• Forumvärd

    Vad gör du för att fixa värmen?

    Det är varmt nu.. Hos mig är det +26C i skuggan och det blir bara varmare! Hur är det hos dig? Vad gör du för att fixa värmen? Dela med dig av dina bästa tips!

  • Svar på tråden Vad gör du för att fixa värmen?
  • Anonym (11 tips)
    Anonym (Ett jordklot) skrev 2018-07-25 10:16:36 följande:

    Jag förstår att det måste vara jobbigt men inte varför man ska klaga? Vad blir bättre av det? Själv upplever jag att klagomål bara ger dålig energi och ännu sämre mående.


    Att vara ärlig med hur man känner lugnar kroppen och ger energioch avslappning, att förneka och gå runt och låtsas vara pigg däremot gör att man får värk och ont i leder och kropp.

    Däremot blir det inte bättre av att älta, att gå runt och säga 60 gånger att man tycker det är jobbigt, för det tar energi och man gör sig till ett offer.

    Allt har ett mellanläge. Men värst av allt är att folk inte tillåter en att tycka det är jobbigt, för då är man "negativ"

    Man får kombinera ärlighet med motivationen att försöka påverka förutsättningarna.
  • Anonym (Jobbigt)

    Gillar inte att klaga men jag har jättesvårt för den värmen som är nu. Hade mycket planer för sommaren, saker jag och dottern skulle hitta på men orkar inte ta oss iväg någon annanstans än till badet eller parken och får dåligt samvete för det. Jag mår dåligt fysiskt av värmen. Har huvudvärk och yrsel nästan jämt. Min mage har kraschat och jag har ingen aptit, har gått ner 3kg för att jag inte kan äta (har inte mycket att ta av, väger 50kg till 167cm) och energinivån sjunker hela tiden pga det.

    Tar oss iväg iallafall någonstans varannan dag (bad/lekpark), och stannar inne varannan dag, går utan kläder, duschar kallt, dricker mycket, äter något salt, äter frukt och yoghurt, sover med vetekudde som legat i frysen, städar och sånt på kvällen eller inte alls. Äter färdig eller lättlagad mat.

  • Anonym (Onormal värme)

    Sitter inomhus eller badar. Här är det idag 38 grader (!) I skuggan. Extrem värme alltså

  • EnGladPingvin

    Vetekudde eller handdukar i frysen. Guld värda när det är svårt att sova eller för att kyla ner. Drick mycket. Stanna i skuggan mitt på dagen. Ställ ut vatten till djur. Grilla, elda, fimpa inte cigg på marken! Respektera eldnings- och bevattningsförbud!

  • EnGladPingvin

    En sak till. Besök era äldre. Försäkra er om att de har det bra och att de får i sig vätska. Det är tufft gör många av dem i värmen. Alla äldreboenden har inte AC.

    Tänk också på husdjuren. Försäkra er om att de får skugga och vätska. Ibland kan man behöva tvångsmata med vätskeersättning anpassad till djur.

  • modsey
    EnGladPingvin skrev 2018-07-25 20:57:14 följande:

    En sak till. Besök era äldre. Försäkra er om att de har det bra och att de får i sig vätska. Det är tufft gör många av dem i värmen. Alla äldreboenden har inte AC.

    Tänk också på husdjuren. Försäkra er om att de får skugga och vätska. Ibland kan man behöva tvångsmata med vätskeersättning anpassad till djur.


    Och se till att de inte bara dricker vatten! Sjukhusen får in många med vätska och elektrolytrubbningar nu. De behöver salt! Få i sig vätskeersättning, om aptiten är dålig köp näringsdrycker. Finns läskande smaker som citron, fläder mm.
  • fluu

    Körde med wet t-shirt hela dagen idag. Det var skönt. Men mannen går runt och är ständigt framtung


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Ett jordklot)
    Anonym (11 tips) skrev 2018-07-25 11:26:34 följande:
    Att vara ärlig med hur man känner lugnar kroppen och ger energioch avslappning, att förneka och gå runt och låtsas vara pigg däremot gör att man får värk och ont i leder och kropp.

    Däremot blir det inte bättre av att älta, att gå runt och säga 60 gånger att man tycker det är jobbigt, för det tar energi och man gör sig till ett offer.

    Allt har ett mellanläge. Men värst av allt är att folk inte tillåter en att tycka det är jobbigt, för då är man "negativ"

    Man får kombinera ärlighet med motivationen att försöka påverka förutsättningarna.
    Alltså, menade inte att man ska gå runt och tjoa "heja värmen" men det finns som du säger ett mellanläge. Att älta är helt meningslöst, värmen blir inte lättare att klara av för det. Samtidigt kan vi alla vara 100% säkra på att det inte kommer fortsätta såhär, snart är det november igen.
    Och som sagt, jag förstår absolut att den här värmen är jobbig för folk.
  • Forumvärd

    Här tog värmen ytterligare ett kliv. Åska orsakade en stor skogsbrand i min by. Så fruktansvärt otäckt och vi åker som djur tillsammans med räddningstjänsten och volontärer för att förhindra att elden spred sig. Var rädda om er!

  • rosagubben

    Jag har flytt min lägenhet och åkt till kolonistugan (med en AC) och häckat här sedan maj månad. Jag gillar värme och sol, men inte såpass att det känns som man stiger in i en bastu när man öppnar ytterdörren -.-

  • Anonym (Erik)

    Jag läste en artikel om att om du har de för varmt i din lägenhet så kan du få sänkt hyra eller få pengarna tillbaka på din redan inbetalda hyra! Är det någon som varit me om att detta faktiskt blivit av?


    Känns som att man inte orkar hålla på och tjafsa me sin hyresvärd i denna värme. 

  • Anonym (Korsdrag)

    Alltså fy fan, jag hatar det här!! Jag är normalt en aktiv person som går långpromenader, tränar osv men jag pallar inte gå utanför dörren om jag inte måste och är helt däckad!!

    Tack alla som flugit 3-4 ggr om året, åkt till Thailand och köpt billiga weekendresor stup i kvarten.

    Har ni fattat än att det res-beteendet dödar oss och omöjliggör för kommande generationer att överleva?!

Svar på tråden Vad gör du för att fixa värmen?