntrar till sånt.

Så dom han stulit ifrån ska helt enkelt leva med att ta son behåller deras pengar? Hade du själv varit lika förstående om någon blåste dig på pengar också?
  • Anonym (.....)
    eyyodich skrev 2018-07-01 01:35:55 följande:

Min son har börjat bedragit folk online via paypal. Han har berättar för mig att alla dem han har bedragit bor utomlands och han har börjat betala tillbaks summorna som han snodde. Kommer dem kunna anmäla oss via paypal? Och han ska utomlands till USA i vinter kommer han få problem att komma in i landet?

Av ren nyfikenhet, hur har din son haft det i sin uppväxt egentligen?
  • Anonym (busunge)

Äsch, jag fiskade pengar i centrumkyrkans fattigbössa med tuggummi på en pinne när jag var 7 år, det har gått bra för mig ändå. (och har för längesedan gett pengarna tillbaka mångfalt via kollekten)

Men se för all del till att inte en 12-åring kan installera betalprogram, läs på om hur du blockar sidor och lägger filter så dit barn inte kan göra vad som helst:

www.testfakta.se/sv/foraldrar-barn/article/sa-kan-du-skydda-barnen-pa-natet

Svar på tråden Min son är 12 och snor