• Jia

Ska jag betala?

Mina barn bor hos mig. Pappan bott i annan kommun några mil bort.Har varit hos sin pappa varannan helg för det mesta. Nu senaste halvåret har de inte fått komma dit för honom.

Nu har han precis flyttat ca 120 mil bort och hävdar att de ska åka flyg själv 12 och 10 år, ena med svår adhd. Och jag ska betala halva resan, ca 800kr, är detta korrekt??jag har inte alls råd med detta..

• Svar på tråden Ska jag betala?
  • Persikaplommon

Har ditt ex högre inkomst?

Här svarar en expert på liknande fråga:

lawline.se/answers/fordelning-av-kostnad-for-resor-till-umgangesforalder

Boendeföräldern är skyldig att betala en skälig del av resekostnaderna enligt Föräldrabalken .

...

Då barnens pappa hör en större inkomst kommer han därför stå för en större del av resekostnaden, lite beroende på vilka avdrag som ni har rätt till.

Det vill säga det brukar inte vara 50 % - 50 % per automatik.

• äldreochklokare
    Jia skrev 2018-07-16 17:05:05 följande:

Mina barn bor hos mig. Pappan bott i annan kommun några mil bort.Har varit hos sin pappa varannan helg för det mesta. Nu senaste halvåret har de inte fått komma dit för honom.

Nu har han precis flyttat ca 120 mil bort och hävdar att de ska åka flyg själv 12 och 10 år, ena med svår adhd. Och jag ska betala halva resan, ca 800kr, är detta korrekt??jag har inte alls råd med detta..

Om barnet med adhd inte klarar av att åka, så går det ju inte, oavsett kostnaden? Utred den biten först, så får ni prata pengar sen. 
  • Jia

Så sjukt om jag ska stå för kostnader som han orsakar. Förut försökte jag ordna ena resan iaf varannan gång..då 8 mil.

Jag får veta 2 veckor innan att de ska flytta med alla andra barn och att de köpt hus ( via barnen) de hade inte fått träffa sina nya syskon som var 5 månader.. nu vill han att jag ska betala 800kr ( halva flygresan) om 2 veckor. Jag har inte råd lägga så mycket pengar..

Att han ens bara flyttar sådär och sen kräver...

• äldreochklokare
    Jia skrev 2018-07-18 00:30:36 följande:

Så sjukt om jag ska stå för kostnader som han orsakar. Förut försökte jag ordna ena resan iaf varannan gång..då 8 mil.

Jag får veta 2 veckor innan att de ska flytta med alla andra barn och att de köpt hus ( via barnen) de hade inte fått träffa sina nya syskon som var 5 månader.. nu vill han att jag ska betala 800kr ( halva flygresan) om 2 veckor. Jag har inte råd lägga så mycket pengar..

Att han ens bara flyttar sådär och sen kräver...

Ni kanske får boka in ett samtal i familjerätten och göra upp där? 
Svar på tråden Ska jag betala?