• Cissi201616

Hjälp med det känslomässiga

Hej, 

Vi har separerat för cirka 6 månader sen och samma dag jag flyttade ut flyttade min gamla vännina in. Det var en mycket turbulent separation men även relation men (ni får välja själva om det är något ni tror på) barnens pappa är psykopat. Allt har varit väldigt tufft och jag insåg först under separationen att han var psykopat, och jag förstod aldrig varför jag mådde så dåligt i förhållandet som jag gjorde. 

Jag har en del känslomässiga "besvär" jag inte vet hur jag ska komma vidare ifrån:

1. Kvinnan han lever med nu har sitt barn 100% i vår gamla bostad och han har själv sina barn 50% och 25% på den lilla i cirka 6 månader till sen blir det 50% där med. Jag kan inte ta det att han inte har sina egna barn lika mycket som hennes ena unge... det är jättejobbigt att tänka på det. Vårt större barn och hennes är jämngamla. 

2. De stora barnen går på dagis ihop (samma gård) och bor ihop 50%, medans lillebror som bara är 25% hos pappan och inte går på dagis ens är mindre med sin storasyster än storasyster är med med den nya kvinnans barn. Här blir det jättejobbigt för mig emotionellt också. relationen mellan syskon och hur mycket tid de andra två tillbringar med varandra. Barnen år 4 år och 1,5 år. 

3. Pappan till barnen har ett framgångsrikt företag som levererar i stort sätt ett ekonomiskt oberoende. Jag har varit med från start och offrat mycket, var med barnen då han jobbat. Jag har väl egentligen inte fått så mycket av "kakan" då företaget inte var mitt utan mer en trygghet och gott liv under tiden. Problemet är att hon nya tar ju vid där vi slutade vilket innebär att hon knappt behöver offra så mycket jag har gjort. känner mig arg på att jag var så dum och även avundsjuk på att någon bara kan glida in så och ta allt som är mitt. Mitt hus, katt, mina barn deltid, mina grannar, allt vi renoverat i huset, min bil.

Hur ska jag tänka kring dessa känslor? Vad gäller psykopatbiten så bockar han alla punkter på den listan samtidigt som jag har 4 andra personer som styrker min "oro" varav 2 psykologer som träffat oss. Jag har levt i ett ensamt, manipulativt, kontrollerat, stressigt, våldsamt förhållande och blivit psykiskt misshandlad i 5 års tid. Även hans sista handling tyder på ett empatilöst och väldigt rationellt beteende där min gamla vännina, vår granne, och en person som jag fick in på familjeföretaget flyttar in i huset samma dag jag flyttar ut. Till råge på allt så dagen jag flyttade hade mormor och morfar våra barn för han skulle fixa i huset när jag flyttade ut och bära in nya sängar till dem. Detta är bara en sjuk grej bland en massa konstiga saker.... 

Hjälp mig komma vidare emotionellt och hur jag ska tänka kring dessa punkter.. )=

• Svar på tråden Hjälp med det känslomässiga
  • Anonym (Y)

Och hur empatisk är du på en skala, om din psykopat till ex-man har ett nytt offer och du bara hatar på henne för att hon får allt gratis? Du borde väl förstå att han kommer göra hennes liv till ett helvete på samma sätt son han gjorde med dig. Varför är du avundsjuk? Om något kan du väl åtminstone tycka lite synd om henne som inte inser hur hemsk han är än. Varför vill du ens att dina barn ska umgås med en sån pappa?

• Anonym (A)
    Anonym (Y) skrev 2018-07-09 17:10:53 följande:
    Och hur empatisk är du på en skala, om din psykopat till ex-man har ett nytt offer och du bara hatar på henne för att hon får allt gratis? Du borde väl förstå att han kommer göra hennes liv till ett helvete på samma sätt son han gjorde med dig. Varför är du avundsjuk? Om något kan du väl åtminstone tycka lite synd om henne som inte inser hur hemsk han är än. Varför vill du ens att dina barn ska umgås med en sån pappa?
    Håller med
  • Cissi201616

alltså även om jag vet om hur han är så är ju känslan av avundsjuka där för jag vet hur mycket jag har kämpat men känner mig totalt grundlurad. Jag vill inte på något sätt ha tillbaka honom eller vara vilja i hennes sits. Men avundsjukan är där när jag tänker på allt runtom inte på att det är honom jag vill vara med. Jag har även försökt att få vårdanden men det går inte... Så jag gjorde det jag kunde och vägrade lämna ifrån mig det minsta barnet till 50% iaf för tillfället.

Jag vet ju att han inte är bra och det är ju hjärnan som säger det men hjärtat är ändå brustet pga av allt såklart...Svårt att förklara...Känns jobbigt att förlora allt men skulle aldrig vilja gå tillbaka. 

• Cissi201616

Och jag tänker inte att jag är arg eller avundsjuk för att hon får allt gratis, men man känner sig bara så lurad på allt... 

• Anonym (meh)

Men du ska förstås jobba på att barnen inte ska bo hos honom alls, om han är psykopat! Hur menar du att du inte kunde få vårdnaden? Ni kan knappast ha hunnit genomgå en vårdnadsprocess redan? 

Har du verkligen gjort allt du kan i den frågan? Kämpa för att barnen inte ska vara någon % hos honom och fokusera inte på hur mkt tid hennes barn är där. Låter helt skruvat i mina öron att du först beskriver honom som psykopat och sen tycker att barnen borde vara mer där för att hennes barn är det.

• Cissi201616

Det är precis de här emotionella sakerna jag vill få pil på. Jag vill ju egentligen att båda barnen ska bo i sitt eget hus 100% men då är det någon annan där. Fast jag vet ju att han inte är bra. Alltså det är komplicerat, förstår att jag uttrycker dubbla budskap. 

Familjerätten ser ju bara till om barnen inte blir skadade. Jag har påtalat psykisk misshandel mot barnen men det är inget de bryr sig om. Har även ringt socialen men de har ju inga synliga skador. När vi separerade var vi överens om att ha delad vårdnad. Jag fick ju defakto reda på först när jag flyttat ut vilken sjuk människa jag lever med, annars skulle jag stridig för vårdnaden helt och hållet.

Har även tagit en 15 minuters rådgivning hos advokat och hon sa att det är nästan helt omöjligt att få vårdnaden om barn samtidigt som jag måste påvisa hans psykopati och det är ju genom att han själv inser det och går någonstans men det kommer han inte göra. Vet inte hur jag ska gå vidare. 

• Anonym (Förstår)

Låter jobbigt :/ Jag har också gått igenom en sjukt svår separation där exet gick från mig till en annan. Vi kanske skulle kunna prata privat?

• Anonym (F)

Du har just gått igenom en jobbig separation och det är verkligen inte konstigt att du känner sorg, ilska och även avundsjuka!
    Det tr tid och finns olika sätt att bearbeta men det absolut viktigaste i vilken separation som helst är att försöka hålla barnen utanför de känslorna. Jätte, jätteviktigt!

Så försök sluta fokusera på om barnen är där för mycket eller för lite, ni har barnen delat och det är bra. Inga stämningar osv, utan bara fokus på hur du själv ska må bättre.

• Anonym (Anonym A)

Förstår att det känns för j-vligt alltihop, även om du inte vill ha honom så har du uppenbarligen gått miste om materiella tillgångar, status, investerat kärlek och engagemang. Gör ont att bli utbytt och det sårar säkert stoltheten att den nya tror hon vunnit. Men i längden har du vunnit ett friare och lyckligare liv. Detta är bara en fas du går igenom, du måste erkänna dessa jobbiga känslor (vilket du ju gör i ditt inlägg), och det är fullt befogade känslor kan jag tycka. De kommer att skrumpna ihop efterhand som du skapar ditt nya liv. Du är modig som skriver så klart hur det känns och jag tror absolut att det värsta kommer att ha lagt sig om ett år, kanske ett halvår. Tiden jobbar för dig.

• Anonym (Förstår)
    Anonym (Anonym A) skrev 2018-07-09 22:51:58 följande:

Förstår att det känns för j-vligt alltihop, även om du inte vill ha honom så har du uppenbarligen gått miste om materiella tillgångar, status, investerat kärlek och engagemang. Gör ont att bli utbytt och det sårar säkert stoltheten att den nya tror hon vunnit. Men i längden har du vunnit ett friare och lyckligare liv. Detta är bara en fas du går igenom, du måste erkänna dessa jobbiga känslor (vilket du ju gör i ditt inlägg), och det är fullt befogade känslor kan jag tycka. De kommer att skrumpna ihop efterhand som du skapar ditt nya liv. Du är modig som skriver så klart hur det känns och jag tror absolut att det värsta kommer att ha lagt sig om ett år, kanske ett halvår. Tiden jobbar för dig.

Så fint skrivet :) Håller med till fullo. Det där hade man behövt höra när man själv var där. Men det kommer att bli bättre och alla dessa känslor kommer att lägga sig! 
Svar på tråden Hjälp med det känslomässiga