• Daniel1986

Småbarn och förhållande

Finns de fler än jag som tycker det är svårt att få ihop allt!!

Svårt att få vårat förhållande att funka bra,

Mycket vakna nätter som tär på oss och särskilt på min fru som knappt orkar vara hemma med oss längre.

Finns de flera som känner igen sig eller som haft det lika som har lite tips och råd?

Mvh!

• Svar på tråden Småbarn och förhållande
  • annikasater

Det bästa rådet jag kan ge dig är att lägga förväntningarna där verkligheten är. Det är tuffa år, och det kommer inte att bli bättre över en natt utan det är en gradvis förändring. Prata med varandra om allt, så att det inte ligger en massa oavslutade grejer och gror.

Om din fru inte vill vara hemma så tycker jag att det låter över gränsen för vad som kan anses vara normalt.

Det kanske vore läge att ni tillsammans och/eller separat går och pratar med en familjerådgivare/terapeut.

Att satsa långsiktigt betyder ibland att just nu blir lite jobbigare.

• Celaena

Ja, ni är absolut inte ensamma om det där. Småbarnstiden är jobbig och krävande, speciellt om man är förstagångsföräldrar och inte har vanan inne. 
    Sen spelar mycket annat in, hur länge man varit ihop, hur lyhörd man är för varandra, hur mycket ansvar var och en tar över barn och hem. Pratar ni med varandra, gör båda lika mycket hemma, delar ni på vaknätter osv? 

Om hon mår dåligt så kanske det är en förlossningsdepression, kan vara värt att ta upp. Det händer så himla mycket med en under och efter graviditeten och ofta blir det inte som man förväntat sig. Bebisar är inte bara mys och gos. 

Ni kanske behöver gå och prata med någon, få lite hjälp att se var ni är, vad ni har, vad ni kan jobba på osv. 
    Men framförallt, släpp kraven, ta livet för vad det är just nu, det blir bättre, ungar blir större och det kommer finnas tid för er relation igen. 

Svar på tråden Småbarn och förhållande