• Tom Araya

När "PK-maffian" visar på antidemokratiska ställningstaganden...

Det finns människor i det här landet som påstår sig vara för demokrati, åsiktsfrihet, yttrandefrihet, allas lika värde och alla andra friheter och rättigheter.

Men när det kommer till kritan så vill de inte att dessa ska gälla fullt ut för alla, om de inte har "rätt" åsikter och värdegrund, enligt dem själva.
    Ett sådant förhållningssätt är lika farligt som extremism, om det sprids i samhället och växer i styrka. Syftet är ju att begränsa och kontrollera åsikter, åsikts- och yttrandefriheten, ett rent fascistiskt förhållningssätt, oavsett vad de som står för det kallar sig.

• Svar på tråden När "PK-maffian" visar på antidemokratiska ställningstaganden...
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2018-07-12 21:10:27 följande:
    Vilka är det Erik avser med inlägget.
    Rättar:

Vilka är det Erik avser med inlägget?
  • FDFMGA

Av graverande uttryck så tillhör "batikhäxa" de värsta.

Jag har den allra största förståelse att någon som uttrycker sig som Erik Rantsow inte är välkommen på Pride.

Däremot läste jag nyligen om hur Ung Vänster på något slags Pridearrangemang i Sundsvall delade ut flygblad där det förklarades att en moderat kommunpolitiker (?) inte var välkommen.

Där borde i stället Ung Vänster ha slängts ut.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2018-07-12 21:20:49 följande:

Jag har den allra största förståelse att någon som uttrycker sig som Erik Rantsow inte är välkommen på Pride.

Hur gravt det är beror på vem det riktar sig mot, i vilket sammanhang och av vilket skäl.
  • Abegayle70
    Tom Araya skrev 2018-07-12 21:10:27 följande:
    Vilka är det Erik avser med inlägget. Är det verkligen riktat mot homosexuella (män) generellt?

Om det nu finns riktigt graverande uttryck, varför finns de då inte med i Pride's uttalande om beslutet? De som tas upp där är inte särskilt graverande.

Jag får mer en känsla av att det enligt Pride inte ska få finnas en konservativ politisk rörelse bland HBTQ-människor, utan man har själva bestämt den enda godkända ideologin.
    Det är min uppfattning också. Man kan inte vara HBTQ-människa om man inte bekänner sig till någon konformistisk vänsterideologi. I Sundsvall var det Öppna Moderater som drabbades, Ung Vänster delade ut flygblad "högern hör inte hemma på Pride"

www.st.nu/artikel/opinion/debatt/m-vansterpartiet-har-fel-pride-ar-for-alla-det-ar-det-som-ar-sjalva-grejen

Men det är numera något slags vänsterblivna elitbögar som ska göras till talespersoner för mig, jag ställer inte upp på det, jag kan tänka själv.
    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2018-07-12 21:24:19 följande:
    Hur gravt det är beror på vem det riktar sig mot, i vilket sammanhang och av vilket skäl.
    Tycker inte jag. Förr var det främst nazister som använde uttrycket, numer tycks det ha spritt sig till mer radikala delar av skrikhögern. Jämför gärna med uttrycket hora som också tycks ha spritt sig till samma kretsar.

Överhuvudtaget så tycker jag att tillställningar som påstås vara för allas lika värde med mera inte ska behöva belastas med personer som har behov av att använda i grunden kvinnoföraktande uttryck för att få ryggdunkar av de andra i klubben för inbördes beundran.

Vill Medborgerlig samling eller vad nu partiet kallar sig stå upp för en del av dem som är homosexuella så får de väl starta ett eget arrangemang.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2018-07-12 21:34:09 följande:
    Tycker inte jag. Förr var det främst nazister som använde uttrycket, numer tycks det ha spritt sig till mer radikala delar av skrikhögern. Jämför gärna med uttrycket hora som också tycks ha spritt sig till samma kretsar.

Överhuvudtaget så tycker jag att tillställningar som påstås vara för allas lika värde med mera inte ska behöva belastas med personer som har behov av att använda i grunden kvinnoföraktande uttryck för att få ryggdunkar av de andra i klubben för inbördes beundran.

Vill Medborgerlig samling eller vad nu partiet kallar sig stå upp för en del av dem som är homosexuella så får de väl starta ett eget arrangemang.
    Så med andra ord ska inte Pride vara öppet för alla som står för sexuellt likaberättigande!?
  • Abegayle70

Däremot läste jag nyligen om hur Ung Vänster på något slags Pridearrangemang i Sundsvall delade ut flygblad där det förklarades att en moderat kommunpolitiker (?) inte var välkommen.

Det där är inget uttryck jag använder, jag tror det är åldersrelaterat, jag är gammal nog för att kunna vara Erik Rantzows mamma och har hört det där uttrycket från en del personer i hans ålder. De är definitivt inte nazister eller "skrikhöger".

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2018-07-13 00:20:46 följande:
    Så med andra ord ska inte Pride vara öppet för alla som står för sexuellt likaberättigande!?
    Abegayle70 skrev 2018-07-13 07:14:52 följande:
    Det där är inget uttryck jag använder, jag tror det är åldersrelaterat, jag är gammal nog för att kunna vara Erik Rantzows mamma och har hört det där uttrycket från en del personer i hans ålder. De är definitivt inte nazister eller "skrikhöger".

Jag är ingen vän av företeelsen där det enda man har lättare för än att kränka andra är att uppleva sig vara kränkt.

Det är iofs inte ett fenomen som högern har monopol på, men vissa tycks plaska omkring med den inställningen oftare än andra.

Det är som om somliga aldrig blir vuxna utan förblir mentala, intill outhärdlighet, bortskämda barn livet igenom.
  • Abegayle70

Intressant läsning

https://magnuskolsjo.se/2018/07/12/stockholm-pride-borde-ha-samtalat-med-medborgerlig-samling/

"

"Jag kan inte säga idag om jag tycker att Medborgerlig samling bör få vara med på Stockholm pride eller inte. Precis som Stockholm prides styrelse konstaterar jag att det finns för lite information om hur Medborgerlig samling ser på hbtq-frågor i deras olika politiska dokument. Men jag tycker inte de argument som Stockholm prides styrelse framfört som grund för sitt beslut håller.

Jag noterar att företrädare och anhängare till Medborgerlig samling delar artiklar från källor som jag inte gärna hänvisar till och att de använder en uttryckssätt i det offentliga samtalet som jag ogillar, men detta kan jag tyvärr säga om en lång rad företrädare och anhängare till alla riksdagens partier. Detta kan i sig alltså inte vara ett skäl att säga nej till dem från att medverka i Stockholm pride. Ett sådant beslut kan enbart bygga på om de ställer upp på den värdegrund som Stockholm prides medlemmar har beslutat om"

• dream on
    Abegayle70 skrev 2018-07-13 07:14:52 följande:

Bara för att du inte använder uttrycket blir det ju knappast mindre graverande för att det kommer Rantsows mun? Vidare är det uttryck som florerat på internet (kanske främst på Flashback forum) sisådär de senaste tio åren, alltid i inlägg med tydlig hatisk karaktär, mot systemet i synnerhet och kvinnor och i allmänhet. Jag vet för lite om just dem för att vilja kalla dem nazister men de rör sig definitivt i den tankefåran. Jag hoppas att inte lille Erik satt där som nioåring och skrev skrikiga och sexistiska inlägg om ?PK socialkärringar?, men vem vet han gör det ju nu.
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Abegayle70
    dream on skrev 2018-07-13 08:15:09 följande:
    Bara för att du inte använder uttrycket blir det ju knappast mindre graverande för att det kommer Rantsows mun? Vidare är det uttryck som florerat på internet (kanske främst på Flashback forum) sisådär de senaste tio åren, alltid i inlägg med tydlig hatisk karaktär, mot systemet i synnerhet och kvinnor och i allmänhet. Jag vet för lite om just dem för att vilja kalla dem nazister men de rör sig definitivt i den tankefåran. Jag hoppas att inte lille Erik satt där som nioåring och skrev skrikiga och sexistiska inlägg om ?PK socialkärringar?, men vem vet han gör det ju nu.
    Det är ju ett typsikt "flashbackuttryck", Erik, 21 lär väl växa upp förr eller senare.

• dream on

Som med de flesta uttryck, men ord bär också med sig värden från den diskurs där de oftast används. I det här sammanhanget använder Rantsow en riktig trestegsraket där han lyckas kombinera nedvärderandet av både politiska ställningstagande ( batik som någon slags synonym för vänster) och sexism (häxa har ju alla tider använts om besvärliga fruntimmer) och riktar det dessutom mot särskilda personer, männen (!) bakom arrangemanget. Han balanserar ganska nära kanten för brott mot diskrimineringsgrunderna skulle jag säga.
  • dream on
    Abegayle70 skrev 2018-07-13 08:28:55 följande:

Det är ju ett typsikt "flashbackuttryck", Erik, 21 lär väl växa upp förr eller senare.

Och my bad. Jag hoppas att han hade bättre saker för sig när han var 11 också.
  • Abegayle70
    dream on skrev 2018-07-13 08:41:58 följande:

Och my bad. Jag hoppas att han hade bättre saker för sig när han var 11 också.

Eftersom flashback har 18-årsgräns så...
  • Tom Araya

dream on skrev 2018-07-13 08:39:06 följande:
    Som med de flesta uttryck, men ord bär också med sig värden från den diskurs där de oftast används. I det här sammanhanget använder Rantsow en riktig trestegsraket där han lyckas kombinera nedvärderandet av både politiska ställningstagande ( batik som någon slags synonym för vänster) och sexism (häxa har ju alla tider använts om besvärliga fruntimmer) och riktar det dessutom mot särskilda personer, männen (!) bakom arrangemanget. Han balanserar ganska nära kanten för brott mot diskrimineringsgrunderna skulle jag säga.
    Stockholm pride borde ha samtalat med Medborgerlig samling
    ....
    Läser man citaten av Sadé från den första artikeln i sitt sammanhang framgår det att artikeln är en kritik av RFSL för de uttalanden som gjordes i samband med terrordådet mot gayklubben Pulse i Orlando och en kritik mot att alla hbtq-personer buntas ihop i en klump som att de hade samma åsikter bara för att de är hbtq-personer. Artikeln innehåller också en kritik mot begreppet hbtq och noterar att homosexualitet och bisexualitet handlar om sexuell läggning men att trans och queer inte gör det.

...

magnuskolsjo.se/2018/07/12/stockholm-pride-borde-ha-samtalat-med-medborgerlig-samling/

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2018-07-13 10:42:53 följande:
    Stockholm pride borde ha samtalat med Medborgerlig samling....
    Läser man citaten av Sadé från den första artikeln i sitt sammanhang framgår det att artikeln är en kritik av RFSL för de uttalanden som gjordes i samband med terrordådet mot gayklubben Pulse i Orlando och en kritik mot att alla hbtq-personer buntas ihop i en klump som att de hade samma åsikter bara för att de är hbtq-personer. Artikeln innehåller också en kritik mot begreppet hbtq och noterar att homosexualitet och bisexualitet handlar om sexuell läggning men att trans och queer inte gör det.
    ...

magnuskolsjo.se/2018/07/12/stockholm-pride-bo.../

Det är inte alltid helt enkelt att avgöra vad som är ett antidemokratiskt ställningstagande från PK-maffian

Här en länk till en debattartikel där en rad företrädare för svenskt näringsliv kräver att man får bort nazisterna från Almedalen annars kommer de inte att medverka där nästa år.

www.dagenssamhalle.se/debatt/sakra-det-demokratiska-samtalet-i-almedalen-23137

Eller är regeringens förslag till förbud mot rasistiska/nazistiska organisationer odemokratiskt?
Svar på tråden När "PK-maffian" visar på antidemokratiska ställningstaganden...