Bo tillsammans trots snack om skilsmässa
Jag har äntligen tagit mitt beslut efter två års grubblande, jag vill skiljas från min man.
För några dagar sedan berättade jag om det för honom, och han blev förstås ledsen och ville göra allt för att förbättra vårt äktenskap. Han föreslog parterapi (något som han slängde i väggen när jag föreslog det för något år sedan). Trots att jag är säker på mitt beslut lovade jag honom att gå på ett samtal i varje fall.
Några frågor angående parterapi... Är det dumt av mig att gå på samtal och eventuellt ge honom hopp trots att jag är säker på mitt beslut? Och finns här någon med erfarenhet om hur parterapi fungerar?
Pga diverse orsaker är vi dessutom tvungna att bo under samma tak i några månader. Knappt en vecka har gått nu sen jag släppte bomben, och det har varit svårt stundvis. Han vill hålla fast vid gamla vanor, han vill att vi sover i samma säng (vi har inte haft sex), han kramar om mig och pussar mig på kinderna och i pannan, han har sagt några gånger att han älskar mig, han vill gå ut och gå med mig hand i hand, han vill gå ut och äta på restaurang med mig, gå på bio, osv. Jag känner mig så dum som låter honom göra en del av detta. Jag själv har bara kramat om honom och försökt trösta honom så gott det går angående skilsmässan, men kan ju inte precis göra så mycket annat eller lova att det fixar sig. Känns hemskt att se honom så ledsen. Jag försöker trippa på tårna och göra situationen så enkel som möjligt, för att inte förvärra situationen med bråk eller snäsande kommentarer osv. Men vill ändå gärna hålla distans och inte ge honom falska hopp liksom.
Någon som haft erfarenhet av att bo tillsammans en längre tid efter att ni pratat om skilsmässan tills det är klart? Hur gjorde ni?
Kan ju tilläggas att vi har varit gifta i snart 6 år. Vi har inte barn ihop.