• jelly

Vad skulle ni betala för en ”defekt” chihuahua?

Vi har varit och tittat på en snart 6 månader gammal chihuhuartik som uppfödaren vill sälja då den har kroksvans och inte kan ställa ut och avla på henne. När vi var där fick vi även veta att hon har ett litet bråck samt enligt veterinärbesiktningen (från när uppfödaren köpte henne) saknade lite tänder. Valpen är jättefin, glad och pigg! Har fin stamtavla.

Uppfödaren vill ha 15 000 kr för henne, är det rimligt?

Framförallt min man är väldigt osäker då det är så många ?fel? och tror att vi blir lurade. Ni som kan lite om mer om chihuahua/hundar vad tror ni?

• Svar på tråden Vad skulle ni betala för en ”defekt” chihuahua?
  • jelly

Men om vi skulle få ner priset till 10 000 kr, tycker ni det skulle vara ok med tanke på ?felen??

• DeathByPickles

Jag hade inte betalat den summan för en hund med bråck, nej. Har ni inte redan blivit störtförälskade i tiken skulle jag leta vidare efter en uppfödare som inte är så sniken. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Dexter dot com
    jelly skrev 2018-07-03 10:17:21 följande:

Men om vi skulle få ner priset till 10 000 kr, tycker ni det skulle vara ok med tanke på ?felen??

Vill du verkligen köpa en valp av en sån uppfödare? Jag vill ha kontakt med min uppfödare, kunna ringa och rådfråga, åka på valpträffar, träningshelger osv och då är det ju viktigt att man har samma hundtänk och att man klickar.
  • Bestemor

Köp em frisk hund direkt.

Kommer något försäkringsbolag försäkra hunden?

De där extra tusenlapparna du tror du sparar in nu, kan bli väldigt dyra i längden

• jelly

Uppfödaren har absolut inte varit otrevlig (men hon kanske blir det om vi föreslår 10 000;), det är bara det att hon vill ha så mycket för valpen som inte känns helt rätt och ni har ju bekräftat att den känslan var rätt.

Om vi köper henne görs ju en ny besiktning, vet ni hur mycket det brukar stå i dem? Står det t ex bara att valpen har bråck eller skriver de också om de tror det behöver opereras?

• jelly

Kan det vara så att man inte kan försäkra henne pga detta? Det har jag inte ens tänkt på..

• Sandtrollet
    jelly skrev 2018-07-03 10:56:49 följande:

Uppfödaren har absolut inte varit otrevlig (men hon kanske blir det om vi föreslår 10 000;), det är bara det att hon vill ha så mycket för valpen som inte känns helt rätt och ni har ju bekräftat att den känslan var rätt.

Om vi köper henne görs ju en ny besiktning, vet ni hur mycket det brukar stå i dem? Står det t ex bara att valpen har bråck eller skriver de också om de tror det behöver opereras?

på besiktningsintyget står alla felen som veterinären hittar
    har du tur får du en som är noga.

veterinären skriver ej om det behövs operera för bråck, det berättar dom för säljaren men skriver ej det

★ Alexzander 040926 ★
  • viseversa
    jelly skrev 2018-07-03 08:44:31 följande:

Uppfödaren hade själv köpt henne för 20 000 kr så hon tycker redan hon gått ner i pris. Men som någon tidigare skrev så får man ju en frisk chihuahua (med stamtavla) runt det priset. Och eftersom vi varken får ställa ut eller avla så spelar ju de fina föräldrarna mindre roll.

Då tycker jag ni ska säga att ni då köper en frisk valp med stamtavla istället för dom pengarna.
  • viseversa
    jelly skrev 2018-07-03 10:17:21 följande:

Nej MAX 7-8000:- inte en krona mer.
  • Bergskristall
    beccagranen skrev 2018-07-03 10:06:36 följande:

En 6 månaders borde fått alla sina valptänder, men om hon tappat valptänder och inga nya kommit upp ännu är det inte så farligt. Men om hunden saknar tänder eller än värre har så pass dåliga att dom tappar dom i tidig ålder så är det ingen bra genetik. Problemet är att chihuahua är en sönderavlad ras i Sverige/norden. Ett annat förekommande problem är patellaluxation, problem med knän och höfter.

Nu ska jag ta tillfället i akt att fråga; du skriver att chihuahuan är sönderavlad. Jag har hört detta förr men det stämmer inte med vad jag har hört och jag har aldrig frågat vad som menas med att de skulle vara sönderavlade. En typiskt sönderavlad ras för mig är schäfer med sina räkstjärtar och höftproblem. Eller fransk bulldog. Enligt agria ligger chihuahuan under medel för hur mycket rasbundna sjukdomar de har. De klassas enligt SKK som en frisk ras. Min kritik mot chihuahuaaveln skulle främst vara att det avlas på vad som helst likt man gör i "köksavel" och utan att rasstandarden tas i beaktning så mycket. Vilken resulterar i en hel del platta skallar och långa nosar och Gud vet vad gällande mentalitet. Men för mig är inte det sönderavlad, trots att rasen förstörs. Förstår du hur jag menar? Alltså att det snarare slarvas med planeringen i aveln för att bibehålla rasstandarden, så det blir istället helt spretigt. Sönderavlad för mig är när man avlar för hårt på en "estetisk" exteriör så att den blir ofunktionell, som räkstjärtarna. Så hur menar ni som anser att chihuahuan är sönderavlad? Undrar i all välmening.
  • jelly

Sa till uppfödaren att vi kunde tänka oss att betala 10 000 kr men det vill hon inte sälja för så vi tittar vidare. Tack för alla svar!

• DeathByPickles
    Bergskristall skrev 2018-07-03 17:51:57 följande:
    Nu ska jag ta tillfället i akt att fråga; du skriver att chihuahuan är sönderavlad. Jag har hört detta förr men det stämmer inte med vad jag har hört och jag har aldrig frågat vad som menas med att de skulle vara sönderavlade. En typiskt sönderavlad ras för mig är schäfer med sina räkstjärtar och höftproblem. Eller fransk bulldog. Enligt agria ligger chihuahuan under medel för hur mycket rasbundna sjukdomar de har. De klassas enligt SKK som en frisk ras. Min kritik mot chihuahuaaveln skulle främst vara att det avlas på vad som helst likt man gör i "köksavel" och utan att rasstandarden tas i beaktning så mycket. Vilken resulterar i en hel del platta skallar och långa nosar och Gud vet vad gällande mentalitet. Men för mig är inte det sönderavlad, trots att rasen förstörs. Förstår du hur jag menar? Alltså att det snarare slarvas med planeringen i aveln för att bibehålla rasstandarden, så det blir istället helt spretigt. Sönderavlad för mig är när man avlar för hårt på en "estetisk" exteriör så att den blir ofunktionell, som räkstjärtarna. Så hur menar ni som anser att chihuahuan är sönderavlad? Undrar i all välmening.
    Det är väl framför allt sådana saker som form och storlek på kranium, osunda ögon och att utseende premieras framför mentalitet kan jag tänka, men framför allt i det sistnämnda är chihuahuan absolut inte ensam 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Bergskristall
    DeathByPickles skrev 2018-07-03 18:42:55 följande:

Det är väl framför allt sådana saker som form och storlek på kranium, osunda ögon och att utseende premieras framför mentalitet kan jag tänka, men framför allt i det sistnämnda är chihuahuan absolut inte ensam 

Men det är den uppfattningen jag inte har om aveln på just chihuahuan. Har aldrig sett att det skulle avlas problematiska mentaliteter för att utseendet går först. Mentaliteten är jätteviktig vad jag erfarit. Att chihuahuan ibland kan bara lite bjäbbig och fånig har med träning att göra. Inte alltid det är kunniga personer som skaffar sig chihuahua. Gällande skallen ger man ju numera avdrag på tex öppen fontanell. De vinklar man vill ha i ben och bog är ju också för att främja sunda rörelser för att undvika förslitningar och felbelastningar. Vet inte vad du syftar på med ögonen men det finns ju inte i ngn rasstandard att de ska ploppa ut eller så. De kan vara lite utåtstående (men inte sådär som man ser på instagram!) på vissa individer vilket leder till att en sån hund lättare skadar ögat vid lek, eftersom nosen är kort också och inte tar emot så mycket om tex en pinne skulle komma farande, men ögat i sig är ju inte problematiskt vad jag vet. Så jag är helt frågande till vad som skulle vara sjukt i aveln på den rasen.
  • DeathByPickles
    Bergskristall skrev 2018-07-03 20:15:25 följande:
    Men det är den uppfattningen jag inte har om aveln på just chihuahuan. Har aldrig sett att det skulle avlas problematiska mentaliteter för att utseendet går först. Mentaliteten är jätteviktig vad jag erfarit. Att chihuahuan ibland kan bara lite bjäbbig och fånig har med träning att göra. Inte alltid det är kunniga personer som skaffar sig chihuahua. Gällande skallen ger man ju numera avdrag på tex öppen fontanell. De vinklar man vill ha i ben och bog är ju också för att främja sunda rörelser för att undvika förslitningar och felbelastningar. Vet inte vad du syftar på med ögonen men det finns ju inte i ngn rasstandard att de ska ploppa ut eller så. De kan vara lite utåtstående (men inte sådär som man ser på instagram!) på vissa individer vilket leder till att en sån hund lättare skadar ögat vid lek, eftersom nosen är kort också och inte tar emot så mycket om tex en pinne skulle komma farande, men ögat i sig är ju inte problematiskt vad jag vet. Så jag är helt frågande till vad som skulle vara sjukt i aveln på den rasen.

Bergskristall skrev 2018-07-03 20:15:25 följande:

Jag bor inte i sverige och kan inte uttala mig om vad man gör för rasen där... är inte särskilt insatt i rasen alls egentligen, men det är vad jag kan tänka mig att gemene man pratar om när de menar "sönderavlad".
    Sedan är väl huvudformen som premieras långt ifrån sund, tycker jag i alla fall. En god vän till mig förlorade sin Chi till hydrocephalus och det var direkt gräsligt.

Sedan tycker jag nog att storlek och utseende väldigt ofta premieras före temperament. Ser många antingen hysteriskt skällande eller hukande chi's därute. De verkar inte supertrevliga på utställningsbordet heller. 

• viseversa
    jelly skrev 2018-07-03 18:31:24 följande:

Sa till uppfödaren att vi kunde tänka oss att betala 10 000 kr men det vill hon inte sälja för så vi tittar vidare. Tack för alla svar!

Bra val. Hon kommer antagligen inte få valpen såld alls så då kan hobby sitta där med den då om hon är så jävla girig.
  • DeathByPickles
    jelly skrev 2018-07-03 18:31:24 följande:

• ww2

Hon lär väl avliva hundstackarn om inte ni tar henne.

Pruta med 5000kr och försäkra valpen direkt.

• viseversa
    ww2 skrev 2018-07-04 21:20:36 följande:
    Hon lär väl avliva hundstackarn om inte ni tar henne.

Pruta med 5000kr och försäkra valpen direkt.
    Dom har ju sagt att dom kan tänka sig att betala 10000kr men uppfödaren sa nej. Jag hade inte betalat 10 000kr ens men det är ju jag det.
  • Laina
    jelly skrev 2018-07-03 06:24:40 följande:
    Vi har varit och tittat på en snart 6 månader gammal chihuhuartik som uppfödaren vill sälja då den har kroksvans och inte kan ställa ut och avla på henne. När vi var där fick vi även veta att hon har ett litet bråck samt enligt veterinärbesiktningen (från när uppfödaren köpte henne) saknade lite tänder. Valpen är jättefin, glad och pigg! Har fin stamtavla.
    Uppfödaren vill ha 15 000 kr för henne, är det rimligt?
    Framförallt min man är väldigt osäker då det är så många fel och tror att vi blir lurade. Ni som kan lite om mer om chihuahua/hundar vad tror ni?
    Jag kan inte mycket om just chihuahua men hundar så..

Jag skulle kanske ge 7-8 tusen högst.. först och främst för att den är redan 6 månader (!) det är gammalt för en valp... Och det är många som har kollat på den och övervägt att köpa och sagt nej till den. Den har många defekter. Det är orimligt att försöka få 15 tusen för den. bättre för den att den blir prissänkt och kommer till ett bra hem än att kenneln ska hålla på och vara giriga. synd att det är hunden som får lida men varför ska ni ge pengar till en så dålig kennel :) bara gå vidare, hitta en annan..
    -No Lollygagging HeHehuehuHuaHuehuehe
  • beccagranen
    Bergskristall skrev 2018-07-03 17:51:57 följande:
    Chihuahua är en ras som haft stor framavling de senaste 10 åren (en trendras). Pga den stora efterfrågan har man avlat fram för mycket för snabbt, eftersom det finns pengar att tjäna så kommer det mycket "köksavel" på marknaden. Där korrekta tester inte utförs innan man avlar på hundarna. Rasen har stora problem med knän, höfter, underbett och tandlossning. Nu på senare år är det många med hjärtproblem. SKK kräver inte alla dessa tester, men rekommenderar. I rasklubben kräver dom att tester utförs för att få vara reg uppfödare i rasklubben. Vi som arbetar ser att det är mer vanligt med chihuahua utan korrekt rasstandard, dom är oproportionerliga, felaktig huvudform, felaktigt bett/käke, för lång kropp etc. men trotts allt har dom stamtavla. Vilket tyder på att man avlat med felaktigt matreal. Årligen har vi kunder som köper valp, för att deras tidigare chihuahua dog vid 3-7års ålder (brukar leva mellan 12-15år). Just för att dom haft hjärtfel, eller fått avliva för knä/höftproblem. När dom då genomlidit sorgen och köper en ny vänder dom sig sedan till seriösa uppfödare, med friska hundar och bra linjer. 
Svar på tråden Vad skulle ni betala för en ”defekt” chihuahua?