• Hannamontana

Den stora kärleken, hur får man tillbaka det man förlorat?

Behöver verkligen tips & trix, men även råd.. Så jag hoppas någon tar sig tiden att svara.

En lång historia kort: För 3 år sedan mötte jag världens mest fantastiska kille, vi flyttade i princip ihop samma dag vi träffades, ni vet den där kärleken man inte kan leva utan? Men med tiden som gick så gick såklart förälskelse över i vardag, och en vardag som till slut blev för mycket. Jag var en tjurig jävel, men så även han. Med en renovering av lägenheten, samtidigt som han förlorade sitt jobb & jag hade problem med min familj tappade vi varandra och gnistan och var konstant ovänner. Förhållandet avslutades i maj, på hans begäran. Jag var helt förkrossad, trodde att jag förlorat allt som någonsin betytt något för mig.

Den första månaden var kaos, vi bråkade nästan ännu mer än tidigare, då lägenheten ägs av honom var det jag som fick lämna. Han höll sig borta tills jag hittade något nytt, och jag flyttade in i min egna lägenhet förra veckan. Han hjälpte mig att flytta, vi åt kvällsmat ihop, sen har han åkt på semester med sin familj och vi har inte träffats sedan dess men pratar varje dag.

Mellan oss nu känns allt bra, vi är glada och trevliga mot varandra, vi skojar och har det kul. Nästan som när vi lärde känna varandra för 3 år sedan, han planerar saker vi ska göra ihop & restauranger vi ska prova. Men vi är just nu bara vänner, vi fokuserar på att kunna ha en bra vän relation utan bråk men problemet är ju att jag älskar han så fortfarande, jag vet att han älskar mig, men just nu är vi bara vänner. Jag vill inte heller fråga honom om oss eller framtiden, för vill inte börja diskutera och bråka igen. Jag vet jag borde bara slappna av och se vart allt leder, men har så svårt att göra det.

Därför skriver jag av mig här och nu, för att få tips och råd av andra hur jag ska agera, vara, tänka för att inte stressa fram något. Han säger själv han absolut inte vill förlora mig ur sitt liv..

Någon som varit i samma situation?

• Svar på tråden Den stora kärleken, hur får man tillbaka det man förlorat?
  • Anonym (m)

Risken är väl stor att ni går i samma fälla igen, dvs flyttar ihop med en gång.

Detta är ju ett typexempel på vad som händer när man gör som ni gjorde. Rusar in i ett samboskap utan att känna varandra. Er kärlek klarade inte av när blåste hårt. Vad säger att den ska göra det i framtiden?

• Hannamontana

Det där har du en poäng i, vilket jag också tänker mycket på. Jag vill själv inte rusa in och flytta ihop med honom igen, inte nu. Jag tror mycket på ?gör om, gör rätt? i detta fallet, nu har vi sett fallgroparna och vad som hände. Jag arbetar mycket på mig själv just nu, vilket är något jag borde gjort för längesedan.

Han har ju alltid ställt upp för mig, men jag tog väl honom för givet och blev väldigt bekväm i förhållandet och pekade finger på att alla våra problem var pga honom, nu tar jag ett annat ansvar och har sett vad mina fel varit och arbetar på dom. Jag har insett man kan bara ansvara för sig själv och inte någon annan, så mycket sådant arbetar jag på iallafall, för min egna skull och för ett framtida förhållande (oavsett om det är med hobom eller någon annan)

• Anonym (E)

Inte erfarat samma men om jag utgår från logik och intuition är mitt tips att ni är särbos ett tag, du jobbar på med dig och ditt, och ni "dejtar" exklusivt varandra bara för att minska pressen som kan bli när man inte är helt 100 i sig själv än och behöver tid att få bygga egen plattform. Att lita på sig själv är grunden till en långvarig stabil relation där tilliten till varandra ska få växa fram.

Sen tycker jag du ska ha rätt inställning, ni är ju sams igen! Det är ju ett jättebra tecken och att ni får ge er relation en ny chans, skriva ett nytt kapitel.

Vad tror du själv?

• Hannamontana

Det där låter super, men vi har inte sagt vi ?dejtar? och vi träffades sist bara som vänner. Nu känns det lite som när man träffar någon ny, pratar med den personen ofta men man vet ändå inte om man är ?mer än vänner?. Så himla läskigt men också kul, för nu har vi en glädje och ett roligt sätt mot varandra även om det är läskigt att inte veta vart vi står.

Vill ju egentligen bara fråga, men samtidigt inte heller peta på den björnen som sover, för är rädd det kanske blir diskussioner eller att det är ett ämne vi inte är redo att ?prata om?. Jag borde ju bara ha is i magen och de vad som händer, men det är så svårt haha

Svar på tråden Den stora kärleken, hur får man tillbaka det man förlorat?