• Jippey

Försörjningsbidrag men flytta hem

Jag bor just nu i en lägenhet med vän så håller på att söka försörjningsbidrag då jag inte har mitt jobb kvar längre efter (jobbade fem månader). Planerar nu då att försörjningsbidrag då jag inte har pengar till varken hyra eller mat. Kan jag säga upp lägenheten som tar tre månader och sedan flytta hem till min mamma? Alltså när jag då kommer hem till min mamma ge henne hyrespengarna som jag får av bidraget? Eller söker man annat då? Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Försörjningsbidrag men flytta hem
  • Anonym (....)

Du vill alltså flytta hem till din förälder igen, och låta andra människor i din kommun betala en del av hennes hyra för att du inte jobbar och försörjer dig själv, har jag fattat dig rätt då?

• Anonym (soc.)

Planerar försörjningsstöd? Det är väl det absolut sista, och dessutom svårt. Är du inskriven på arbetsförmedlingen och söker jobb som en galning? Det kommer soc ändå att kräva direkt om du skall söka.i

• Jippey
    Anonym (....) skrev 2018-07-09 00:17:13 följande:

Du vill alltså flytta hem till din förälder igen, och låta andra människor i din kommun betala en del av hennes hyra för att du inte jobbar och försörjer dig själv, har jag fattat dig rätt då?

Jag vill hitta jobb vilket jag letar varje dag men mår ej bra i lägenheten då det ej går bra att bo min kompis, för mycket bråk och vill ej bli ovän med honom så mycket av vi söutar snacka. Därför vill jag göytta hem men min mamma har svårt med pengar som de är så vill betala huran med deras hjälp tills jag hittat jobb och kan försörja mig själv.
  • Jippey
    Jippey skrev 2018-07-09 05:20:07 följande:

Jag vill hitta jobb vilket jag letar varje dag men mår ej bra i lägenheten då det ej går bra att bo min kompis, för mycket bråk och vill ej bli ovän med honom så mycket av vi söutar snacka. Därför vill jag göytta hem men min mamma har svårt med pengar som de är så vill betala huran med deras hjälp tills jag hittat jobb och kan försörja mig själv.

Japp, skrivit in mig på arbetsförmedlingen och söker jobb dagligen.
  • Jippey
    Jippey skrev 2018-07-09 05:25:31 följande:

Japp, skrivit in mig på arbetsförmedlingen och söker jobb dagligen.

Jag vill hitta jobb vilket jag letar varje dag. Men mår ej bra i lägenheten då det ej går bra att bo med min kompis, för mycket bråk och vill ej bli ovän med honom så mycket att vi slutar snacka vilket det börjar luta åt. Därför vill jag flytta hem till min mamma men min mamma har svårt med pengar som de är så hon har inte råd att jag flyttar hem utan att jag hjälper till med hyran. Behöver hjälp tills jag hittat jobb och kan försörja mig själv. Är inte kräsen, tar vilket jobb som helst så söker i pirncip på allt men mestadels på det jag har erfarenhet i.

• Anonym (Kim)

Men har du ingen hyra så lär du ju inte få några pengar för det från soc!
    Du ska veta att soc räknar tre månader tillbaks i tiden och kollar vilken inkomst du har haft för att se om det finns något "överskott" som du skulle kunna leva av (de kan räkna att man har haft ett överskott som man borde ha sparat även om pengarna irl är slut) kollar även om du har några pengar sparade eller några tillgångar (ex. en bil) som du kan sälja.

• Anonym (....)
    För att ha rätt till hyra hemma hos föräldern, förutsatt att du är en ungdom, behöver sannolikt hennes boendekostnader fördyras som en konsekvens av att du bor där. Hon skulle ju betala hyra även om du inte bodde där. Då blir det inte rimligt att kommunen ska gå in och betala en del av hyran för att du flyttar hem och inte kan försörja dig. 

Se till att skaffa dig en försörjning. Det kan vara ett jobb, vilket som helst, eller studier med CSN. Inom vård och omsorg finns alltid jobb, olika slags boenden eller hemtjänst exempelvis, restauranger, städfirmor, säljjobb mm. 
  • Jamesdio

Man ska vara lämplig för jobbet med.

Tror man kan få bidrag till sin egen försörjning men inte hyran om man bor hemma hos föräldrarna ( om man uppfyller kraven).

• Anonym (soc.)
    Jamesdio skrev 2018-07-09 11:05:27 följande:

Tror man kan få bidrag till sin egen försörjning men inte hyran om man bor hemma hos föräldrarna ( om man uppfyller kraven).

Vara lämplig? Man söker de jobb man tror sig att kunde klara, i övrigt kan man inte vara kräsen.
  • Anonym (....)
    Jamesdio skrev 2018-07-09 11:05:27 följande:

Lämplig? Var och en ska försörja sig själva så länge förmåga finns. Om det innebär att jobba i hemtjänst tills du tar dig vidare till något bättre är det vad du får göra. Det är då upp till dig att utföra jobbet efter bästa förmåga.
  • Anonym (Ja)

Ja man söker försörjningsstöd även om du bor hemma. Men för att få pengar till hyra när du bor hemma så måste du och din mamma göra ett hyreskontrakt som du sen lämnar in till soc. Hyran ska också vara rimlig. Ett litet rum hemma hos föräldrarna skulle jag nog inte begära mer än 1000 - 1500 kr beroende på storleken på rummet.

Svar på tråden Försörjningsbidrag men flytta hem