• Anonym (Jag)

Vägra vittna?

Om man kallats att vittna men absolut inte kan göra det, kan de ändå kräva det? Vad händer om man vägrar för ens vittnesmål bara riskerar att förstöra hela utredningen?

• Svar på tråden Vägra vittna?
  • Anonym (ex vite)

googla allmän vittnesplikt.

• Anonym (Jag)
    GGN skrev 2018-07-02 21:06:40 följande:

Vadå "inte kan"?

Precis det jag säger, jag kan inte. Är ansiktsblind och kan inte för mitt liv svära på att jag minns hur nån ser ut. Fyra år sen min äldsta började skolan och jag kan ännu inte säga säkert vem som är vem av två av barnen i hennes klass som i mina ögon är jättelika varandra.

Min man asgarvade när han fick höra att jag troligtvis kommer behöva vittna.
  • Egon den stora
    Anonym (Jag) skrev 2018-07-02 21:16:13 följande:

Precis det jag säger, jag kan inte. Är ansiktsblind och kan inte för mitt liv svära på att jag minns hur nån ser ut. Fyra år sen min äldsta började skolan och jag kan ännu inte säga säkert vem som är vem av två av barnen i hennes klass som i mina ögon är jättelika varandra.

Men då är det väl bara att säga det?
  • Anonym (Jag)
    Egon den stora skrev 2018-07-02 21:20:51 följande:

Men då är det väl bara att säga det?

Är det så enkelt att de bara tror på det då?
  • Anonym (Omöjligt)
    Då får du gå dit och säga det helt enkelt. Jag är också rätt så ansiktsblind och känner aldrig igen folk på "fel" plats. Knappt på rätt plats heller- det brukar ta åratal om jag inte träffar mänskan jätteofta. Jag skulle vara totalt värdelös som vittne om det gällde att peka ut folk. I film om det t.e.x är två skådespelare av samma kön, i samma ålder och med långt mörkt hår skiljer jag sällan på vem som är vem.
  • Egon den stora
    Anonym (Jag) skrev 2018-07-02 21:23:02 följande:

Är det så enkelt att de bara tror på det då?

Ja du ska ju vara ärlig när du vittnar Och det är ju sanningen. Du kanske kommer ihåg något annat? Färger på kläder? Rösten om någon pratade?
  • Anonym (Fyll i anonym signatur)

Är du kallad att vittna så är du skyldig att infinna dig.
    Är själv ansiktsblind och har vittnat (kopplat till jobbet) flertal gånger. Är bara att vara tydlig med vad man är säker på och vad man inte är säker på. Inte varit några problem även om jag vid ett att tillfällena blev rätt ifrågasatt tills jag förklarade att jag inte kan skilja folk åt till den grad att jag lyckats försöka hämta fel barn hos dagmamman.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Omöjligt) skrev 2018-07-02 21:23:53 följande:
    Då får du gå dit och säga det helt enkelt. Jag är också rätt så ansiktsblind och känner aldrig igen folk på "fel" plats. Knappt på rätt plats heller- det brukar ta åratal om jag inte träffar mänskan jätteofta. Jag skulle vara totalt värdelös som vittne om det gällde att peka ut folk. I film om det t.e.x är två skådespelare av samma kön, i samma ålder och med långt mörkt hår skiljer jag sällan på vem som är vem.
    Håller med
Svar på tråden Vägra vittna?