Autism eller aspberger
Min son fyller tre år om några månader och jag har en känsla som gnager i bröstet.
Jag upplever att min son inte riktigt är som alla andra... Jag vill inte påstå att han har ett beteende som skiljer sig enormt från vad vi kallar "normalt" men något säger mig att allt inte är som det bör vara.
Funderingar på om min son kanske ha någonform av neurologisk diagnos har börjat ta fart. Samtidigt så har jag läst och kollat på videos med barn och deras beteenden när det fått dessa diagnoser och känner inte riktigt igen det i mitt eget barn.
Min son har svårt med tal, han förstår allting men kan inte ha en dialog. Han reagerar på sitt men kan behöva ropa ett par gånger om han är riktigt koncentrad på något annat.
Han får inte hysteriska utbrott, det har hänt men hör inte till det normala.
Däremot är han inte mycket för att leka med andra barn. Han leker gärna själv eller med barn som är äldre, ca 5 år.
Han är intresserad av bilar och radar gärna upp dem på rad oerhört intresserad av bokstäver och siffror. Han avskyr att äta vissa saker. Kött. Exempelvis. Jag får inte i honom det vad jag än gör, vilket kött det än är. Det är som att han inte gillar konsistensen.
Han har även svårigheter vid att behålla fokus i situationer.. Speciellt om han inte är trött.
Jag kan inte läsa böcker för honom eller berätta sagor.
Ögonkontakt har aldrig varit ett problem. Han är väldigt social med vuxna människor och går. Gärna fram till främlingar vinkar och säger hej eller hejdå.
Låtsas jag vara ledsen förstår han och kommer fram och ger mig en kram.
Somsagt jag vet inte om jag oroar mig i onödan men magkänslan säger att något är "off"
Har någon erfarenhet eller känner igen sig i vsd jag pratar om?