Får man inte ta körkort om man är dömd?
Idag sa en person till mig att det är svårare att ta körkort om man har blivit dömd för brott. Stämmer det?
Idag sa en person till mig att det är svårare att ta körkort om man har blivit dömd för brott. Stämmer det?
För att kunna ta körkort så krävs ju först ett lämplighetsintyg. Kan inte reglerna exakt kring detta, men jag tror att man måste vänta en tid efter dom för att få lämpen. Kanske det är olika länge beroende på brottets form?
Körkort är ingen rättighet i Sverige utan ett privilegium som du ska vara förtjänt av att ha/få ta. Sen hindrar det inte mängder av körkortslösa från att köra omkring utan körkort. Tyvärr.
Körkort är ingen rättighet i Sverige utan ett privilegium som du ska vara förtjänt av att ha/få ta. Sen hindrar det inte mängder av körkortslösa från att köra omkring utan körkort. Tyvärr.
För att kunna ta körkort så krävs ju först ett lämplighetsintyg. Kan inte reglerna exakt kring detta, men jag tror att man måste vänta en tid efter dom för att få lämpen. Kanske det är olika länge beroende på brottets form?
Har alltså inte blivit dömd för några trafikbrott utan annat. Gäller det alla typer av brott eller bara trafikbrott?
Det är möjligt att nekas körlortslämplighet eller att förlora körkortet om man bryter mot andra lagar än trafiklagar.
tycker ju att alla borde få en chans. Hur ska man annars etablera sig i samhället
Man har ju chansen att följa våra lagar. Väljer man att bryta mot dem så får man ta konsekvenserna.
Från Transportstyrelsens hemsida:
www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/lagar-och-regler/personliga-och-medicinska-krav/
"Transportstyrelsen undersöker om du är lämplig som förare genom att bedöma om du anses vara pålitlig ur nykterhetssynpunkt. De bedömer också om du kommer att följa trafikregler och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken.
För att bedöma din lämplighet kontrollerar Transportstyrelsen olika register. Sådant som kan komma att påverka bedömningen är om du har omhändertagits av polisen för att du har varit för berusad, eller om du har gjort något brott.
Tidigare beslut om villkor, varning eller återkallelse av förarbevis, traktorkort, körkort eller körkortstillstånd kan påverka bedömningen.
Det är en individuell helhetsbedömning som görs, och även annat än rena trafikbrott kan påverka. Om det behövs, kan uppgifter begäras in från sociala myndigheter."
I Sverige är i princip allt olagligt
tycker ju att alla borde få en chans. Hur ska man annars etablera sig i samhället