• Anonym (Ratad)

Vad ska en bra bonusmamma ha för inställning?

Jag är inne i världens depp.

Jag har en jättebra sambo och är gravid med mitt första barn. Han har en 10åring sedan tidigare relation. Det barnet har ända sedan jag flyttade ihop med min sambo bott hos oss majoriteten av tiden och hos sin mamma varannan helg (korta enstaka perioder varannan vecka).

Nu pratar bonusbarnet om att vilja flytta till sin mamma, som barnet tidigare haft en dålig relation till. Barnet har gråtit och mått dåligt och försökt undkomma att åka dit varje gång det har varit dags. Barnets mamma är väldigt aggressiv mot min sambo och mig och öser elakheter över oss mot barnet. Hon har ett riktigt otryggt liv och blir extra elak varje gång trevliga saker händer hos oss. Barnet har uttryckt de elakheterna mot mig mer och mer och vi har gått från att ha en bra jättenära relation till att hon mest blänger på mig hatiskt. Barnets mamma hittar på att vi har sagt och gjort saker som vi aldrig skulle göra, men som hon däremot ofta gör själv.

Det är mamman som själv har bestämt att det ska vara varannan helg men hon trycker massa dåligt samvete över det på barnet och klänger jättemycket med att hon saknar barnet och att det skulle vara så mycket bättre om barnet bodde där jämt. Hon är väldigt manipulativ.

Det känns som våran lyckliga lilla familj har blivit splittrad och att det enda mamman vill är att vi ska ha det dåligt här. Hon kan inte ha barnet mer än varannan helg men verkar vilja att barnet ska vara olycklig över det (de gånger vi har försökt har barnet alltid börjat må jättedåligt och velat bort från mamman). Och barnet tycker att allt bråk är vårat fel, fastän vi undviker mamman till varje pris och aldrig låter barnet veta vad vi tycker. Mamman säger däremot alla sina åsikter till barnet, tex att barnet har en jättedålig pappa som är deprimerad för att han saknar mamman så mycket. (rent önsketänkande från mammans sida).

För ett år sedan hade vi det jättebra, gjorde roliga saker och barnet umgicks med mig största delen av tiden eftersom jag jobbar skift och blir långledig då och då. Bonusbarnet stormtrivdes hos oss och jag kände att vi alla hade hittat helt rätt i våra relationer. Nu är allt raserat och rent själviskt känner jag att jag aldrig haft någon betydelse i bonusbarnets liv när barnet kunde göra en sån helomvändning.

Hur ska jag tänka på mig själv i detta? Jag blir jätteledsen fastän jag är en ?outsider?. Jag känner mig helt maktlös men är ju ändå helt investerad ich därmed hjärtekrossad. Vi kan inte gå in i en dragkamp eller sjunka till hennes nivå och barnet är olyckligt.

Hur borde jag förhålla mig till bonusbarnet överhuvudettaget som en ?icke-förälder? som när det passar för barnet används som en extramamma.

Hur tänker lyckliga bonusmammor på sin roll?

• Svar på tråden Vad ska en bra bonusmamma ha för inställning?
  • Anonym (öh)
    Sharper skrev 2018-08-08 07:06:29 följande:
    Enligt soc var det inga problem att jag var med. Det var dessutom inte ens gemensamma möten då hon inte "vågar" träffa min man. Sov såg det bara som positivt att vi kom båda två då jag också bor med barnen.
    Ja, de vill väl ha lite koll på dig kan man tänka sig. En kvinna som flyttar ihop med en man snabbt trots att han blivit anklagad för misshandel och trots att kvinnan själv har en bebis är förstås värt att hålla mer än ett öga på. Kvinnan har uppenbarligen inte det bästa av omdömen. 
  • Sharper
    Anonym (öh) skrev 2018-08-08 11:18:08 följande:

Ja, de vill väl ha lite koll på dig kan man tänka sig. En kvinna som flyttar ihop med en man snabbt trots att han blivit anklagad för misshandel och trots att kvinnan själv har en bebis är förstås värt att hålla mer än ett öga på. Kvinnan har uppenbarligen inte det bästa av omdömen. 

Soc hade bara en positiv rekation när hon såg att jag var med just med tanke på anklagelserna. Det visade på att min man inte försöker dölja saker och ting för mig. Efter det mötet hade även hon vi pratade med och hennes kollega som satt som säkerhet i rummet bredvid skrattat då de förstog att det inte var sant de som stog i anmälan. Efter vårt första möte hade hon gått rätt hårt åt mamman och det finns ingen oro mot honom/oss. Däremot lite gentemot mamman.
  • Anonym (Jhulliam)
    Anonym (öh) skrev 2018-08-08 11:18:08 följande:
    Japp, den kvinnan behöver utredas då hon helt uppenbart är omdömeslös och barnen har det otryggt.
  • Anonym (öh)
    Sharper skrev 2018-08-08 11:39:38 följande:
    Soc hade bara en positiv rekation när hon såg att jag var med just med tanke på anklagelserna. Det visade på att min man inte försöker dölja saker och ting för mig. Efter det mötet hade även hon vi pratade med och hennes kollega som satt som säkerhet i rummet bredvid skrattat då de förstog att det inte var sant de som stog i anmälan. Efter vårt första möte hade hon gått rätt hårt åt mamman och det finns ingen oro mot honom/oss. Däremot lite gentemot mamman.
    Tiden brukar ju utvisa om det är sant eller inte. Du får väl hoppas på att han drämmer till dig och inte din bebis eller andra barn om det skulle visa sig vara sant.
  • Sharper
    Anonym (Jhulliam) skrev 2018-08-08 11:42:36 följande:

Japp, den kvinnan behöver utredas då hon helt uppenbart är omdömeslös och barnen har det otryggt.

Mina barn och hans barn har det tryggt. Finns ingen anledning för utredning.
  • Sharper
    Anonym (öh) skrev 2018-08-08 11:42:45 följande:

Tiden brukar ju utvisa om det är sant eller inte. Du får väl hoppas på att han drämmer till dig och inte din bebis eller andra barn om det skulle visa sig vara sant.

Han har inte misshandlat henne och det finns ingen risk för att han skulle slå mig eller barnen. Han är inte någon misshandlare. Att han råkade gifta sig med en kvinna som har skev verklighetsuppfattning och fick 2 barn med henne kan inte jag hjälpa.
  • Anonym (öh)
    Sharper skrev 2018-08-08 11:53:43 följande:
    Han har inte misshandlat henne och det finns ingen risk för att han skulle slå mig eller barnen. Han är inte någon misshandlare. Att han råkade gifta sig med en kvinna som har skev verklighetsuppfattning och fick 2 barn med henne kan inte jag hjälpa.
    Du är knappast den enda som trott så där. Ni som har bebisar och flyttar ihop med karlar snabbt brukar ha naiviteten gemensam.
  • Anonym (Jhulliam)
    Sharper skrev 2018-08-08 11:53:43 följande:
    Flyttade han ihop med henne också efter typ en kvart? Eller var det bara med dig han har varit desperat och impulsiv? Kanske (troligen) med din påverkan. Exet kanske hade ett bättre omdöme och såg även till att lämna mannen.
  • Sharper
    Anonym (Jhulliam) skrev 2018-08-08 12:08:04 följande:

Flyttade han ihop med henne också efter typ en kvart? Eller var det bara med dig han har varit desperat och impulsiv? Kanske (troligen) med din påverkan. Exet kanske hade ett bättre omdöme och såg även till att lämna mannen.

Dom flyttade ihop relativt fort av olika omständigheter. Hon lämnade men såg också till att vara otrogen samtidigt som hon och min man försökte få ett tredje barn (på hennes initiativ, han var osäker). Hon blev gravid också. Mitt omdöme är bra, han är inte perfekt (vem är det) men dessa anklagelser som kom upp om både dåtid och nutid är inte sanna och ja även soc märkte detta efter sin utredning.
  • Sharper
    Anonym (Jhulliam) skrev 2018-08-08 12:08:04 följande:

Dessutom var det han som först nämnde att vi skulle flytta ihop. Han berättade häromdagen att det blev "svårt" att träffa mig enbart helger fredag-söndag när jag började jobba efter att ha varit föräldraledig första tiden i vårt förhållande och då kunde vi ses oftare pga avståndet. Jag tryckte aldrig på om detta även om jag ville, jag ville hellre att det skulle vara på hans initiativ och så blev det också.
  • Anonym (.....)
    Phalaenopsis skrev 2018-08-07 20:49:22 följande:

Den nya partnern är en del av barnets hemmiljö - alltså en del av det soc utreder. Man blir inte mindre en del av barnets hem bara för att exet tycker illa vara.

Jag är i en liknande situation som den Sharper beskriver. Jag och min man har varit tillsammans i fyra år. Jag fick inte vara med på hans samtal på soc pga sekretess.
  • smulpaj01
    Anonym (.....) skrev 2018-08-08 20:29:09 följande:
    Jag är i en liknande situation som den Sharper beskriver. Jag och min man har varit tillsammans i fyra år. Jag fick inte vara med på hans samtal på soc pga sekretess.
    Vad bra, då har det gått rätt till!
Svar på tråden Vad ska en bra bonusmamma ha för inställning?