• MissUnderhill

Väntan på Bim eller ÄL? Skriv av er här :)

Tänkte starta ännu en tråd där vi kan följas åt och peppa och stötta varandra, skriva av oss och diskutera med någon som vet hur det känns att vänta och längta, oavsett om det är första barnet, andra barnet eller åttonde barnet :) eller om det är första försöket eller tionde försöket, ja ni förstår hur jag menar :)

Berätta gärna lite kort om er själva och vad ni har gått igenom i era försök att bli gravida, samt skriv gärna dit datum för Bim eller ÄL om ni hellre vill det ?

Jag är 29 år och sambon 38. Vi har båda fast jobb och bor i villa med hund och 3 katter. Dock vill vi inom en snar framtid flytta till hus på landet :) Vi har även en underbar dotter på 2 år och sambon har 2 äldre barn sedan tidigare.

Vårt första barn var inte planerat, hon kom till på semestern efter ett par drinkar och vi tänkte just då att blir det så blir det, och ja gravida blev vi på det första oskyddade samlaget :D

Jag och sambon har nu haft syskonverkstad i ca 13 månader, varav 7 aktiva. Första gången jag planerar barn så är nytt för mig även om jag har en dotter redan. Jag har ätit både vitaminer och mineraler regelbundet i 4 månader och den här månaden har jag även testat rosenrot och apiforce varje dag från första mensdag till ÄL. Tänkte att det var värt att testa. Hade den här månaden för första gången sedan oktober förra året väldigt tydlig ÄL :D rejäla kramper och mycket ägglossningsflytningar i 3 dagar. Tappen var dessutom mjuk och framskjuten när jag kände efter i helgen. Så nu har vi myst som bara den och hoppas verkligen det fäster den här gången!

Om jag räknat rätt så har jag Bim 22/7 och det känns som evigheter dit!!

• Svar på tråden Väntan på Bim eller ÄL? Skriv av er här :)
  • mammatill2boys

Hej jag hoppar gärna med i denna tråden:)

Jag och min sambo bestämde tidigt i sommar att jag skulle sluta med mina minipiller, vilket jag gjorde precis innan midsommar.
    Vi har inga gemensamma barn sen tidigare men jag har två barn sen ett tidigare förhållande. Separerade för 5 1/2 år sedan.
    Jag har aldrig planerat bebis förut så detta är helt nytt för mig. Mitt första barn blev jag gravid med när jag var 19 och det var nära att sluta i abort men jag tänkte om i sista stund, puh! Andra barnet blev till utan att vi försökte då vi endast hade sex en gång den månaden, så man kan väl säga halvt planerad då vi inte skyddade oss;)

Jag slutade med mina piller dagen innan midsommar, alltså den 21/6.
    Den 2/7 kände jag av något som jag helt säkert tror är ÄL då det gjorde väldigt ont nertill i magen, stickningar/huggningar och ilningar plus konstiga tjocka genomskinliga flytningar dagen efter smärta.
    Den 1/7 hade vi sex, alltså dagen innan jag tror att jag hade ÄL.
    Kan tillägga att vi inte försöker så pass mycket att vi har sex flera dagar i veckan. Vi känner nog mer att det blir när det blir. Men jag känner nog lite mer för att ha koll och planera än vad han gör;)

Har haft typ mensvärk i flera dagar nu.. Men ingen mens har kommit. Jätte svårt att veta när den kommer pga pillerstopp. Jag hade inte min mens alls under mina år på piller. Men missade jag en pilla så fick jag alltid en blödning, ganska stor, vilket jag inte fått denna gång alls.
    Så vi får väl se:)
    Jag tänkte börja med ÄL-stickor inom de närmsta dagarna så att jag kanske kan få nån koll på hur jag har ÄL.

• MissUnderhill
    mammatill2boys skrev 2018-07-09 13:24:54 följande:

Hej jag hoppar gärna med i denna tråden:)

Jag och min sambo bestämde tidigt i sommar att jag skulle sluta med mina minipiller, vilket jag gjorde precis innan midsommar.

Vi har inga gemensamma barn sen tidigare men jag har två barn sen ett tidigare förhållande. Separerade för 5 1/2 år sedan.

Jag har aldrig planerat bebis förut så detta är helt nytt för mig. Mitt första barn blev jag gravid med när jag var 19 och det var nära att sluta i abort men jag tänkte om i sista stund, puh! Andra barnet blev till utan att vi försökte då vi endast hade sex en gång den månaden, så man kan väl säga halvt planerad då vi inte skyddade oss;)

Jag slutade med mina piller dagen innan midsommar, alltså den 21/6.

Den 2/7 kände jag av något som jag helt säkert tror är ÄL då det gjorde väldigt ont nertill i magen, stickningar/huggningar och ilningar plus konstiga tjocka genomskinliga flytningar dagen efter smärta.

Den 1/7 hade vi sex, alltså dagen innan jag tror att jag hade ÄL.

Kan tillägga att vi inte försöker så pass mycket att vi har sex flera dagar i veckan. Vi känner nog mer att det blir när det blir. Men jag känner nog lite mer för att ha koll och planera än vad han gör;)

Har haft typ mensvärk i flera dagar nu.. Men ingen mens har kommit. Jätte svårt att veta när den kommer pga pillerstopp. Jag hade inte min mens alls under mina år på piller. Men missade jag en pilla så fick jag alltid en blödning, ganska stor, vilket jag inte fått denna gång alls.

Så vi får väl se:)

Jag tänkte börja med ÄL-stickor inom de närmsta dagarna så att jag kanske kan få nån koll på hur jag har ÄL.

Det är en himla skillnad på att planera och att bli överraskad tycker jag :) det är mer nervöst och ändå väldigt spännande. Tråkiga är väl att man mer eller mindre blir skengravid efter varje ÄL ;)

Tror det är vanligt att männen tar det som det kommer och vi kvinnor vill planera och ha kontroll över situationen :)

Låter jobbigt att inte veta hur ens cykel fungerar. Särskilt när man vill bli gravid. Ett tips, läs på om sekretmetoden! Jag lärde mig en del om hur min kropp fungerar när jag kollade mina flytningar. Låter inte så trevligt kanske XD Har hört att en hel del tempar i samband med användning av ÄL stickor, att man för någon slags diagram på sin temp :)

Lycka till <3
  • mammatill2boys

Jag tänkte börja med ÄL-stickor så fort jag testat så att jag inte är gravid. Men vet inte vad man ska köpa för några, vilka som är enklast osv. Vet du?:)

• Amne18
    mammatill2boys skrev 2018-07-11 14:24:18 följande:

Jag tänkte börja med ÄL-stickor så fort jag testat så att jag inte är gravid. Men vet inte vad man ska köpa för några, vilka som är enklast osv. Vet du?:)

Jag har använt Clearblue Digital ägglossningstest både den rosa och lila alltså vanlig och avancerad. Jag kommer nästa månad om jag nu inte är gravid vilket jag inte tror, ska jag köpa vanliga stickor. Har hört att babyplans och testlagret ska vara bra och billiga när man ska använda så mångaGlad
Svar på tråden Väntan på Bim eller ÄL? Skriv av er här :)