• Anonym (Osäker)

Söker någon som kan om SoL och LVU!

Jag har ett barn placerat med soL å det andra barnet ska placeras med soL på torsdag.. Vad händer om jag återkallar soL?? Går det upp i förvaltningsrätten å blir rättegång eller räcker det med att socialnämden tar beslut om LVU??

• Svar på tråden Söker någon som kan om SoL och LVU!
  • Anonym (V)

Om du motsätter dig SoL så är ju frivilligheten borta och det lär nog bli ett lvu. Sedan måste förvaltningsrätten fastställa lvut inom två veckor om jag inte helt är ute å cyklar.

• Anonym (Osäker)

Om jag tackat nej till soL från början så hade dom ansökt om LVU å då blir det ju typ som en rättegång med advokat,det var det jag tänkte mest på när jag ställde frågan om det blir samma nu,eller görs det bara sådär eftersom det ena barnet e placerat å det andra placeras om 2 dagar

• Anonym (Barnsekreterare)

Återtar du samtycket till placeringen så finns två alternativ.
    Antingen får barnen flytta hem och du erbjuds andra former av stöd från socialtjänsten utifrån vad det är som förorsakat placeringsbehovet.
    Eller, så gör socialtjänsten bedömningen att missförhållandena är så pass allvarliga att det finns grund för att ansöka om LVU. Då ansöker sockalnämnen hos förvaltningsrätten som avgör om det finns grund eller inte. Vid behov kan socilnämnden även ta beslut om omdelbart LVU vilket innebär att LVU träder in direkt och gäller tills förvaltningsrätten hunnit pröva lvuet.

• Anonym (En stolt föräld­­er som kämpar för sin dotter­))
    Anonym (Osäker) skrev 2018-07-02 19:25:40 följande:

Jag har ett barn placerat med soL å det andra barnet ska placeras med soL på torsdag.. Vad händer om jag återkallar soL?? Går det upp i förvaltningsrätten å blir rättegång eller räcker det med att socialnämden tar beslut om LVU??

Hej,

LVU är hemskt, jag blev lurad in i detta av en Socialsekreterare, så vad du gör undvik LVU.

Så här fungerar LVU
    Socialtjänsten kan om de vill och tycker göra ett omedelbart omhändertagande enligt LVU detta ska fastställas av Förvaltningsrätten inom två veckor, och detta sker i princip alltid då beviskraven är lågt ställda. Därefter så ska Socialtjänsten presentera en utredning som ska vara klar på 4 veckor och den blir underlaget till en ny förhandling i Förvaltningsrätten.

Du kan begära muf (muntlig förhandling) men det är ganska meningslöst när det gäller den första bedömningen som ska ske inom 2 veckor. huvudförhandlingen som ska ske senast efter 4 veckor är alltid en muntlig förhandling dit vårdnadshavarna kallas och måste närvara.

Bägge vårdnadshavarna samt barnet har egna offentliga försvarare, om du känner en advokat som du skulle vilja ha om det skulle bli LVU kontakta den snarast i annat fall så utses en advokat/jurist av förvaltningsdomstolen.

Här kan du läsa mer om min resa som just nu är mitt uppe i LVU träsket goo.gl/JhsUhT

#Stat_i_staten
  • Anonym (Nina)
    Anonym (En stolt föräld­­er som kämpar för sin dotter­)) skrev 2018-07-17 22:00:48 följande:
    Hej,

LVU är hemskt, jag blev lurad in i detta av en Socialsekreterare, så vad du gör undvik LVU.

Så här fungerar LVU
    Socialtjänsten kan om de vill och tycker göra ett omedelbart omhändertagande enligt LVU detta ska fastställas av Förvaltningsrätten inom två veckor, och detta sker i princip alltid då beviskraven är lågt ställda. Därefter så ska Socialtjänsten presentera en utredning som ska vara klar på 4 veckor och den blir underlaget till en ny förhandling i Förvaltningsrätten.

Du kan begära muf (muntlig förhandling) men det är ganska meningslöst när det gäller den första bedömningen som ska ske inom 2 veckor. huvudförhandlingen som ska ske senast efter 4 veckor är alltid en muntlig förhandling dit vårdnadshavarna kallas och måste närvara.

Bägge vårdnadshavarna samt barnet har egna offentliga försvarare, om du känner en advokat som du skulle vilja ha om det skulle bli LVU kontakta den snarast i annat fall så utses en advokat/jurist av förvaltningsdomstolen.

Här kan du läsa mer om min resa som just nu är mitt uppe i LVU träsket goo.gl/JhsUhT

#Stat_i_staten
    Har läst din berättelse och undrar, vad hände hos den andra föräldern?
    Fanns det fler personer där?
    Varför anser de dig som olämplig?
  • Anonym (En stolt föräld­­er som kämpar för sin dotter­))
    Anonym (Nina) skrev 2018-07-17 22:15:14 följande:
    Har läst din berättelse och undrar, vad hände hos den andra föräldern?
    Fanns det fler personer där?
    Varför anser de dig som olämplig?
    Vi är nu mitt uppe i LVU och väntar dom de närmaste dagarna och följer bara förvaltningsrätten direktiven från högstaförvaltningsrätten så borde det bli avslag på LVU.

"olyckshändelserna" på utredningshemmet är dokumenterade, till viss del finns även vittnen i form av andra boende.

Jag har inte medgivit LVU (jag har motsatt mig socialtjänstens önskan om LVU) därmed så tillhör jag inte deras favoriter och då bestraffar de min dotter genom att ta henne i från mig.
Svar på tråden Söker någon som kan om SoL och LVU!