• Bullmamman89

Varför klär ni era barn könsneutralt eller i motsatt kön kläder?

Ja som rubriken lyder! Varför klär ni era barn könsneutralt eller i motsatt kön kläder? Är det för att dom inte ska tycka att det är jobbigt sen när dom väl är stora nog och kan känna efter att dom har fel kön? Eller är det för att dom ska fortsätta ha motsatta könets kläder när dom blir äldre och känna sig bekväma med det? Ni som hållt på länge och klätt era barn så här, Har barnet/barnen i dagsläget (om de nu är mycket äldre) fortfarande kläder av det motsatta? Eller har dom sagt nej? Jag förstår inte vitsen? Därför jag ställer denna fråga.

• Svar på tråden Varför klär ni era barn könsneutralt eller i motsatt kön kläder?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (..) skrev 2018-07-09 17:06:18 följande:

Eller också skulle den känsliga leva upp till de nya förväntningarna om han/hon bemöttes som om han/hon redan vore framåt och orädd. Rädsla beror ofta på att man inte litar på sin egna förmåga, men om alla runt omkring tror att man kan så slutar man vara lika rädd och börjar tänka att man kan göra saker. 

Eller så skulle hen få psykiska problem eftersom hen inte blev lyssnad på och inte blev bemött som den person hen är.
  • Anonym (MK)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-07-11 17:34:21 följande:
    Han säger något intressant. Största problemet ligger hos de vuxna och i förskolan ligger största problemet i att det är nästan bara kvinnor som arbetar där. Ingenstans har jag läst att han påstår att det ligger i barnens kläder.
    Nej, det är inte riktigt vad han säger. Han menar mer på att det är våra föreställningar om kön som påverkar hur vi behandlar pojkar och flickor olika. Och jo, han pratar om klädernas påverkan också. Har inte boken bredvid mig så kan inte säga exakt var någonstans, men är rätt säker på att det är i den boken han bl.a. tar upp detta som redan nämnts, hur flickor i typiska flickkläder får kommentarer om sitt utseende såsom att de är söta och fina, medan pojkar i typiska pojkkläder får kommentarer om att de är t.ex. häftiga. Han pratar också om hur beroende på om barnen har typiska flickkläder eller pojkkläder så får dem olika förslag på vilka leksaker att leka med, såsom docka respektive bil.
  • Anonym (..)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-07-11 17:35:40 följande:
    Eller så skulle hen få psykiska problem eftersom hen inte blev lyssnad på och inte blev bemött som den person hen är.
    Eller så får hen psykiska problem av att alltid bli bekräftad och bemött som den ängsliga och rädda, när omgivningen alltid upplever allt som lika farligt för hen som hen själv gör. Det vet vi inte förrän hen är vuxen. 
  • Lunamoon

Jag klär mina barn i färger jag tycker är fina, röd/mörkblå/grå osv. Ingen orange, rosa eller bebisblå. Gillar verkligen inte dem färgerna. Bryr mig inte helt enkelt om könet. Dock är mina barn större och nu väljer dem kläder själva, ena barnets favoritfärg är rosa och andras är blå. Och jag varken säger positiva och negativa kommentarer om deras kläder. Personerna är ju fina oavsett färg på kläderna.

• Anonym (barnens val)

Vi köper kläder som är fina, praktiska och lekvänliga. Det betyder att en del av döttrarnas garderober är köpte på "killavdelningen". Som exempel är det nästan omöjligt att hitta shorts som täcker knäna på tjejavdelningen men mina döttrar tycker inte om uppskrapade knän mer än vad en kille gör. 

Jag anser att det är mitt ansvar som vuxen att hitta kläder som är praktiska och lekvänliga, barnen får däremot bestämma vad som är snyggt. När de var små var det vi vuxna som bestämde och då blev det ganska könsneutralt. Eller snarare så blev det blandat. En rosa tröja till ett par blåa byxor osv.

7åringen (är det gammalt nog?) har gått igenom en rosa fas och vill nu ha grönt, blått och brunt. Helst med glitter och fjärilar på  

• Anonym (barnens val)
    Anonym (X) skrev 2018-07-09 17:14:48 följande:
    Du menar att de väljer kläder från de garderober du fyllt med kläder. Alltså från begynnelsen satte du ju ändå en prägel för vad deras ?val? är idag.
    Jag vet inte hur det är med dig, men förutom på loppis där kläderna kostar ca 10-15kr och det inte gör något om man köper ett plagg som inte används eftersom det kan säljas vidare utan förlust, så köper jag inte kläder som barnen inte först sagt ok till. Eller om jag gör det så sparar jag kvittot så att jag kan lämna tillbaka.
  • Anonym (R)

Eller så klär man sin dotter i allt från stereotypiskt flicka till könsneutralt, styrs inte så mycket av att "forma" barnen utan tänker mer praktiskt och funktionellt, har ens dotter en klänning på sig och någon säger "så söt" då säger man "vi uppmuntrar inte värderingar om våra barn" om alla skulle göra det skulle inte rosa eller klänning längre vara ett problem.

• silhuett
    Bullmamman89 skrev 2018-07-05 16:04:18 följande:

Ja som rubriken lyder! Varför klär ni era barn könsneutralt eller i motsatt kön kläder? Är det för att dom inte ska tycka att det är jobbigt sen när dom väl är stora nog och kan känna efter att dom har fel kön? Eller är det för att dom ska fortsätta ha motsatta könets kläder när dom blir äldre och känna sig bekväma med det? Ni som hållt på länge och klätt era barn så här, Har barnet/barnen i dagsläget (om de nu är mycket äldre) fortfarande kläder av det motsatta? Eller har dom sagt nej? Jag förstår inte vitsen? Därför jag ställer denna fråga.

Har inte läst övriga inlägg i tråden, utan svarar på TS

Min 1-åriga dotter köper jag gärna kläder i alla möjliga färger till, men får väl erkänna att det blir mycket grönt, blått och vinrött, just för att det är mina egna favoritfärger. 

Min 14-åriga son hade en hel del rosa när han var 2-5 år, för att det var hans favoritfärg. Nu som 14-åring är hans favoritfärg på kläder vinrött.

Min 13-åriga son har mycket blått och grönt numera, det är de färger han föredrar. När han var liten fick han ärva ganska mycket efter sin storebror, så de hade väl samma färger i princip.
  • LFF
    Bullmamman89 skrev 2018-07-05 16:04:18 följande:

Mina grabbar har haft klänning för att DE ville ha det.

De älskar färg och i Sverige är det skittråkigt att handla kläder på killavdelningen i de vanliga affärerna (HM, Lindex, Kappahl) eftersom det bara är mörka, trista, tråkiga färger för att hårddra det lite. Problemet är att man kan inte köpa kläder med färg från tjejavdelningen heller eftersom det då genast är volanger, puffärmar, tightare passform och ryshpysh på kläderna.

Det var helt underbart att handla kläder i till killarna i Budapest och Spanien i somras. Det blev rosa chinos med lös passform, färgglada långärmade t-shirts med dinosaurier på plus då "vanliga" jeans i olika blå nyanser för en spottstyver av vad det kostar här hemma i samma typ av butiker. Killarna jublade när de fick följa med och handla kläder.

Varför är vi så in i h-vete rädda för färg på killarnas kläder i Sverige? Och varför måste tjejernas kläder alltid vara så jädra tjejiga?
  • Anonym (Yepp)
    LFF skrev 2018-10-26 14:28:16 följande:

Mina grabbar har haft klänning för att DE ville ha det.

De älskar färg och i Sverige är det skittråkigt att handla kläder på killavdelningen i de vanliga affärerna (HM, Lindex, Kappahl) eftersom det bara är mörka, trista, tråkiga färger för att hårddra det lite. Problemet är att man kan inte köpa kläder med färg från tjejavdelningen heller eftersom det då genast är volanger, puffärmar, tightare passform och ryshpysh på kläderna.

Det var helt underbart att handla kläder i till killarna i Budapest och Spanien i somras. Det blev rosa chinos med lös passform, färgglada långärmade t-shirts med dinosaurier på plus då "vanliga" jeans i olika blå nyanser för en spottstyver av vad det kostar här hemma i samma typ av butiker. Killarna jublade när de fick följa med och handla kläder.

Varför är vi så in i h-vete rädda för färg på killarnas kläder i Sverige? Och varför måste tjejernas kläder alltid vara så jädra tjejiga?

Jag håller med dig helt och hållet. Märker faktiskt även av liknande tendenser på vuxenkläderna i våra vanligaste klädaffärer här i Sverige. Trist!
  • Anonym (Pappa)

Vi klär vår dotter i en blandning av kläder som vi tycker passar och ser bra ut en del är kanske sådant som hittas bland killkläder och annat som mer är att betrakta som tjejkläder.

Varför skulle vår dotter inte få ha en "tuff" tröja med ett bilmotiv bara för att det hänger på pojkavdelningen?

Hon har en del rosa men också en del typ blått.

Hon ser lika bra ut i alla typer av kläder som vi har, och hon gillar kläderna för att hon just gillar kläderna inte för att någon annan bestämt att det är kill eller tjejkläder.

• LFF
    Anonym (Yepp) skrev 2018-10-28 20:52:07 följande:
    Jag håller med dig helt och hållet. Märker faktiskt även av liknande tendenser på vuxenkläderna i våra vanligaste klädaffärer här i Sverige. Trist!
    Ja, jag har enorma problem många gånger att hitta kläder till mig själv i affärerna just för att det ska vara så jädra tjejigt. Och alla dessa jäkla nyanser av rosa. Jag gillar inte rosa! Jag passar inte i rosa! Passar inte heller i andra typer av pasteller då jag är för blek. Det är så jäkla enformigt och tråkigt!
  • Anonym (kläderjaggillar)

Jag har köpt ganska mycket könsneutralt till barnen genom åren. Gillar varken rosa eller väldigt "killiga" kläder, utan tycker det är mycket finare med glada färger som jag tycker passar barn oavsett kön. Viktigt att det är bekvämt, inte skaver och är lätt att röra sig i.

• Anonym (Pappa)
    Anonym (kläderjaggillar) skrev 2018-10-29 22:06:01 följande:

Jag har köpt ganska mycket könsneutralt till barnen genom åren. Gillar varken rosa eller väldigt "killiga" kläder, utan tycker det är mycket finare med glada färger som jag tycker passar barn oavsett kön. Viktigt att det är bekvämt, inte skaver och är lätt att röra sig i.

Håller med :)
Svar på tråden Varför klär ni era barn könsneutralt eller i motsatt kön kläder?