Anonym (Osäker) skrev 2018-07-02 19:25:40 följande:
Jag har ett barn placerat med soL å det andra barnet ska placeras med soL på torsdag.. Vad händer om jag återkallar soL?? Går det upp i förvaltningsrätten å blir rättegång eller räcker det med att socialnämden tar beslut om LVU??
Hej,
LVU är hemskt, jag blev lurad in i detta av en Socialsekreterare, så vad du gör undvik LVU.
Så här fungerar LVU
Socialtjänsten kan om de vill och tycker göra ett omedelbart omhändertagande enligt LVU detta ska fastställas av Förvaltningsrätten inom två veckor, och detta sker i princip alltid då beviskraven är lågt ställda. Därefter så ska Socialtjänsten presentera en utredning som ska vara klar på 4 veckor och den blir underlaget till en ny förhandling i Förvaltningsrätten.
Du kan begära muf (muntlig förhandling) men det är ganska meningslöst när det gäller den första bedömningen som ska ske inom 2 veckor. huvudförhandlingen som ska ske senast efter 4 veckor är alltid en muntlig förhandling dit vårdnadshavarna kallas och måste närvara.
Bägge vårdnadshavarna samt barnet har egna offentliga försvarare, om du känner en advokat som du skulle vilja ha om det skulle bli LVU kontakta den snarast i annat fall så utses en advokat/jurist av förvaltningsdomstolen.
Här kan du läsa mer om min resa som just nu är mitt uppe i LVU träsket
goo.gl/JhsUhT
#Stat_i_staten