• hejhej019

Hur tar jag mig ur detta?

Hej!

Det är nämligen så att jag har fått väldigt många spam mail om erbjudande och även vissa mail som hävdar att jag har gjort nån sorts beställning. Men i alla mail som påstår att jag har gjort en beställning skrivs såhär "hej! Eftersom leveransadressen inte stämde och att fakturan 5kr inte betalats så kunde tyvärr inte paketet levereras, bekräfta din leveransadress och betala de 5kr i faktura om du vill att paketet ska levereras till dig igen". Hur gör jag? Ska jag bara låta bli att ge bort nån information? Kommer nånting att hända då? Om ni kollar på min förra tråd så är detta kopplat och har liknande problem som t.ex. icke existerande adress. Jag har kontaktat precis alla.. konsumenverket, kronofogden, posten, polisen, banken och företagen (troligtvis scam företag). Jag vet att jag ska bestrida allt som är felaktigt. Jag vet ej vart jag kan vända mig för att få hjälp längre, jag går fortfarande i skolan och detta känns som en mardröm för en naiv pojke som mig som inte har en aning om hur de vuxnas värld funkar.

Jag uppskattar all hjälp jag kan få.. jag håller på att bryta ihop av allt detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-12 15:39
    Uppdatering : ungefär såhär ser mejlen ut... är det bluff tror ni? Eller äkta?

"Hej!

Vi är ledsna över att du inte mottagit din leverans, men det saknades något i beställningen och kunde därför inte leverera ditt paket.

Du kan se information om ditt paket på nästa sida.

Paketet kommer att levereras efter att du har fyllt i de uppgifter som saknas.

ÄNDRA DIN ORDER

Med vänliga hälsningar,

Post Service - Sverige

Detta skickades från newsletter@news.online-erbjudanade.se

*********************************************************************************

L E V E R A N S S T A T U S

Kundnummer: xxxxxx

Bästa Kund!
    Enligt vårt system skulle du motta en iPhone X för enbart frakten för en månad sedan. Du valdes ut att få mobilen med följande email adress: [email protected]

Vi ber så hemskt mycket om ursäkt då detta paket ännu inte levererats.
    Det verkar som leveransadressen inte stämde och att fraktkostnaden ännu inte betalats.

Om du vill ha ditt paket skickat till dig igen:

1. Bekräfta din leverans adress
    2. Betala de 5 kr i frakt som saknas

Gör detta genom att klicka på "Färdigställ leveransen" nedan!

Färdigställ leveransen
    Med vänliga hälsningar
    Kundtjänst

(Detta skickades från samma e-postadress)

• Svar på tråden Hur tar jag mig ur detta?
  • Noralinnea
    zZzZz skrev 2018-07-11 22:42:52 följande:

Det där är bara spamskit, kasta skräpet :)

hejhej019 skrev 2018-07-11 23:04:24 följande:

Jag hoppas verkligen att det är så som du säger och tack igen, känner mig verkligen lite säkrare nu.

Finns det fler råd och tankar kring detta, även om det bara är lite information, så uppskattar jag det väldigt mycket och jag är alltid öppen för råd, information och vägledning.

SPAM sa ytterligare en person! Så du kan vara lugn. Ni som ser detta och också vet att det är spam kan väl lägga in en hälsning så TS blir helt trygg :).

Det var så lite så, det var bara trevligt!

Du har en så fin inställning och hänsynsfull framtoning att det kommer att gå strålande för dig i livet. Att kunna be om och ta emot hjälp är ett av de största tecknen på självständighet. Håll bara huvudet kallt i fortsättningen så hamnar du snart i en ledarroll (om du inte redan är det)!

Allt gott!
  • hejhej019
    zZzZz skrev 2018-07-11 22:42:52 följande:

Det där är bara spamskit, kasta skräpet :)

Jag får hoppas på att det inte leder till nån skuld bara haha, men jag ska överväga ditt råd.

Tack så mycket för din tid och svar
  • hejhej019
    Noralinnea skrev 2018-07-11 23:11:25 följande:

SPAM sa ytterligare en person! Så du kan vara lugn. Ni som ser detta och också vet att det är spam kan väl lägga in en hälsning så TS blir helt trygg :).

Det var så lite så, det var bara trevligt!

Du har en så fin inställning och hänsynsfull framtoning att det kommer att gå strålande för dig i livet. Att kunna be om och ta emot hjälp är ett av de största tecknen på självständighet. Håll bara huvudet kallt i fortsättningen så hamnar du snart i en ledarroll (om du inte redan är det)!

Allt gott!

Tack för dina fina ord och hjälpen! Uppskattas

Allt gott
  • zZzZz
    hejhej019 skrev 2018-07-11 23:22:52 följande:
    Jag får hoppas på att det inte leder till nån skuld bara haha, men jag ska överväga ditt råd.

Tack så mycket för din tid och svar
    jag får sånt där skit titt som tätt till min mail, att mitt paket väntar på mig, att jag har en iphone att hämta ut, men att paketet inte kommit fram, att jag måste betala bla bla bla, som sagt, det är spam skit, bara kasta i sopkorgen..

inget seriöst företag skickar ett email och ber dig betala 5kr för frakt/faktura, men många är säkert lättlurade och skriver i sitt kortinfo osv, sen dras det bra mycket mer cash och grattis, du är lurad...

som detta som ramlade in nyss på mailen..
    "Grattis

5000kr. Komplett Presentkort
    debiteras för att säkerställa identitet.

1. Fyll i information
    2. Verifiera din identitet / Betala
    3. Färdig

Klicka här för 5000kr. Komplett Presentkort

it's just CRAP! :)
  • hejhej019
    zZzZz skrev 2018-07-12 00:20:03 följande:
    jag får sånt där skit titt som tätt till min mail, att mitt paket väntar på mig, att jag har en iphone att hämta ut, men att paketet inte kommit fram, att jag måste betala bla bla bla, som sagt, det är spam skit, bara kasta i sopkorgen..

inget seriöst företag skickar ett email och ber dig betala 5kr för frakt/faktura, men många är säkert lättlurade och skriver i sitt kortinfo osv, sen dras det bra mycket mer cash och grattis, du är lurad...

"Grattis

1. Fyll i information2. Verifiera din identitet / Betala3. Färdig

jaha, okej, jag ska se till att slänga dessa mail.

tack så mycket
  • hejhej019
    zZzZz skrev 2018-07-12 00:20:03 följande:

"Grattis

1. Fyll i information2. Verifiera din identitet / Betala3. Färdig

Vad tycker du om dess mail nedanför? Borde jag låta dem vara och inte göra nåt?

Tyvärr missade vi di  en beställ en ny leverans

"Hej! 

Vi är ledsna över att du inte mottagit din leverans, men det saknades något i beställningen och kunde därför inte leverera ditt paket. 

Du kan se information om ditt paket på nästa sida. 

Paketet kommer att levereras efter att du har fyllt i de uppgifter som saknas.

Med vänliga hälsningar,

Post Service - Sverige  

Detta skickades från newsletter@news.online-erbjudanade.se

*********************************************************************************

L E V E R A N S  S T A T U S 

Kundnummer: xxxxxx 

Bästa Kund! 
    Enligt vårt system skulle du motta en iPhone X för enbart frakten för en månad sedan. Du valdes ut att få mobilen med följande email adress: [email protected] 

Vi ber så hemskt mycket om ursäkt då detta paket ännu inte levererats. 
    Det verkar som leveransadressen inte stämde och att fraktkostnaden ännu inte betalats. 

Om du vill ha ditt paket skickat till dig igen: 

1. Bekräfta din leverans adress 
    2. Betala de 5 kr i frakt som saknas 

Gör detta genom att klicka på "Färdigställ leveransen" nedan!

Med vänliga hälsningar 
    Kundtjänst

(Detta skickades från samma e-postadress)

• hejhej019
    zZzZz skrev 2018-07-12 17:08:28 följande:

totalt fejk, bara kasta i sopkorgen...

Post Service - Sverige... < eeeh?

samt inte ens rättstavad mail...

newsletter@news.online-erbjudanade.se

heter erbjudande inte erbjudanade ...

Gå inte på sånt där... :)

Brukar du också få dessa mail som är likt struktuerad?

Ursäka att jag frågar dig så mycket, men kan du ta en titt på dessa mejl också? Jag är väldigt osäker angående dessa mejl.

Google+

Webb

Foton

mer

Hej, kanske detta var något för dig?

P

Pernilla Claesson

till mig

15 juniInformation

Hej

Efter du hade beställt på vår hemsida , kom jag att tänka på om du kanske är intresserat i andra kampanjer med välkomstpresenter.

Jag rekommenderar varmt dessa kampanjer, som säkerligen passat dig:

Få en iPhone X i svart eller silver innan det är för sent!

Grattis! Till dig: Samsung Galaxy S8

Den fantastiska Samsung Galaxy S8 väntar på dig!

Gemensamt för alla dessa är att du får en välkomstpresent till et litet belopp.

Med vänlig hälsning

- Pernilla Claesson Website

(Detta mejl är skickad från Pernilla@feedback47.com)

Tack för din tid, det betyder verkligen mycket!

Vi skriver till dig för att låna 10 sekunder av din tid - för detta har du chansen att vinna ett helt otroligt vinstpaket från Apple!

Besvara ett par korta frågor i våran anonyma enkät och du får chansen att få det exklusiva Apple paketet med alla produkter du behöver från Apple.

KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL ENKÄTEN!

Tack för din hjälp och din tid!

(Detta mejl är från newsletter@news.online-erbjudande.se)

Hej

Som del av våran lagerrensning erbjuder vi 50 stycken Sony Xperia E1 mobiler till de första 50 kunderna att använda rabattkoden nedan.

Med denna rabattkod får du mobilen för endast fraktkostnaden - det innebär att du betalar 5kr istället för 835 kr (830 kr för mobilen + 5 kr i frakt)!

Var god testa din rabattkod:

Din rabatt kod: xxxxxx

Kom ihåg att det endast är de första 50 kunderna som får detta erbjudande!

Klicka på koden för att se om du är en av de 50 första kunderna!

Lycka till!

Kundtjänst

(Detta mail är från mail@onlineerbjuande.com)

Gmail

Google+

Webb

Foton

mer

Välkommen till SmartMailing.se

S

SmartMailing.se

till mig

12 juniInformation

Tack för att du vill abonnera på nyhetsbrevet SmartMailing.se

Som mottagare av nyhetsbrevet kommer du att motta bra erbjudanden, roliga tävlingar och mycket mera.

Besök oss på www.smartmailing.se och läs mera om våra erbjudanden och abonnemangsvillkor.

Du mottar 1-2 nyhetsbrev i veckan och kan alltid avanmäla nyhetsbrevet genom:

- att följa denna länk: www.smartmailing.se/Unsubscribe.aspx

- att gå in på www.smartmailing.se/Subscribe och skriva din e-post adress i textboxen och trycka på "Avanmäl".

- att skriva till info@smartmailing.se

eller

- att ringa till vår kundservice på +45 38 23 70 00

Vi rekommenderar att du berättar för ditt mejl-program att mejl från SmartMailing.se är tillåtet (också känt som WhiteListning).

Med vänliga hälningar

SmartMailing.se

Detta mail är från maillist@smartmailing.se

Det hade varit väldigt önskvärt om du eller vem som helst tog sig en titt på dessa mejl och ge mig en bedömning om det kan vara bluff eller äkta. Förlåt att jag begär så mycket
  • hejhej019
    zZzZz skrev 2018-07-12 17:08:28 följande:

totalt fejk, bara kasta i sopkorgen...

Post Service - Sverige... < eeeh?

samt inte ens rättstavad mail...

newsletter@news.online-erbjudanade.se

heter erbjudande inte erbjudanade ...

Gå inte på sånt där... :)

Brukar du också få dessa mail som är likt struktuerad?

Ursäka att jag frågar dig så mycket, men kan du ta en titt på dessa mejl också? Jag är väldigt osäker angående dessa mejl.

Google+

Webb

Foton

mer

Hej, kanske detta var något för dig?

P

Pernilla Claesson

till mig

15 juniInformation

Hej

Efter du hade beställt på vår hemsida , kom jag att tänka på om du kanske är intresserat i andra kampanjer med välkomstpresenter.

Jag rekommenderar varmt dessa kampanjer, som säkerligen passat dig:

Få en iPhone X i svart eller silver innan det är för sent!

Grattis! Till dig: Samsung Galaxy S8

Den fantastiska Samsung Galaxy S8 väntar på dig!

Gemensamt för alla dessa är att du får en välkomstpresent till et litet belopp.

Med vänlig hälsning

- Pernilla Claesson Website

(Detta mejl är skickad från Pernilla@feedback47.com)

Tack för din tid, det betyder verkligen mycket!

Vi skriver till dig för att låna 10 sekunder av din tid - för detta har du chansen att vinna ett helt otroligt vinstpaket från Apple!

Besvara ett par korta frågor i våran anonyma enkät och du får chansen att få det exklusiva Apple paketet med alla produkter du behöver från Apple.

KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL ENKÄTEN!

Tack för din hjälp och din tid!

(Detta mejl är från newsletter@news.online-erbjudande.se)

Hej

Som del av våran lagerrensning erbjuder vi 50 stycken Sony Xperia E1 mobiler till de första 50 kunderna att använda rabattkoden nedan.

Med denna rabattkod får du mobilen för endast fraktkostnaden - det innebär att du betalar 5kr istället för 835 kr (830 kr för mobilen + 5 kr i frakt)!

Var god testa din rabattkod:

Din rabatt kod: xxxxxx

Kom ihåg att det endast är de första 50 kunderna som får detta erbjudande!

Klicka på koden för att se om du är en av de 50 första kunderna!

Lycka till!

Kundtjänst

(Detta mail är från mail@onlineerbjuande.com)

Gmail

Google+

Webb

Foton

mer

Välkommen till SmartMailing.se

S

SmartMailing.se

till mig

12 juniInformation

Tack för att du vill abonnera på nyhetsbrevet SmartMailing.se

Som mottagare av nyhetsbrevet kommer du att motta bra erbjudanden, roliga tävlingar och mycket mera.

Besök oss på www.smartmailing.se och läs mera om våra erbjudanden och abonnemangsvillkor.

Du mottar 1-2 nyhetsbrev i veckan och kan alltid avanmäla nyhetsbrevet genom:

- att följa denna länk: www.smartmailing.se/Unsubscribe.aspx

- att gå in på www.smartmailing.se/Subscribe och skriva din e-post adress i textboxen och trycka på "Avanmäl".

- att skriva till info@smartmailing.se

eller

- att ringa till vår kundservice på +45 38 23 70 00

Vi rekommenderar att du berättar för ditt mejl-program att mejl från SmartMailing.se är tillåtet (också känt som WhiteListning).

Med vänliga hälningar

SmartMailing.se

Detta mail är från maillist@smartmailing.se

Det hade varit väldigt önskvärt om du eller vem som helst tog sig en titt på dessa mejl och ge mig en bedömning om det kan vara bluff eller äkta. Förlåt att jag begär så mycket
  • Noralinnea

Allt är fejk. Avregistrera (fast du hade ju inte fått nåt på 2 veckor vilket är positivt) och kommer det fler: mejla dem och be dem ta bort dig från deras mejlinglista och att du aldrig godkänt deras utskick.

Tro aldrig på mejl där det står:

"Grattis, du har blivit utvald..."

"Erbjudande!..."

:)

• hejhej019
    Noralinnea skrev 2018-07-12 22:08:41 följande:

Allt är fejk. Avregistrera (fast du hade ju inte fått nåt på 2 veckor vilket är positivt) och kommer det fler: mejla dem och be dem ta bort dig från deras mejlinglista och att du aldrig godkänt deras utskick.

Tro aldrig på mejl där det står:

"Grattis, du har blivit utvald..."

"Erbjudande!..."

:)

Det ska jag komma ihåg! Jag låter lite självisk när jag frågar folk om hjälp fastän jag aldrig kan lita på deras råd till hundra procent. Jag får alltid tankar som "Tänk om det inte är fejk? Tänk om det är på riktigt?". Jag är en person som oftast blir paranoid och lätt oroad över småsaker och söker alltid efter bekräftelse för att dämpa denna obehagliga känslan.

Men som jag nämnt flera gånger innan, alla tankar och åsikter som jag få från er uppskattas.
  • Anonym (mmm)

Allt sånt där slänger man bara direkt, det blir inga följder av detta. Du kan se det som ett slags reklam där de formulera som att man nästan tror att man har beställt nåt

• Noralinnea
    hejhej019 skrev 2018-07-13 10:29:58 följande:
    Det ska jag komma ihåg! Jag låter lite självisk när jag frågar folk om hjälp fastän jag aldrig kan lita på deras råd till hundra procent. Jag får alltid tankar som "Tänk om det inte är fejk? Tänk om det är på riktigt?". Jag är en person som oftast blir paranoid och lätt oroad över småsaker och söker alltid efter bekräftelse för att dämpa denna obehagliga känslan.

Men som jag nämnt flera gånger innan, alla tankar och åsikter som jag få från er uppskattas.
    Du är bra på att uttrycka dig! Det är verkligen jobbigt att ha ett kontrollbeteende. Jag känner med dig. Det tar ju energi ifrån dig. Men det finns hjälp att få... Har du någon du kan prata/har pratat med om detta?
    Du ska få känna dig trygg!
  • zZzZz

Japp, får sånt där titt som tätt, och allt är bara skit, läser du ordentligt så är det "erbjudanden" som är för bra för att vara sanna, allt för att komma över din kontoinfo, så strunta i det där...

ofta är det så oxå om du försöker avregistrera dig från utskick så bekräftar du att din mail är aktiv och vips får du ännu mer sånt där spam skit...

Så allt som ser ut sådär, är bara kasta i skräpkorgen :)

• hejhej019
    Noralinnea skrev 2018-07-13 17:06:55 följande:

Du är bra på att uttrycka dig! Det är verkligen jobbigt att ha ett kontrollbeteende. Jag känner med dig. Det tar ju energi ifrån dig. Men det finns hjälp att få... Har du någon du kan prata/har pratat med om detta?

Du ska få känna dig trygg!

Hej igen.

Det finns ingen jag kan prata med tyvärr. Det är bara detta forum/tråden som håller kvar mig till lättnad. Tyvärr så fick jag mer spam mail, som den här.

Webb

mer

(1) accepterad banköverföring[URGENT]

A

anmälan

till mig

1 dag sedanInformation

If this message is not displayed correctly, click here

1K DAILY PROFIT

Grundare av 1K Daily Profit:

? Den relativt okända algoritmen som jag pratar

om i videoklippet är samma system som

miljardärer som Warren Buffet redan har använt i flera år.?

Detta är vad våra Medlemmar har att säga:

?

Steph Jones ?Det här är otroligt! Jag har dragit... ?

[läs mer]

?

Mike Wallace ?Jag utnyttjade totalt 1002$ (USD) med hjälp av programvaran. ?

[läs mer]

?

Laura Garcia ?Mitt liv har vuxit fullständigt upp och ner, sedan jag började använda denna programvara. ?

[läs mer]

TITTA PÅ VIDEON OCH KOM IGÅNG

Hälsningar,

1K DailyProfit Team
  • snedtak
    hejhej019 skrev 2018-07-16 15:55:42 följande:
    Hej igen.

Det finns ingen jag kan prata med tyvärr. Det är bara detta forum/tråden som håller kvar mig till lättnad. Tyvärr så fick jag mer spam mail, som den här.

Webb
    mer
    (1) accepterad banköverföring[URGENT]
    A
    anmälan
    till mig
    1 dag sedanInformation

If this message is not displayed correctly, click here
    1K DAILY PROFIT
    Grundare av 1K Daily Profit:
    Den relativt okända algoritmen som jag pratar
    om i videoklippet är samma system som
    miljardärer som Warren Buffet redan har använt i flera år.
    Detta är vad våra Medlemmar har att säga:
    ?
    Steph Jones Det här är otroligt! Jag har dragit...
    [läs mer]
    ?
    Mike Wallace Jag utnyttjade totalt 1002$ (USD) med hjälp av programvaran.
    [läs mer]
    ?
    Laura Garcia Mitt liv har vuxit fullständigt upp och ner, sedan jag började använda denna programvara.
    [läs mer]
    TITTA PÅ VIDEON OCH KOM IGÅNG
    Hälsningar,
    1K DailyProfit Team
    Tryck på Skäppostknappen så blir ditt skräppostfilter bättre och bättre (om det är något att ha, vilken mail har du?)
    Klicka aldrig på avregistrera-knappen om det är rena spam, eftersom det visar att adressen är aktiv och du då får fler mail. Avregistrera kan man använda om det tex. är nyhetsbrev från en webshop där man vet att man köpt saker.
  • hejhej019
    snedtak skrev 2018-07-16 21:05:19 följande:

Tryck på Skäppostknappen så blir ditt skräppostfilter bättre och bättre (om det är något att ha, vilken mail har du?)

Klicka aldrig på avregistrera-knappen om det är rena spam, eftersom det visar att adressen är aktiv och du då får fler mail. Avregistrera kan man använda om det tex. är nyhetsbrev från en webshop där man vet att man köpt saker.

Fick nyss reda på att jag hade min information registrerad på bonnier.dk.... har aldrig besökt där och ändå finns min information där... jag ringde då dem och fick reda på att mina grannar också var registrerad där.. vad händer? Nån som vet vad GDPR service är?
  • hejhej019

UPPDATERING :

Jag har nu kontaktat nästan alla företag som fått tag i min epostadress och information. Det verkade som att det var någon sida om hade fått tag på min information och sålt det vidare till många olika företag. Jag kontaktade då "roten av alla spam mail" sidan som sålde informationen och bad dem att ta bort allt som hade med mig, persondatauppgifter osv. Jag fick då mail från få företag som har bekräftat att jag är borttagen enligt rättighetslagen GDPR. Företaget som sålde min information kontaktade andra företag som dem sålde till att ta bort mig från systemet och har även slutat sälja vidare min information.. just nu verkar det gå mot en bra riktning och jag hoppas det förblir så... dyker det upp nåt mer så hör jag av mig här.

Svar på tråden Hur tar jag mig ur detta?