Orolig, massor med frågor och hoppas på hjälp
Hej,
Har försökt hitta liknande trådar men hittar inte riktigt rätt. Blir så förbryllad över olika svar från olika personer i vården.
Har fått 5 upprepade missfall (då antar jag att det är vanligt att något är fel och att detta fortsätter?) Jag vågar snart inte försöka mer då jag nästan blir sängliggande och blöder igenom allt (ursäkta den bilden!) Får så förfärligt ont och detta pågår länge. Tills det är dags att försöka igen.
Vad jag gjort:
Jag har tagit mängder med blodprov,
spolat äggledarna. (Först fick jag höra att jag inte hade passage men det sa en annan läkare att det inte kan stämma eftersom jag blir gravid. ) Kanske har försämrats p.ga. infektion?
Flera läkare har inte ens hitta mina äggstockar (kan detta påverka?) Men en överläkare hittade dom. Jag har tydligen böjd livmoder också. Men det sa överläkaren att det inte skulle påverka chanserna att bli gravid eller behålla ett barn
Vad jag fått utskrivet:
levaxin (trots att sköldkörtelvärdet är normalt)
trombyl
progestron-kapslar som jag ska ta så fort jag vet att jag är gravid (bör jag ta tidigare hela tiden när vi försöker?)
Vad jag ska göra härnäst:
Efter senaste missfallet ska dom kolla Hcg regelbundet och se att allt är borta (gjordes inte sist så dom var osäkra på om allt var borta sen förra gången tom)
-kromosomavvikelsetest (varför gör man det? bad att även min sambo skulle få göra det)
- spermaprov tyckte dom va onödigt pga jag blir gravid (vad säger ni om det?
Först tog det förhållandevis lång tid att bli gravid så dom påbörjade utredningen kring infertilitet (Jag är 33 så ville börja så fort som möjligt när vi bestämt oss)
Men nu det senaste som sagt upprepade missfall med 3-4 månader i mellan varje graviditet.
Är det något annan undersökning eller specifikt blodprov ni rekommenderar? annat jag ska be att få utskrivet som inte kan skada att testa?
Verkar inte finnas någon forskning på vad som funkar vid upprepade missfall. Kan man göra IVF så att dom tar en bra spermie och ett bra ägg?
TACKSAM för all hjälp jag kan få verkligen!!!! Jag är så ledsen nu så uppskattar verkligen alla tips för att våga testa en gång till (ska man vänta efter missfall eller försöka igen så fort ägglossningen är tillbaks?
Är det någon som lyckas efter så många missfall eller fortsätter det oftast?
En konstig sak var att jag inte blev gravid innan jag började snusa. Sedan slutade jag direkt så ledsnade jag efter massvis med försök och började snusa igen och då blev jag gravid igen, kan det vara så att det sätter i gång ämnesomsättningen och är därför? finns ju väldigt lite forskning kring snus och graviditet överlag.
Men JA självklart ska jag ända sluta om jag blir gravid, vågar inte chansa med det.
Jag vill dock testa allt som man inte tror kan framkalla missfall.
Tusen tack på förhand!!