• Äldre 19 Jul 22:44
    5086 visningar
    1 svar
    1
    5086

    Hur få min 6åring att äta mer varierat igen?

    Har två barn 6 och 2år, det yngre barnet är allergisk mot en massa saker så kosten är väldigt anpassad. 6åringens matvanor har blivit hemsk det senaste året och jag trodde först att det var en fas men insett att vi föräldrar har varit för "snälla" då lillebror fått anpassad mat hela tiden och därför anpassat hennes mer och mer, men efter hennes önskemål (ist för nödvändighet som med yngre barnet).

    Vet inte riktigt hur vi ska komma ut ur detta ekorrhjul som vi hamnat i, just nu äter hon bara - chicken nuggets, blodpudding, tacobröd, gurka, yoghurt, äpple och mjölk. Ibland går pasta/ris ner också. Innan lillebror åt hon det vi tillagade.

    Ska vi vara hårda? Hur kan man förklara så hon förstår att lillebror inte kan äta vissa saker men hon "måste" äta det? Vad är "rätt" tillvägagångssätt?

  • Svar på tråden Hur få min 6åring att äta mer varierat igen?
  • Äldre 19 Jul 22:57
    #1

    Jag skulle nog laga samma mat till hela familjen och därmed får alla äta det som serveras.

    En 2-åring behöver inte direkt barnmat även om det är anpassat.

    Så jag skulle helt enkelt laga samma mat till alla. Hitta rätt produkter för anpassning och sen köra det rätt av för alla tills det inte längre behövs.

Svar på tråden Hur få min 6åring att äta mer varierat igen?