• Blomman 400

Gravid vecka 22

Är i vecka 22 nu och väntar så på att få känna bebisen. Har moderkakan i framvägg. Någon som vet när detta kan ske. Går in i vecka 23 på tisdag :)när ja känner på magen känns de som puls, e de så eller bebisen? Mitt första barn så undrar lite

• Svar på tråden Gravid vecka 22
  • MrsAJ88

Jag är gravid i v 24 (23+4) med moderkaka i framvägg och har känt bebis tydligt först sista veckorna, dock är detta min andra graviditet. Första hade jag moderkakan i bakvägg och det är jättestor skillnad, då kände jag tydligt redan i v 18-19 trots att jag då var förstföderska. Men du borde nog känna snart, det är bara att ha lite tålamod :)

• JLES

Jag har också moderkakan i framvägg och kände de första rörelserna vääääldigt oregelbundet runt RUL. De sparkarna blev inte ordentliga förrän vecka 20-22 ungefär.. Vet inte exakt. Då låg bebisen dock med huvudet uppåt och jag kände mer.. Nu, i vecka 29, ligger hon redan med huvudet nere i bäckenet (herregud) och min moderkaka blockerar de flesta regelrätta sparkarna. Däremot känner jag ofta stora rörelser och att hon trycker på lungorna och inälvorna.. Hua.. Drömmer

• JLES
    Blomman 400 skrev 2018-07-20 13:45:51 följande:

Åh mysigt :)får ha tålamod. Hur känns de ungefär?

Nästan precis som vad man föreställer sig, haha! Enligt mig känns det som att någon petar på dig från insidan av en ballong. Eller som att en större gasbubbla spricker inom dig med ett "tryck" men utan ljud. Jag känner dock sprattel fortfarande då och då. Det sker långt ner till vänster och det kan kännas som just ett sprattel eller ett kurr. Ibland känns det som att hon krafsar/gräver med sina små fingrar, som jag brukar säga.. Haha.. Jag hade också mycket sparkar och tryck på blåsan runt vecka 20. Det var så jag kände hennes sparkar mest runt de veckorna. Som att bli akut kissnödig en liten sekund eller fler på raken! :)

När du pratar om en puls så kan det vara bebbens hicka men om den är stark och djup är det antagligen din aorta. :)

När bebisen blir större kan det kännas som invändig djupmassage när bebisen trycker på inälvorna, revbenen och sånt. Ibland gör det ont! 
  • Vårt

Är gravid i vecka 19 med barn nummer 3 och har för första gången moderkakan i framvägg.

Undrar när era respektive kunde kunde känna någon spark eller rörelse?

• JLES
    Vårt skrev 2018-07-20 14:10:16 följande:

Är gravid i vecka 19 med barn nummer 3 och har för första gången moderkakan i framvägg.

Undrar när era respektive kunde kunde känna någon spark eller rörelse?

Jag tror att det var runt vecka 20 också.. Sambon kände några starka sparkar med handen. Annars brukar han lägga huvudet lite löst på magen och prata med henne så sparkar hon honom i tinningen. Det kom ungefär samtidigt! :)
  • JLES

Kanske var det i vecka 22, faktiskt.. Jag vet inte. :)

Svar på tråden Gravid vecka 22