• Anonym (Undrande)

När vet man att barn tar skada vi separation?

Jag och barnens pappa separerade för cirka 7 månaders sen men jag flyttade för cirka 2 månader sen. Samma dag jag flyttade in flyttade en ny kvinna in med sitt barn på heltid. Dock levde jag och barnens pappa inte sista tiden så de har inte sett oss "ihop" på länge. 

Dagis har påpekat att sonen pratar mycket om pappans familj alltså att hennes barn var där och vad de gjorde m.m. Till mig berättar hon att den andra kvinnans barn var där och vad de gjorde och vad hon har på sig, vad hon kan säga och inte säga osv osv. Jag känner att hon tycker att det är konstigt och hennes sätt att berätta det för mig är att berätta vad som händer där. 

Lillasyster till vårt barn har blivit otroligt noppig och går runt med sin snutte 24/7. på lekplatsen har hon dem inte men barnvagn, bil, hemma. 

Hur vet jag om mina barn mår bra? De är 4 och 1,5 år. 

• Svar på tråden När vet man att barn tar skada vi separation?
  • Anonym (....)

Tror säkert de har påverkats, kanske inte just av separationen i sig, utan att det flyttat in en annan kvinna samma dag som du flyttar ut. Riktigt vidrigt gjort av pappan.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (....) skrev 2018-07-11 20:35:30 följande:

Tror säkert de har påverkats, kanske inte just av separationen i sig, utan att det flyttat in en annan kvinna samma dag som du flyttar ut. Riktigt vidrigt gjort av pappan.

Ja för det känns som att det är just händelsen att det är någon annan där än att mamma och pappa inte är ihop...Otroligt vidrigt...hann knappt byta lakan säkert...vill inte ens tänka på det. Framför allt när barnen kommer till sängen och det inte är jag som ligger där utan någon annan, helt utan någon övergång. 
  • Godisbuske

Det där va ju helt puckat av pappan.... Men utöver det så är barnen rätt så små, och fattar inte så jättemycket, så skada tar dom inte av separationen. Hade nog varit lite värre om dom varit äldre och han gjort på detta vis. Dels att mamma/pappa bryter upp och en ny pang på.

Barn klarar mer än man tror, oftast är det vi vuxna som nojjar för mycket. Så länge de får kärlek och får höra att det inte har med dem att göra, att dom är älskade. Hellre 2 föräldrar som mår bra på olika håll istället för att bråka/tjaffsa i hemmet var och annan dag i uppväxten. 

• Anonym (Noja inte)

Så små barn anpassar sig väldigt lätt till nya situationer. Det är klart att det är en omvälvande situation för dem som de kan reagera på på olika sätt, men det är det även när de tex får nya syskon eller om man flyttar. Blev du nojig när du skaffade yngsta barnet också?

Sköter man det bra och beter sig normalt och naturligt så kommer de inte ta skada av det på något sätt.

• mamaleona

Blir helt ordlös av hur korkade vissa män är.........alltså...seriöst. Vart hade han bråttom....o hur tänkte kvinnan i fråga.....

• Anonym (A)
    Anonym (Noja inte) skrev 2018-07-11 21:28:31 följande:
    Så små barn anpassar sig väldigt lätt till nya situationer. Det är klart att det är en omvälvande situation för dem som de kan reagera på på olika sätt, men det är det även när de tex får nya syskon eller om man flyttar. Blev du nojig när du skaffade yngsta barnet också?
    Sköter man det bra och beter sig normalt och naturligt så kommer de inte ta skada av det på något sätt.
    Håller med
Svar på tråden När vet man att barn tar skada vi separation?