• Anonym (en som undrar)

Att endast äta en måltid om dagen

Vad händer med kroppen om man endast äter en gång om dagen? 

Jag tänker att man äter mer eller mindre nyttig frukost, lunch eller middag och sen bara dricker mycket vatten och tar sina tillskott som d-vitamin, järn och b-12 som vanligt? Kommer kroppen ställa in sig på svält? 

Idag åt jag ingenting och bara drack vatten fram till kl 17 och då gjorde jag en skål med kokta bruna bönor och kikärtor, rödlök, gurka, majs, vitkål, olivolja med persilja och små ugnsbakade potatisbitar. 

Vad blir det för skillnad om jag väljer att äta en stor måltid endast en gång om dagen eller om jag nu skulle ha sparat på potatissalladen här ovan och gjort det till 3-4 små måltider under dagen istället? 

Meningen är ju såklart att jag vill komma ner 10 kg på en 4 veckor ungefär, om det här sortens diet är dålig så kanske jag ska äta en skål med flingor bara :/

• Svar på tråden Att endast äta en måltid om dagen
  • Anonym (Verkar funka för vissa)
    Anonym (undrar) skrev 2023-12-30 00:36:21 följande:
    Jag undrar just hur hon äter då. Jag äter omad sedan 5 år och jag är dansare. Hon kanske har gått på idén att den enda måltiden ska vara som en vanlig middag på runt 600 kcal. Många äter ju mycket kolhydrater då också. Det fungerar så klart inte. Det måste vara vettigt, långtidsmättande och alla kalorier men behöver på 24 timmar. Omad är inte en bantningsdiet.
    Inte tillräckligt antal kalorier men en måltid med 900-1000 KCAL. Ibland ännu lägre. Burritos, tacos, mcdonalds, ibland kakor med mjölk. 
  • Anonym (Hmo)

Jag har ätit endast En måltid om dagen i många många år, med några enstaka undantag. Jag mår hur bra som helst.

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Hmo) skrev 2023-12-30 08:12:14 följande:

Jag har ätit endast En måltid om dagen i många många år, med några enstaka undantag. Jag mår hur bra som helst.

Vad äter du då? Okej, men bra är det inte iallafall.
  • Anonym (Jessica)

Det kanske inte märks nu men senare.

• Anonym (undrar)
    Anonym (Verkar funka för vissa) skrev 2023-12-30 07:37:12 följande:
    Inte tillräckligt antal kalorier men en måltid med 900-1000 KCAL. Ibland ännu lägre. Burritos, tacos, mcdonalds, ibland kakor med mjölk. 
    Ohållbart. Jag förstår att hon mår dåligt med den kosten. 
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-12-30 08:45:30 följande:
    Det är bra om man äter ordentligt och mår bra. Omad är inte att slarva och äta för lite, utan man ska äta en väl sammansatt måltid på alla kalorier man behöver på ett dygn. 
  • Anonym (Hmo)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-12-30 08:45:30 följande:
    Det är inte farligt på något sätt. Idag är vi programmerade till tre måltider om dagen och alldeles för många mellanmål. Kroppen hinner aldrig återhämta sig utan alt man gör är att stoppa i sig mat. Det är inte bra i det långa loppet, därav varför periodisk fasta oftast rekommenderas som en livsstil. Jag äter mat, säkerligen precis samma mat som du och många andra, en vanlig måltid med kolhydrater, grönt, kött och goda såser, jag äter pasta, potatis, ris - vanlig mat med andra ord. 
  • Anonym (Verkar funka för vissa)
    Anonym (undrar) skrev 2023-12-30 10:06:45 följande:
    Ohållbart. Jag förstår att hon mår dåligt med den kosten. 
    Hon kämpar med vikten (Hon skulle egentligen behöva gå upp i vikt tycker jag) och har en fix ide om att väga under 100 lbs. (45kg) då blir livet bra av...nån anledning tydligen. Förstår inte logiken där. och omad funkade för det. Hon har typ tre dussin män i kommentarerna som säger att hon är jättesnygg och absolut inte skall gå ner mer eller att hon borde gå upp men hon lyssnar bara på de som hejar på viktnedgången. Jag håller med männen där för vem är det man försöker vara så smal för egentligen? andra tjejer med samma problematik?
  • Anonym (Anna)

Jag äter en gång per dag sedan över 10 år tillbaka som standard (behöver jag äta lunch av sociala skäl, eller om jag känner för det någon gång, så gör jag det). Jag ligger ca 6 kg under den trivselvikt jag hade för 10 år sedan (BMI 20 istället för 22), så det har gjort en viss skillnad men ingen enorm skillnad för min del - å andra sidan är jag ju nöjd med min vikt. Jag äter stora och kaloririka portioner och ville jag gå ned mer så skulle det kanske funka att minska på dem.

Att satsa på en snabb viktnedgång fungerar ytterst sällan långsiktigt. 

• Anonym (korven)
    Mascaraklumpar skrev 2018-07-07 09:36:02 följande:

Att kroppen "ställer in sig på svält", dvs att man producerar mer av de signalämnen som ökar hungern och bromsar katabolismen, sker i princip alltid när man ligger på ett energiunderskott, och ju mindre man får i sig desto starkare blir svaret. Att det sker innebär inte att kropppen blir magisk och börjar trotsa naturlagarna - fortfarande är det så att om man ligger på ett energiunderskott så kommer man att minska i vikt - däremot är hungerkänslorna ytterst svåra att motstå när man har tillgång till mat och ju starkare svältsvar, desto större sannolikhet att bantningen misslyckas.

När det gäller vad som funkar bäst av att äta lite och ofta eller mycket och sällan  så tror jag att man helt enkelt får prova sig fram. Det finns ingen bantningsdiet som är överlägsen alla andra generellt, utan den som du själv gillar och tror på och - framför allt - lyckas följa, är den som passar just dig bäst.

bästa inlägget.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2023-12-30 10:37:04 följande:

Jag äter en gång per dag sedan över 10 år tillbaka som standard (behöver jag äta lunch av sociala skäl, eller om jag känner för det någon gång, så gör jag det). Jag ligger ca 6 kg under den trivselvikt jag hade för 10 år sedan (BMI 20 istället för 22), så det har gjort en viss skillnad men ingen enorm skillnad för min del - å andra sidan är jag ju nöjd med min vikt. Jag äter stora och kaloririka portioner och ville jag gå ned mer så skulle det kanske funka att minska på dem.

Att satsa på en snabb viktnedgång fungerar ytterst sällan långsiktigt. 

Och hälsomässigt då:
    *Jag får brist på järn om jag inte tar tillskott. Jag äter kött dagligen och får i mig den mängd protein som rekommenderas, vilket är ca hälften av vad en genomsnittlig person äter. På detta har jag rikliga menstruationer. Hade jag ätit två gånger per dag så hade jag inte behövt järntillskott, men å andra sidan är proteinrekommendationerna satta så lågt som de är eftersom ett högre intag innebär en ökad belastning på njurarna. 
    * Jag får brist på d-vitamin vintertid om jag inte tar tillskott. Hälften av mina måltider (3 av 7) borde egentligen bestå av fisk men det skulle bli för tråkigt. Det är förstås lättare att få i sig rekommenderad mängd fisk utan att äta fisk hela tiden, om man äter fler måltider. Förutom d-vitamin så är ju omega 3 viktigt också, vilket jag kanske får för lite av. ????
    * mitt hba1c (långtidsblodsocker) och mina blodfetter ligger väldogt bra och vitaminer/mineraler förutom de ovan inom normalgränserna. 

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Hmo) skrev 2023-12-30 10:20:07 följande:
    Det är inte farligt på något sätt. Idag är vi programmerade till tre måltider om dagen och alldeles för många mellanmål. Kroppen hinner aldrig återhämta sig utan alt man gör är att stoppa i sig mat. Det är inte bra i det långa loppet, därav varför periodisk fasta oftast rekommenderas som en livsstil. Jag äter mat, säkerligen precis samma mat som du och många andra, en vanlig måltid med kolhydrater, grönt, kött och goda såser, jag äter pasta, potatis, ris - vanlig mat med andra ord. 
    Nej det är inte bra. Jobbar inom vården. Så jag vet att det inte är så.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (undrar) skrev 2023-12-30 10:12:37 följande:
    Det är bra om man äter ordentligt och mår bra. Omad är inte att slarva och äta för lite, utan man ska äta en väl sammansatt måltid på alla kalorier man behöver på ett dygn. 
    Fast att äta en rejäl måltid kl 10 och inte äta förrän nästa dag kl 10 är väl knappast bra?
  • Anonym (Jessica)

Och då menar jag ingenting på resten av dygnet. Vilket jag då antar att du också menar?

• Tobben
    Anonym (Jessica) skrev 2023-12-30 11:02:33 följande:
    Fast att äta en rejäl måltid kl 10 och inte äta förrän nästa dag kl 10 är väl knappast bra?
    På vilket vis skulle det inte vara bra?
  • Tobben
    Anonym (Jessica) skrev 2023-12-30 08:45:43 följande:

Det kanske inte märks nu men senare.

Vad ska märkas senare?
  • Tobben

Svältläge?
    Vilket märkligt resonerande som förekommer i tråden.
    Skulle kroppens enda sätt att spara energi inte användas när man inte äter?

Man blir inte orkeslös bara för att man inte har mat i magen. Det är bara att låta bli att äta några dagar så får ni se att det går utmärkt att klara vardagen ändå.
    Kroppen klarar enkelt av att tillgodogöra sig den energi som är lagrad i fettdepåerna. Om den skulle förbränna muskler före fett så skulle vi knappast ha överlevt så länge som vi gjort.

Anledningen till att sumobrottare är så feta är att de äter stora mängder kolhydrater, inte att de äter ett mål om dagen.

• Anonym (undrar)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-12-30 11:02:33 följande:
    Du jobbade ju inom vården och visste alldeles nyss så varföe fråga?

Jag äter kl 8, och så som omad ska, så har jag ätit klart 9,30. Jag äter många små rätter som tillsammans är ca 2500 kcal med e%värde på 20P/30K/50F och täcker alla mikronutrienter till 100% förutom järn och D, som jag tar tillskott för, dessa måltider är från början sammansatta tillsammans med en dietist i vården. Kl 10,30 börjar jag jobba eller träna. Kl 15,30 slutar jag eller har dötid. Har jag föreställning slutar jag jobba kl 23. Kl 24 går jag och lägger mig. Kl 7 går jag upp och visst då är jag hungrig. Det fungerar bra för mig.
  • Anonym (Hmo)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-12-30 11:01:42 följande:
    Nej det är inte bra. Jobbar inom vården. Så jag vet att det inte är så.
    Att jobba inom vården gör en inte till allvetare. Du har också bara blivit matad med samma som alla andra.
Svar på tråden Att endast äta en måltid om dagen