• snedtak

Kastrera katt första veckan i nytt hem?

Vi fick hem en katt i veckan som är 9 månader gammal. Vi vill kastrera honom, är det ok att göra det första veckan?

Jag tänker att han fortfarande är stressad över miljöombytet och vill inte riskerar att han aldrig litar på oss. Samtidigt vill vi gärna ha gjort det så snart som möjligt både för hans skull och vår. 

• Svar på tråden Kastrera katt första veckan i nytt hem?
  • EmberEyes

Speciellt med en hane i den åldern så hade jag kastrerat så fort som möjligt.

• snedtak
    EmberEyes skrev 2018-07-20 23:36:24 följande:
    Speciellt med en hane i den åldern så hade jag kastrerat så fort som möjligt.
    Skönt att höra att vi inte är helt fel ute. Hade jag fått välja hade vi kastrerat tidigare, men just eftersom han är såpass gammal känns det dumt att skjuta upp det ytterligare.
  • Pentra

Ni bör definitivt vänta tills han stabiliserat sig i sitt nya hem och känner sig trygg där innan ni kastrerar honom. Man skall absolut inte utsätta djuret för två så stora omvälvningar så tätt inpå varandra. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• DeathByPickles

Jag hade helst kastrerat innan flytt, men annars så snart som möjligt. För mig känns det mer abrupt att först låta katten landa (om hanen ens gör det som okastrerad) och sedan bryta upp tillvaron genom operation, 

Hellre rycka hela plåstret på en gång, sas. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • snedtak

Om nån är intresserad så knipsade vi kulorna 8 dagar efter att han kom hit. Det verkar ha gått bra och det känns bra att ha fått honom kastrerad då det finns en del andra katter i grannskapet.

• DeathByPickles
    snedtak skrev 2018-07-28 17:26:28 följande:

Om nån är intresserad så knipsade vi kulorna 8 dagar efter att han kom hit. Det verkar ha gått bra och det känns bra att ha fått honom kastrerad då det finns en del andra katter i grannskapet.

Tack för uppdatering! Skönt att det gick bra. :) 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
Svar på tråden Kastrera katt första veckan i nytt hem?