• ciann

    Vad kostar bilen per månad?

    Jag har aldrig ägt en bil. Har inte behövt det då jag tagit mig fram med cykel och kollektivtrafik. Och ibland hyrbil. Nu börjar det bli mer och mer hyrbil. Och jag funderar på att köpa en bil. Helst skulle jag vilja ha en enklare modell, då jag inte kommer köra jättemycket och mest inom närområdet.

    Vad kostar en bil per månad inklusive försäkring?
    Hur billigt kan man komma undan om man köper en begagnad bil? 
    Och hur vet man att en begagnad bil är i skick?

    Tacksam för input!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-05 23:04
    Jag skulle gärna vilja veta vad ni betalar för er bil per månad.

  • Svar på tråden Vad kostar bilen per månad?
  • Anonym (Kanske...)

    Kanske runt 3000 kr i månaden för en bil i hundratusenkronorsklassen.

    Då ingår lånekostnad, värdeminskning, skatt, försäkring och förslitningsmaterial (däck, bromsar osv).

    Tillkommer bensin och rena skadereperationer.

    Du kan även kolla en privatleasinglösning. Då kan du få en helt ny bil för ovanstående månadskostnad. Jag har räknat lite på detta men mitt problem är att jag kör för långt varje år (ligger på drygt 3000 mil). Men får se framöver, blir kanske en sådan variant om ett tag .

  • snedtak

    Som ovan, det beror på vad det är för bil. Följande posten bör du räkna in:

    Värdeminskning
    Drivmedel
    Skatt
    Försäkring
    Service och besiktning
    Reparationer, underhåll, m.m. (däck, torkarblad, spolarvätska, kamrem etc.)
    Parkering och ev. trängselskatt eller vägavgifter.

    Totalt hamnar du troligen på mellan 2500 och 10 000 kr. Du kanske kan komma ner till 1500 om du är händig, det är en bil utan värdeminskning och du använder den begränsat. Men lägre är nog svårt att komma. Här kan du kolla lite olika exempel: www.bilsvar.se/ 

  • Anonym (XC)

    Jag leasar en Volvo för 3000:-/månaden. Då ingår försäkring och serviceavtal. Sedan tillkommer givetvis bensin men kör inte speciellt mycket så blir kanske 500:-/månaden.

  • Anonym (XC)
    Anonym (XC) skrev 2018-07-06 18:46:37 följande:

    Jag leasar en Volvo för 3000:-/månaden. Då ingår försäkring och serviceavtal. Sedan tillkommer givetvis bensin men kör inte speciellt mycket så blir kanske 500:-/månaden.


    Och skatten ligger på typ 700:-/året. Ingen besiktning förrän bilen är tre år och då har mitt avtal gått ut.
  • Mascaraklumpar

    Slår man ut det vi betalat för vår bil (alltså precis allt, från spolarvätska och parkeringsavgifter till själva inköpspriset för bilen) över de 3 år vi haft den så har den kostat oss ca 2000 per månad. Men sen hade den ju kunnat gå sönder totalt första dagen vi hade den och då hade den kostat oss 25000 för mindre än ett dygn. 

  • snedtak
    Mascaraklumpar skrev 2018-07-06 19:28:44 följande:
    Slår man ut det vi betalat för vår bil (alltså precis allt, från spolarvätska och parkeringsavgifter till själva inköpspriset för bilen) över de 3 år vi haft den så har den kostat oss ca 2000 per månad. Men sen hade den ju kunnat gå sönder totalt första dagen vi hade den och då hade den kostat oss 25000 för mindre än ett dygn. 
    Vad har ni för bil?
  • Anonym (Hanna)

    Har en BMW som kostade 170.000. Tog lån på 130 000 kr och betalade resten kontant. Betalar ca 2.600 kr i mån på lånet, försäkring 7000 kr per år och skatt ca 2500 kr per år. 

  • Anonym (Malmötjej)

    Nu är detta ett ganska sent svar på inlägget men eftersom jag kämpat med samma frågor nu ett tag tänker jag att det säkert finns någon som har nytta av min input :). 

    Hittade denna artikel som gav en ganska tydlig överblick. Har dessutom en mall om man vill räkna ut sin personliga kostnad. 
    Fungerat riktigt bra för mig i alla fall 

    swiftcourt.com/sv/content/vad-kostar-det-att-aga-bil

  • Anonym (Kanske...)
    Anonym (XC) skrev 2018-07-06 18:46:37 följande:

    Jag leasar en Volvo för 3000:-/månaden. Då ingår försäkring och serviceavtal. Sedan tillkommer givetvis bensin men kör inte speciellt mycket så blir kanske 500:-/månaden.


    Leasar du en bil för 3000kr/månad som du kör 500-600 mil/år med? Det blir 60 kr/mil exklusive bensin...?
  • snedtak
    Anonym (Kanske...) skrev 2018-09-23 19:40:21 följande:
    Leasar du en bil för 3000kr/månad som du kör 500-600 mil/år med? Det blir 60 kr/mil exklusive bensin...?
    Med ett literpris på diesel på 16 kr/l och en förbrukning på 0.5 l/mil är det snarare 48 kr/mil (eller 40 kr/mil om hen faktiskt tankar för 600 kr).

    Hade TS istället köpt en ny XC60 och kört den 750 mil om året i tre år hade den förmodligen kostat minst 40 kr/mil i värdeminskning.
  • Anonym (Kanske...)
    snedtak skrev 2018-09-23 20:53:38 följande:

    Med ett literpris på diesel på 16 kr/l och en förbrukning på 0.5 l/mil är det snarare 48 kr/mil (eller 40 kr/mil om hen faktiskt tankar för 600 kr).

    Hade TS istället köpt en ny XC60 och kört den 750 mil om året i tre år hade den förmodligen kostat minst 40 kr/mil i värdeminskning.


    I verkligheten brukar dessa ligga på runt 0,65 l/mil så det räknade jag på.

    Men det var inte det som var huvudpoängen, tyckte mest det var dyrt att ha en så fin bil när man kör så lite. Månadskostnaden är (om jag förstått leasingavtalen korrekt) samma upp till 1500 mil/år. Att då betala samma pris för att köra 1/3 av sträckan verkar inte supersmart.
  • Tom Araya

    Motormännens riksförbund har jag för mig har en tabell eller funktion som hjälper dig att räkna ut vad bilen kostar.

  • fjanten

    Tror vi lägger runt 2000kr per bil och månad om man slår ut det. Då räknar jag vad vi har för kostnader per år och delar på 12.

    En ny bil kostar i lån, värdeminskning (i betydligt högre grad än en begagnad), servicekostnader etc. Men då får man ju köra omkring i en ny, fräsch och förhoppningsvis hyfsat säker bil.

    På en äldre bil är det istället en hel del att repa årligen. Ta vår Opel Astra á 2004. Förra året var det kamremsbyte, i år behöver vänstra framhjulet byta hjullager. Dessa grejer sysslar vi absolut inte med själva. Vi byter olja och filter på egen hand - allt som är mer komplicerat än så sköter bilmekanikern = dyrare.

    Men en bil från 2004 behöver man ju inte dras med för att komma ner i hyfsat "låga" bilkostnader per år.

Svar på tråden Vad kostar bilen per månad?