• Anonymochorolig18

Orolig, massor med frågor och hoppas på hjälp

Hej, 

Har försökt hitta liknande trådar men hittar inte riktigt rätt. Blir så förbryllad över olika svar från olika personer i vården. 

Har fått 5 upprepade missfall (då antar jag att det är vanligt att något är fel och att detta fortsätter?) Jag vågar snart inte försöka mer då jag nästan blir sängliggande och blöder igenom allt (ursäkta den bilden!) Får så förfärligt ont och detta pågår länge. Tills det är dags att försöka igen. 

Vad jag gjort:
    Jag har tagit mängder med blodprov, 
    spolat äggledarna. (Först fick jag höra att jag inte hade passage men det sa en annan läkare att det inte kan stämma eftersom jag blir gravid. ) Kanske har försämrats p.ga. infektion?

Flera läkare har inte ens hitta mina äggstockar (kan detta påverka?) Men en överläkare hittade dom. Jag har tydligen böjd livmoder också. Men det sa överläkaren att det inte skulle påverka chanserna att bli gravid eller behålla ett barn

Vad jag fått utskrivet:
    levaxin (trots att sköldkörtelvärdet är normalt)
    trombyl
    progestron-kapslar som jag ska ta så fort jag vet att jag är gravid (bör jag ta tidigare hela tiden när vi försöker?)

Vad jag ska göra härnäst:
    Efter senaste missfallet ska dom kolla Hcg regelbundet och se att allt är borta (gjordes inte sist så dom var osäkra på om allt var borta sen förra gången tom)
    -kromosomavvikelsetest (varför gör man det? bad att även min sambo skulle få göra det)

- spermaprov tyckte dom va onödigt pga jag blir gravid (vad säger ni om det?

Först tog det förhållandevis lång tid att bli gravid så dom påbörjade utredningen kring infertilitet (Jag är 33 så ville börja så fort som möjligt när vi bestämt oss)

Men nu det senaste som sagt upprepade missfall med 3-4 månader i mellan varje graviditet. 

Är det något annan undersökning eller specifikt blodprov ni rekommenderar? annat jag ska be att få utskrivet som inte kan skada att testa?

Verkar inte finnas någon forskning på vad som funkar vid upprepade missfall. Kan man göra IVF så att dom tar en bra spermie och ett bra ägg?

TACKSAM för all hjälp jag kan få verkligen!!!! Jag är så ledsen nu så uppskattar verkligen alla tips för att våga testa en gång till (ska man vänta efter missfall eller försöka igen så fort ägglossningen är tillbaks?

Är det någon som lyckas efter så många missfall eller fortsätter det oftast?

En konstig sak var att jag inte blev gravid innan jag började snusa. Sedan slutade jag direkt så ledsnade jag efter massvis med försök och började snusa igen och då blev jag gravid igen, kan det vara så att det sätter i gång ämnesomsättningen och är därför? finns ju väldigt lite forskning kring snus och graviditet överlag. 

Men JA självklart ska jag ända sluta om jag blir gravid, vågar inte chansa med det.

Jag vill dock testa allt som man inte tror kan framkalla missfall. 

Tusen tack på förhand!!

• Svar på tråden Orolig, massor med frågor och hoppas på hjälp
  • Jag är bara jag

Utomlands har de mycket bättre kunskap om det här med upprepade missfall så därför får man sällan adekvat hjälp i Sverige. Undantag om man har turen att träffa på en kunnig privat läkare. Jag hade 4 m.f före jag fick barn. 2 efter ED dessutom så problemet var ju verkligen inte mina ägg! Vid ED får man alltid Prednisolon för att dämpa immunförsvaret. För starkt immunförsvar kan orsaka m.f När jag höjde dosen fick jag behålla mitt första barn. Nu är jag t.o.m gravid med andra barnet- trots att jag fick m.f med 4 syskon till just detta barn!

IVF hjälper i regel inte mot m.f för man kan omöjligt se äggkvaliteten.
    Spolning hjälper inte för du blir ju gravid.
    Starkare blodförtunnande än Trombyl kan hjälpa om problemet är små blodproppar.
    Progesteron kan man börja med efter äl- absolut inte före.
    TSH ska ligga på absolut max 2,0, gärna under 1.

Egentligen skulle jag råda dig att söka hjälp utomlands. Tyvärr. Man kunde önska att svensk sjukvård hade mer kunskap. Det är många som fått hjälp att få barn via Prednisolon eller intralipid.

• Dr Love

Hej! Jag ska försöka att svara på dina frågor så gott jag kan.

Det faktum att du blir gravid talar för att allt fungerar väl i den första delen av graviditetsförloppet.
    Om du inte hade äggstockar eller intakta äggledare skulle du inte kunna bli gravid till att börja med.

Kromosomavvikelsetest görs som en del i utredningen för att se att problemet inte ligger hos någon av er som föräldrar. Vissa typer av kromosomavvikelser kan orsaka missfall. Kromosomavvikelser hos barnet är den vanligaste anledningen till tidiga missfall.

Hade det förekommit ett fel med spermier hade sannolikt ingen graviditet uppstått till att börja med.

Finns nog ingen anledning att tro att IVF skulle öka sannolikheten att graviditeten fullbordas. IVF hjälper främst de som har svårt att bli gravida till att börja med.

Det låter, utifrån vad du skriver, som att ni redan är under utredning. Jag skulle därför inte göra några extra undersökningar på egen hand. Invänta istället svar från er läkare.

Det finns ingen anledning att tro att snusning skulle öka graviditetschansen. Det var sannolikt bara slumpen.

• Anonymochorolig18

Tack för svar! 

Jag får ju svar från läkaren hela tiden   men antingen är allt helt normalt (eller så är det saker som bevisligen inte kan stämma typ som att äggledarna inte fungerar som dom ska!). 

Känns så hopplöst när man dessutom får höra att bara 1% drabbas av upprepade missfall och att det inte verkar finnas något forskningsbaserat att göra alls?

Därför är jag beredd att prova det mesta. Allt från läkemedel till att sluta helt med kaffe redan innan jag är gravid? Om det tros kan hjälpa..

• Dr Love
    Anonymochorolig18 skrev 2018-07-10 15:28:18 följande:

Tack för svar! 

Jag får ju svar från läkaren hela tiden   men antingen är allt helt normalt (eller så är det saker som bevisligen inte kan stämma typ som att äggledarna inte fungerar som dom ska!). 

Känns så hopplöst när man dessutom får höra att bara 1% drabbas av upprepade missfall och att det inte verkar finnas något forskningsbaserat att göra alls?

Därför är jag beredd att prova det mesta. Allt från läkemedel till att sluta helt med kaffe redan innan jag är gravid? Om det tros kan hjälpa..

Kruxet är väl att det inte finns någon anledning att tro att något som saknar stöd i forskning skulle hjälpa.
  • Anonymochorolig18

Tack " Jag är bara jag"! Vad är ED?

Kan man inte få testa den medicinen mot immunförsvar även fast de inte testar om det behövs?

Jag frågade om de kunde testa immunförsvar men det gick inte eller var väldigt svårt. Vet ni vilket test de tar utomlands? 

• Jag är bara jag
    Anonymochorolig18 skrev 2018-07-10 15:31:39 följande:
    Tack " Jag är bara jag"! Vad är ED?

Kan man inte få testa den medicinen mot immunförsvar även fast de inte testar om det behövs?

Jag frågade om de kunde testa immunförsvar men det gick inte eller var väldigt svårt. Vet ni vilket test de tar utomlands? 
    ED är embryodonation, d.v.s dubbeldonation av könsceller. Vissa privata läkare kan skriva ut Prednisolon ändå, men landstinget gör det absolut inte. De tror helt enkelt inte på att starkt immunförsvar finns eller kan påverka! Men det är ju himla märkligt då att vi är såååå många som fått barn efter upprepade missfall och behandling just med Pred.
    Man kan visst testa, men de gör inte det här. Aten är bäst så kolla in Aten-tråden.
  • Anonymochorolig18
    Jag är bara jag skrev 2018-07-10 14:43:13 följande:

Utomlands har de mycket bättre kunskap om det här med upprepade missfall så därför får man sällan adekvat hjälp i Sverige. Undantag om man har turen att träffa på en kunnig privat läkare. Jag hade 4 m.f före jag fick barn. 2 efter ED dessutom så problemet var ju verkligen inte mina ägg! Vid ED får man alltid Prednisolon för att dämpa immunförsvaret. För starkt immunförsvar kan orsaka m.f När jag höjde dosen fick jag behålla mitt första barn. Nu är jag t.o.m gravid med andra barnet- trots att jag fick m.f med 4 syskon till just detta barn!

Egentligen skulle jag råda dig att söka hjälp utomlands. Tyvärr. Man kunde önska att svensk sjukvård hade mer kunskap. Det är många som fått hjälp att få barn via Prednisolon eller intralipid.

Vill även säga Grattis till graviditeten och hoppas det går bra! Ibland behöver man höra lite bra historier också, även om det ibland känns som att just nu äre hälften av alla jag ser gravida.. (Beror ju på vad man fokuserar på såklart!)

Jag kommer testa det som går i SWE först och fråga min läkare om hon kan skriva ut först eller tänka sig att testa något annat. 

Nästa steg nu är att kolla kromosomavvikelser som står som det vanligaste när jag googlat runt. 

Måste också säga att det är märkligt att alla läkare här säger att det finns ingenting som tyder på att prednisolon skulle hjälpa eller för bra immunförsvar försvåra tt behålla en graviditet när så många säger att det hjälpt. Många läkare borde ju fått höra det så många ggr om man tänker på hur många som skriver om det här.

Men eftersom du fått det så har du gjort ED utomlands då?
  • Anonymochorolig18
    Jag är bara jag skrev 2018-07-10 14:43:13 följande:

Vill även säga Grattis till graviditeten och hoppas det går bra! Ibland behöver man höra lite bra historier också, även om det ibland känns som att just nu äre hälften av alla jag ser gravida.. (Beror ju på vad man fokuserar på såklart!)

Jag kommer testa det som går i SWE först och fråga min läkare om hon kan skriva ut först eller tänka sig att testa något annat. 

Nästa steg nu är att kolla kromosomavvikelser som står som det vanligaste när jag googlat runt. 

Måste också säga att det är märkligt att alla läkare här säger att det finns ingenting som tyder på att prednisolon skulle hjälpa eller för bra immunförsvar försvåra tt behålla en graviditet när så många säger att det hjälpt. Många läkare borde ju fått höra det så många ggr om man tänker på hur många som skriver om det här.

Men eftersom du fått det så har du gjort ED utomlands då?
Svar på tråden Orolig, massor med frågor och hoppas på hjälp