• Norisen

Måste i barnvagn

Hej alla!

Söker er som har lite erfarenhet kring barnvagn och vad som ska vara i. Väntar första barnet och har byggt ihop vagnen, nu undrar jag förstås vad som ska vara i?

Vi tänkte ha en fårskinnsfäll som kan reglera värmen men vad behövs mer? Behöver man en madrass eller är vagnen tillräckligt mjuk av sig själv? Bomba med tips tack :))

• Svar på tråden Måste i barnvagn
  • Iowhannah

Förmodligen finns det redan en madrass i vagnen, fårfällen är också rätt mjuk. Vi har även ett babynest ovanpå fårfällen.

När det är svalare så behövs även en filt, men det kan ni ju ta då.

• Norisen
    Iowhannah skrev 2018-07-21 16:40:42 följande:

Förmodligen finns det redan en madrass i vagnen, fårfällen är också rätt mjuk. Vi har även ett babynest ovanpå fårfällen.

När det är svalare så behövs även en filt, men det kan ni ju ta då.

Ja det är ju inte en hård träplanka i botten precis.. men den är ju inte mjuk som en säng heller.. därför jag funderar över om det behövs något mer som gör det mjukt!
  • Iowhannah
    Norisen skrev 2018-07-21 17:48:36 följande:

Ja det är ju inte en hård träplanka i botten precis.. men den är ju inte mjuk som en säng heller.. därför jag funderar över om det behövs något mer som gör det mjukt!

En bebis väger ju sällan särskilt mycket och som sagt så gör fårfällen en hel del, så en extra madrass behövs inte :)
  • Vildros81

Man behöver ingen madrass. Vill man skapa en mjukare botten räcker det fint med att vika ett badlakan eller en filt istället. Observera att man ska undvika plastad frotté eller liknande skydd under bebisen i vagnen eftersom det inte andas.

• Snuttis2

I vår ingick en tunn madrass sen hade vi ett bebislakan över den. Så här på sommaren enbart tunna plagg o tunn tunn filt att kunna varva med! Tänk på att det generellt är vanligare att bebisen är för varm än för kall. Till vintern hade vi fårfäll i botten eftersom kylan kommer mkt underifrån . Sen hade jag två fleecefiltar som jag tog av o på beroende på graderna ute! Överst hade jag vindskyddet/överdraget som hörde till Vagnen!

Funkade riktigt bra!

Viktigt tips särskilt nu i värmen , tänk på att aldrig hänga för filt eller annat för vagn öppningen ex vid sövning då det ökar risken för psd! Värmen stiger fort o koldioxid mängden ökar snabbt!

Svar på tråden Måste i barnvagn