Vad händer när polisen lämnar över ärenden kring barn till soc?
Här där jag bor är det problem med barn i ca 12-14 års ålder som verkar vara lämnade vind för våg.
De tycks ofta vara påverkade av något (stora utvidgade pupiller, konstigt beteende etc) och det händer att polisen hinner få tag i dem.
Men vad händer sen? Såvitt jag förstår kör polisen hem så pass unga personer och sedan lämnar de över ärendet till soc.
Dock verkar ju inget ske från soc sida då samma barn ses ute om och om igen. Vad finns att göra för mig som privatperson? Jag känner inget av dessa barn själv och vet inte vad de heter.
Har försökt tala med dem men de är uppkäftiga och bryr sig inte ett skit. Man måste ju försöka dock. Det enda jag kan göra är ju att ringa polisen och påtala att de är där igen, de ggr jag rör mig i området. Många andra är också engagerade och ringer, pratar med dem etc.
Jag har försökt få igång att ett gäng vuxna är ute och nattvandrar, men det är svårt, för tiderna det är idé att vandra är ju inte fram till 22 eller i bästa fall 24 som folk kan tänka sig att ställa upp. Dessa barn påträffas hela natten igenom, på olika ställen. Nu i morse var de ute och drog vid 5 tiden på morgonen och har förmodligen dragit runt hela natten. -(
Vad göra? Vilka befogenheter har soc och vad kan de ta till? Fr mig som lekman ser det ut som att de tar emot anmälan och sen händer inget alls. Möjligen om de talar med föräldrarna, men jag har varit med om andra fall i mitt arbete inom skolan där vi personal ser vanvård men där föräldrarna är bra på att tala för sig och så läggs utredningen ner tills nästa gång. Oerhört frustrerande.