• Candy123

Hur tidigt syns en graviditet på vul?

Som rubriken lyder????

Hade äl runt den 9 juli och den 13 började molvärken efter en rejäl kramp långt ner i magen. Molvärken sitter stadigt i än. Inte kunnat ha sex pga att det gör ont och känns obehagligt och åkte därför in till vc i fredags. Gjorde en gyn undersökning (av en allmänläkare) som konstaterade att det var tappen som var öm men såg ingen orsak till det. Blev skickad till kk där ett vul gjordes. Inte heller han kunde hitta en orsak.

Nu till min fråga! Om jag skulle varit gravid skulle han ha sett nått på vul då? Trots att det inte var det han letade efter? Skulle ju bara varit i ca 3+4 i så fall, syns nått då?

När jag tänker tillbaka på de senaste tre fyra dagarna har jag förutom molvärk varit tvungen att gå och lägga mig mitt på dagen för att somna som en stock (verkligen inte likt mig) samt haft humörsvängningar utan dess like, gråtit och varit arg om vartannat. Imorse fick jag dessutom avbryta frukosten för att stå och hulka på toaletten och då slog det mig att kanske. Haha

Är otroligt känslig för östrogen och har pmds så med sonen kom starka gravsymptom väldigt tidigt.

Erfarenheter kring vul? Och vad skulle ni rent spontant säga om chansen att jag ändå är gravid?

• Svar på tråden Hur tidigt syns en graviditet på vul?
  • Erla

Så tidigt hade det nog bara kunnat konstateras att du har en tjock slemhinna, som man ju har även innan mens. Snart bör du ju dock kunna ta ett test så du slipper fundera :)

• Candy123
    Erla skrev 2018-07-22 11:31:39 följande:

Så tidigt hade det nog bara kunnat konstateras att du har en tjock slemhinna, som man ju har även innan mens. Snart bör du ju dock kunna ta ett test så du slipper fundera :)

Okej tack för svar:) då kanske man bör testa om någon dag i alla fall. Tänkte det kändes orimligt att jag kan vara gravid när dom varit där och kollat men inte sett nått men så mår man så himla konstigt. Tack igen för svar :)
  • EpicNurse

Man kan inte så något så tidigt. Då är slemhinnan tjock vilket innebär mens eller graviditet så man kan inte alls se då. Först ett par veckor senare kan man se hinnsäck och foster. Har man negativt gravtest kan man inte se något alls eftersom man inte är gravid.

Gravtestet blir ALLTID positivt före man kan se något på vul.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Candy123
    EpicNurse skrev 2018-07-22 13:03:49 följande:

Man kan inte så något så tidigt. Då är slemhinnan tjock vilket innebär mens eller graviditet så man kan inte alls se då. Först ett par veckor senare kan man se hinnsäck och foster. Har man negativt gravtest kan man inte se något alls eftersom man inte är gravid.

Gravtestet blir ALLTID positivt före man kan se något på vul.

Okej tack för svar :) så jag skulle fortfarande kunna få positivt om ett par dagar alt mens? Det är liksom inte kört bara för att han inget såg?
  • Teady111

När jag ringde och ville ha tidigt UL så sa de att de inte tar emot en förrän man är i vecka 7, eftersom risken är överhängande stor att man inte kan se något innan dess.

• Candy123
    Teady111 skrev 2018-07-22 13:39:29 följande:

När jag ringde och ville ha tidigt UL så sa de att de inte tar emot en förrän man är i vecka 7, eftersom risken är överhängande stor att man inte kan se något innan dess.

Tack snälla för svar :) då fortsätter jag hoppas några dagar till och gör ett nytt gravtest.
  • EpicNurse
    Candy123 skrev 2018-07-22 13:30:21 följande:

Okej tack för svar :) så jag skulle fortfarande kunna få positivt om ett par dagar alt mens? Det är liksom inte kört bara för att han inget såg?

Exakt!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Teady111
    Candy123 skrev 2018-07-22 13:43:36 följande:
    Tack snälla för svar :) då fortsätter jag hoppas några dagar till och gör ett nytt gravtest.
    Lycka till!  :)
Svar på tråden Hur tidigt syns en graviditet på vul?