• Sandraberg

Valmatematiken skapar orättvist resultat

Hittade en gammal artikel angående att valmatematiken i Sverige inte är helt ok.

Orsaken till att valresultatet slår snett är avrundningsfel, förklarar Svante Linusson.

De 349 riksdagsplatserna delas ut i två steg. Först fördelas 310 fasta mandat uppdelat på 29 valkretsar. 

Många distrikt är dock små. Gotland har till exempel bara två mandat som gick till Socialdemokraterna och Moderaterna. Övriga partier fick inget mandat.

Siffror från valet 2010

Parti / Mandat de fick / Mandat de borde fått

M: 107 / 106

C: 22 / 23

FP: 24 / 25

KD: 19 / 20

S: 113 / 109

V: 19 / 20

MP: 25 / 26

SD: 20 / 20

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Valmatematiken skapar orättvist resultat
  • Mascaraklumpar

Han är matematiker, men har han läst statskunskap? Jag reagerade också över att systemet är matematiskt ologiskt när jag satte mig in i hur det fungerade, men senare insåg jag att det finns fördelar med systemet utifrån ett samhällsperspektiv. Titta på hur det ser ut i Storbritannien, exempelvis. Där förekommer inte de problem vi har här, med en massa småpartier i riksdagen som medför svårigheter att bilda en stark majoritetsregering, och risken att extrema partier ska kunna ta sig fram till en maktposition är betydligt mindre. Min åsikt är att vi bör frångå den procentuella fördelningen ännu mer, snarare än tvärt om. 

Svar på tråden Valmatematiken skapar orättvist resultat