• Johnnyorange

Går vi mot ett mer konservativt samhällsklimat?

Jag tycker mig se den trenden. Själv står jag i mitten politiskt, jag kan tycka att både vänstern och högern kan ha bra poänger, men gillar inte när det går extremt åt något håll. Jag tror till exempel på att invandringen både har för och nackdelar, men det är orimligt att Sverige ska ta emot alla flyktingar. 

Jag är för jämlikhet mellan könen men jag tror inte man löser det igenom att att hata och tänka att man ska hämnas på vita heterosexuella män. 

www.linnefors.net/

Så risken är nu att det blir extremt åt det konservativa högra hållet istället. Vi har ju Donald Trump i Usa, och man ser i hela Europa att högerextrema partier får mer och mer makt. I Sverige har vi ju SD. Jag tror många börjar längta till mer konservativa och traditionella värderingar, plus att det politiska läget på vissa punkter är extremt mycket åt vänster. Pendeln svingar hela tiden fram och tillbaka mellan höger och vänster.  

• Svar på tråden Går vi mot ett mer konservativt samhällsklimat?
  • Konservativ

Du har missuppfattat Trump totalt om du tror att han skulle vara nåt slags höger. Med svenska mått mätt är han det, men det var Clinton också.

Men oavsett det så ser jag ingen tendens i Sverige till konservatism. SD:s framgångar beror utesluande på invandringen. De har ju inga andra frågor.

Möjligtvis att trenden från Amerika med Jordan Petterson, Styxhexenhammer o.s.v. kan komma hit. Och då som en reaktion på den infantila identitetspolitiken. Men ärligt talat, ser du några tecken på det?

Vad skulle vara tecken på konservativa framgångar?
    1. Att gynna kärnfamiljen. Alltså inte ge extra bidrag till ensamstående mödrar och göra det svårare att skiljas.
    2. Värnande av kulturarvet: flaggan, kyrkan, monarkin.
    3. Kraftigt sänkta skatter så att det blir möjligt för fler att ta hand om sina barn, sköta sina gamla och ge hemundervisning (det sista nu förbjudet).
    4, Kraftigt ökade försvarsanslag till 110 miljarder årligen och ett utträde ur EU.

När etablerade partier börjar lägga förslag i dessa riktningar så kan jag tro på en svensk konservativ våg.

Svar på tråden Går vi mot ett mer konservativt samhällsklimat?