• Nady

Jag vill få hit min fästman från Marocko...

Hej alla! ????

Jag är sen en tid tillbaka tillsammans med en helt fantastisk och underbar man ifrån Marocko. Vi älskar varandra och vill gifta oss och dela livet. Problemet är bara att han bor där och jag här. Då jag har barn sen tidigare förhållande kan jag inte ge upp mitt liv här och flytta, vilket betyder att han kommer ge upp sitt liv där för att vara med mig.

Nu undrar jag lite hur det fungerar när man vill ha hit sin kärlek från ett annat land. Vad behöver man tänka på? Vart vänder man sig?

Vilka steg behövs göras? Och hur funkar det?

Tack på förhand ????

• Svar på tråden Jag vill få hit min fästman från Marocko...
  • Nady
    zemer skrev 2018-07-06 15:42:41 följande:

Totalt onödigt och ingenting du vet någonting om.Hon har ju sagt att hon har barn och därför inte kan lämna Sverige. Och du vet ingenting om vad han kommer att göra när han kommer hit.

Tack snälla ! :) Man kommer aldrig ifrån folks fördomar tyvärr.
  • zemer
    Nady skrev 2018-07-06 15:43:35 följande:

Okej! Kanon! tack vilken bra info :)

Lycka till :)
  • Nady
    TillFlorida skrev 2018-07-06 15:46:49 följande:

Jag antar att du hittat den här sidan som beskriver det mesta du behöver samt har en länk direkt till webbansökan.

www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Planerar-att-gifta-dig-eller-bli-sambo/Sa-ansoker-du.html

Min fru och jag gick igenom processen för 10 år sedan (innan vi var gifta). Då var handläggningstiderna betydligt kortare (några månader) och det fanns inget krav på inkomst eller bostad.

Jaha okej :D skönt att ni inte behövde vänta så länge! går processen snabbare om man gifter sig innan?
  • Nady
    zemer skrev 2018-07-06 15:49:19 följande:

Lycka till :)

Men åh tack! :D
  • Nady

undrar även, om de kan neka honom från att komma till mig? Vad i sådana fall brukar vara anledning/anledningarna ?

• zemer
    Musssiip skrev 2018-07-06 15:59:57 följande:

Slår vad om att hon är en medåkders överviktig kvinna som inte kan få någon här, och han ser sin möjlighet att komma bort från skiten.

Haha ok. Bitter och fördomsfull much?
  • Contador
    Nady skrev 2018-07-06 15:52:12 följande:

undrar även, om de kan neka honom från att komma till mig? Vad i sådana fall brukar vara anledning/anledningarna ?

Hur länge ska din vän stanna? Kom ihåg att han måste fylla i papper om hur han kommer att försörja sig om det är t.ex 90 dagarsvisum. Det blir på din lön..Om han inte klarar sitt uppehälle och du jar fyllt i papprena kan det väl bli problem och avslag nästa gång de ska utfärda papper. Fast jag fattar inte. De finns massor av härliga marokansla män i sverige. Bara att plocka vem du vill ...förstår inte varför du måste belasta ekonomin. Är han rik ?
  • FM2018

Jag ville bara be om ursäkt för hur jag uttryckte mig tidigare. Min mening var att jag inte ser dem på samma vis som du, men det är naturligtvis en rätt att gilla olika. Själv är jag upp över öronen förälskad i en latinamerikan och kan till viss del känna igen mig i ditt inlägg. Ha en fin dag!

Jag svarar inte på provokation eller upprepade frågor
  • zemer
    Contador skrev 2018-07-06 17:37:26 följande:

Hur länge ska din vän stanna? Kom ihåg att han måste fylla i papper om hur han kommer att försörja sig om det är t.ex 90 dagarsvisum. Det blir på din lön..Om han inte klarar sitt uppehälle och du jar fyllt i papprena kan det väl bli problem och avslag nästa gång de ska utfärda papper. Fast jag fattar inte. De finns massor av härliga marokansla män i sverige. Bara att plocka vem du vill ...förstår inte varför du måste belasta ekonomin. Är han rik ?

Dom kommer ju ansöka om uppehållstillstånd så han kan bo här. Inte visum för besök.
  • zemer
    Nady skrev 2018-07-06 15:52:12 följande:

Dom kan neka, om dom tex tror att förhållandet är fejk. Eller om din lägenhet är för liten, eller du inte har nån fast inkomst. Det är dom vanligaste anledningarna.
  • zemer
    Nady skrev 2018-07-06 15:49:48 följande:

Jaha okej :D skönt att ni inte behövde vänta så länge! går processen snabbare om man gifter sig innan?

Nej det går inte fortare. Det är egentligen ingen större skillnad på sambo eller gifta. Förutom om mig.verket funderar på avslå ansökan pga förhållande inte är på riktigt, vid sambos blir det ni som måste bevisa att det är på riktigt, vid gifta är det upp till migrationsverket att kunna bevisa att det inte är på riktigt.
  • Contador

De kansle tror att det hela är "riggat". Han betalar dig 40 000 och du sköter kontakten med myndigheten.

Som vanligt är det inte tjeken som är med i filmen som skrivit brevet. *timell-röst*

• Kirenaj68
    Nady skrev 2018-07-05 23:27:42 följande:

Hej alla! ????

Jag är sen en tid tillbaka tillsammans med en helt fantastisk och underbar man ifrån Marocko. Vi älskar varandra och vill gifta oss och dela livet. Problemet är bara att han bor där och jag här. Då jag har barn sen tidigare förhållande kan jag inte ge upp mitt liv här och flytta, vilket betyder att han kommer ge upp sitt liv där för att vara med mig.

Nu undrar jag lite hur det fungerar när man vill ha hit sin kärlek från ett annat land. Vad behöver man tänka på? Vart vänder man sig?

Vilka steg behövs göras? Och hur funkar det?

Tack på förhand ????

Inte för att måla fan på väggen, men var uppmärksam. En kvinnlig bekant till mig, Aicha,  är marockanska och hon har inga smickrande saker att säga om sina landsmän. Majoriteten av dem som kommer så långt som till ett UT i Sverige dumpar sina svenska tjejer så fort det är klart och ser sig om efter muslimska istället. Enligt Aicha är marockanerna väldigt duktiga på att manipulera. Det behöver så klart inte inte gå så i detta fallet, men som sagt. Var uppmärksam. 
  • zemer
    Kirenaj68 skrev 2018-07-07 02:36:38 följande:

Inte för att måla fan på väggen, men var uppmärksam. En kvinnlig bekant till mig, Aicha,  är marockanska och hon har inga smickrande saker att säga om sina landsmän. Majoriteten av dem som kommer så långt som till ett UT i Sverige dumpar sina svenska tjejer så fort det är klart och ser sig om efter muslimska istället. Enligt Aicha är marockanerna väldigt duktiga på att manipulera. Det behöver så klart inte inte gå så i detta fallet, men som sagt. Var uppmärksam. 

Fast bara UT räcker inte. Han kommer att få UT först, efter 2 år i Sverige måste dom ansöka igen, och då intyga att dom fortfarande är tillsammans, först då får han PUT.
  • nernu

Det tar lååång tid och ja de kan avslå. Lycka till.

• Kirenaj68
    zemer skrev 2018-07-07 07:20:51 följande:
    Fast bara UT räcker inte. Han kommer att få UT först, efter 2 år i Sverige måste dom ansöka igen, och då intyga att dom fortfarande är tillsammans, först då får han PUT.
    Det stämmer.
  • Hass

Hej! Har läst vad du skrev här o jag är just nu i samma situation. Min pojkvän är också från Marocko o vi vill leva tillsammans här. Skulle vilja veta hur det gått för er? Tacksam för svar.

Svar på tråden Jag vill få hit min fästman från Marocko...