• Anonym (HeltAnonym)

Min fru har inget kontaktbehov

Jag vet inte längre vad jag ska göra, så jag försöker här.

Lite bakgrund: Vi har två barn, är gifta och i trettioårsåldern. I början så var min fru som vem som helst, men ju mer vårat förhållande mognat ju mer har det blivit så att jag alltid fått ta initiativ till all form av närhet, kramar, pussar eller vad det än må vara. Och I stort sett varje gång jag försökt så är något annat viktigare, passar helt enkelt aldrig. Vi har grälat om det så många gånger och jag har förklarat att jag känner mig oälskad och oviktig.

Senaste gången vi grälade om det var för ungefär 1 månad sedan och då bestämde jag att jag ska sluta ta initiativ... Sedan dess har vi inte ens kramats.

Hela situationen får mig att må otroligt dåligt, jag går och tänker på det i stort sett hela tiden... Jag har slut på idéer och är snart beredd att kasta in handduken, ge upp på det här förhållandet helt enkelt. Eller vad ska jag ta mig till?

• Svar på tråden Min fru har inget kontaktbehov
  • Anonym (Honan)
    Anonym (Honan) skrev 2018-07-03 23:45:55 följande:

Men är det så att hon får behov av närhet bekräftat redan via barnen så det blir pressande när du kommer och vill ha ännu mer av henne ?

Eller är det något underliggande?

När jag inte vill ha någon närhet av min sambo handlar det oftast om att han missat en viktig signal / jag har av en särskild anledning tvivlat på hans goda intentioner.

När vi pratat om vad jag känt brukar jag "lossa" hjärtat och våga släppa in han igen, vi brukar skämta om att jag sätter upp olika lurar i form av städmurar, jag kan börja städa och fokusera på annat för att undvika det emotionella obehagliga t.e x.

Jag vet inte hur din hona fungerar vet bara hur denna honan är.

Glömde en till sak jag brukar mena bakom mina murar av Molo kontakt, jag vill känna mig självständig. Har enormt behov av integritet och det krockar med min sambo för att vara i förhållande är motsatsen till integritet och självbestämmande då är man ju två.
  • Plupp73

Det kan abslout finnas förklaringar som her lagts fram här: att hon inte är kär, att hon är trött osv.

Men hon kan också vara en person som har en undvikande anknytning/ har väldigt lågt behov av intimitet på alla plan.

Min bästa vän är sådan. Hon är i grunden en eremitkräftetyp utan närhetsönskan varesig verbalt eller fysiskt. Det tar sig uttryck i att hon inte tar initiativ till sex med sin man, inte håller handen, pussar och kramar honom spontant. Men när han tar initiativ gör hon allt det där. Det kommer bara inte naturligt, och har egentligen aldrig gjort det utom första året under nyförälskelsen.

Hon har inget vänbehov utöver mig, umgås mest med sig själv. Vi hörs dock varje dag, och pratar om allt i hela världen - även om det tog många år att komma dit. Artighetsfraser som "trevlig helg", "tack för samtalet" eller vad som helst sitter inte naturligt i henne, men det kommer när hon genom andra förstått att det är så man gör.

Oavsett hennes tillgång till egna känsloupplevelser är hon en enormt fin vän, vi förstår varandra otroligt väl, och jag skulle aldrig vilja mista henne.

Men visst innebär det att man för dessa människor får vara drivande runt det som de inte känner naturligt behov av, och frågan är hur det funkar i en kärleksrelation

• Plupp73

Men man måste också vara lyhörd för deras behov av ett eget rum, och ge mycket egentid och rådrum. Man måste acceptera varandras olikheter och mötas någonstans på mitten i det viktiga, medan man släpper vissa andra områden.

• Plupp73

Min bästa vän är själv uppvuxen i en familj där man inte visar fysisk eller verbal närhet.

• Anonym (Anton)

Levt som TS i några år nu och det är ingen förbättring i sikte ännu.
    Härom året så slutade jag ta initiativ och bara gör min del i hushållet.
    Resultatet har blivit att allting annat också blivit "meh".

För att klara av att INTE initiera kramar, kyssar etc så har jag fått lägga locket på mina känslor. Jag har slutat ge komplimanger eller uppskattande blickar. Och visst fungerar det ett tag, man kan ju inte bli nekad och bortprioriterad om man inte försöker. Å andra sidan så krävs det allt mindre ansträngning att hålla igen och jag är orolig att det snart inte behövs utan är borta.

De gånger hon tar initiativ till något fysiskt är det för att HON BEHÖVER en kram eller så. Inte för att hon vill ge mig någon och det stannar oftast där med få undantag.

Hon har varit sjukskriven nåt år för depression och utmattning så jag hoppas fortfarande på förbättring om jag bara orkar hänga i ett tag till. Hon är tillbaka på jobbet igen nu på 75% och det verkar fungera bra hittills.

• Anonym (Nisse Nyfiken)

Puffar upp tråden

• Anonym (Z)
    Anonym (HeltAnonym) skrev 2018-07-02 22:09:38 följande:

Barnen är 2 och 4

Kan köpa att hon är stressad, har mycket att tänka på och allt annat! Men kan inte köpa att det skulle vara till den graden att hon inte kan ge mig en kram eller puss. Det är väldigt viktigt för henne att få krama och pussa barna till exempel vid läggning, går jag till sovrummet med det barnet innan hon fått göra det så blir hon arg. Då ska jag förstå att hon vill krama och pussa barnet till exempel, och det gör mig än mer frustrerad.

Jag har frågat rakt ut om hon älskar mig när vi bråkat om det tidigare och då säger hon att hon gör det, men att hon inte behöver ha kontakt hela tiden. Sen tar hon sina föräldrar som exempel och frågar om jag tror att de kramas och pussas stup i kvarten.

Hon kanske är uppväxt i en inte så kärleksfull miljö? Oavsett så kan ni ju inte ha det så där, du mår ju inte bra. Föreslå familjerådgivning så att ni får hjälp att prata om det.
  • Anonym (Sad)

Hur går det TS, någon förändring?

• Gäst150727

Sjukt gammal tråd men tänker såhär:

- Är man med den rätta/rätte tar man sig den tiden.
    - Är man med den rätta/rätte VILL man vara nära.
    - Är man med den rätta/rätte tar man initiativ till samtal om svårigheterna.

Mitt X höll på att kväva mig och länge trodde jag trots allt att han var The One - det var mig det var fel på. 🤷?♀️

Nu har jag en man i mitt liv som jag vill göra ALLT med! Vilken skillnad... 🙈

Med detta sagt så vill jag betona att det naturligtvis inte är fel på någon utan bara en sämre match!

• Anonym (Nisse)

Jag är i liknande sits. Jag o min fästmö har inte haft sex på 8 månader och hon rör mig knappt inte. Har sagt till henne att jag känner mig oälskad och övergiven men varje gång vi ska prata ut så säger hon bara "måste du tjata, man behöver inte ha sex i ett förhållande"

Hon säger att hon älskar mig men hon vill aldrig pussas längre eller kramas utan jag måste nästan försöka kämpa för att få en liten puss liksom.

Hon vill aldrig hitta på något utan vill bara sitta med mobilen och häromdagen såg jag att hon har lagt dit en massa okända killar som hon snapar med.

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska göra men jag känner mig så ensam i detta förhållande och jag vet inte hur länge jag orkar kämpa alltså.

Vi har varit ihop i 8 år men nu på dessa 8 månader så har hon total förändrats.

Är det mig det kanske är fel på?

• Anonym (Georg)
    Anonym (Nisse) skrev 2024-06-20 23:03:14 följande:

Jag är i liknande sits. Jag o min fästmö har inte haft sex på 8 månader och hon rör mig knappt inte. Har sagt till henne att jag känner mig oälskad och övergiven men varje gång vi ska prata ut så säger hon bara "måste du tjata, man behöver inte ha sex i ett förhållande"

Hon säger att hon älskar mig men hon vill aldrig pussas längre eller kramas utan jag måste nästan försöka kämpa för att få en liten puss liksom.

Hon vill aldrig hitta på något utan vill bara sitta med mobilen och häromdagen såg jag att hon har lagt dit en massa okända killar som hon snapar med.

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska göra men jag känner mig så ensam i detta förhållande och jag vet inte hur länge jag orkar kämpa alltså.

Nej, det är inget fel varken på dig eller partnern. Ni bara passar inte ihop (längre). Med en annan kvinna kan du ha ett fullödigt och långt sexliv.

Mitt första förhållande tog slut efter 20 år, och vi hade sex ända in i kaklet. Mitt andra förhållande har hittills varat i 24 år, och vi har sex varje vecka, pussas och kramas varje dag även om det oftast sker på mitt initiativ. Ändå beklagar jag mig för henne, vill ha mer uppmärksamhet, bekräftelse, kelighet.
  • Anonym (Kvinna 50.)
    Anonym (Nisse) skrev 2024-06-20 23:03:14 följande:

Eftersom hon är helt ärlig med att hon inte vill ha sex med dig så tycker jag du ska lämna henne om du nu inte kan tänka dig ett liv utan sex. 
  • Anonym (Ledsen medmänniska)

känner med dig och tror det helt enkelt handlar om att kvinnan i sig vill yngla av sig och sedan ta hand om hem och familj och prioriterar andra saker än relationen som hon tar för givet.
    Har precis genomlidigt samma samt och efter 20 år så fick jag nog och valde att lämna relationen.

Svar på tråden Min fru har inget kontaktbehov