• hahakek

Tvist med hyresvärd

Hej,
    Jag har under flera år hyrt en lägenhet i andrahand. Har äntligen fått tag på en annan lägenhet med bättre förutsättningar och har meddelat hyresvärden att jag ska flytta. Under tiden jag har bott här så har hyresvärden fått godkänt av bostadsrättsföreningen att hyra ut och jag har haft ett kontrakt med ägaren av lägenheten.

Under dessa år jag bott här så har saker gått sönder, t.ex. en hushållsmaskin, detta utan påverkan från mig (den har bara lagt av utan tecken på varför, troligen ett kretskort). I den första revisionen av det kontrakt jag skrivit med ägaren av lägenheten så står det att hushållsmaskinen ingår i inventarierna och att det ska ersättas om det går sönder.

I den senaste revisionen av kontraktet så står det ingenting om hushållsmaskinen i inventarierna. Jag har pratat med hyresvärden om detta och denne påstår att jag måste betala för hushållsmaskinen. Vi har aldrig muntligt nämnt något om detta utan det har bara funnits med i det gamla kontraktet.

- För att lägga till har denna hyresvärd under alla dessa år tagit ut hyra svart (ca 35% över vad som står i kontrakt med brf).
    -Denna person har aldrig heller betalat för något i lägenheten utöver ett byte av en kran.
    -De senaste 6 månaderna så har kontraktet med brf ej varit giltligt.

Är jag återbetalningsskyldig?

• Svar på tråden Tvist med hyresvärd
  • Anonym (Ne)

Är du med i hyresgästföreningen så prata med dom. Är du inte med så gå med nu.

• Anonym (12345)

Du skriver följande i ditt inlägg ovan.

Jag har under flera år hyrt en lägenhet i andrahand. Har äntligen fått tag på en annan lägenhet med bättre förutsättningar och har meddelat hyresvärden att jag ska flytta. Under tiden jag har bott här så har hyresvärden fått godkänt av bostadsrättsföreningen att hyra ut och jag har haft ett kontrakt med ägaren av lägenheten.

Är "hyresvärden" och "ägaren av lägenheten" samma person.
    Har dom tagit en överhyra svart så kan du få ersättning samt även tipsa skattemyndigheten.

Dock visste du ju om hyran när du skrev kontrakt så det är lite fullt att komma och klaga efteråt att hyran tex är för hög.

Vill du göra det enkelt kan du ju påtala att vivaror är en slitdel, och det bör täckas av den extra hyra som dom tar ut och poängtera att det dessutom är svart under bordet, och att det inte är lämpligt att bråka om om slitdel, kyl frys eller vad det nu är.

• Lyckorus

Din hyresvärd har tagit ut ockerhyra och även i det fall det inte är ockerhyra ingår att hyresvärden byter ut och underhåller lägenheten vid behov. Om du går till Hyresnämnden med detta så kan hyresvärden bli återbetalningsskyldig till dig för allt som räknas som ockerhyra, dvs. allt över det belopp som Hyresnämnden anser giltigt. Om jag var du hade jag föreslagit att ni stryker hushållsmaskinen mot att du inte går vidare till Hyresnämnden,

• stinalarsson

Som någon redan nämnt skulle jag i det minsta föreslått att hyresvärden stryker kravet mot att du inte går till Hyresnämnden. Om du betalat så mycket mer i hyra än vad hyresvärden har i kostnad har ju hyresvärden i praktiken redan fått betalt för trasiga maskiner med råge. Att upprätta ett ärende hur Hyresnämnden är annars en ganska enkel sak. Du kan ju också anmäla uthyrningen till bostadsrättsföreningen om hyresvärden krånglar.

Försök att samla på dig bevis om hyresvärdens hyra (avgift till BrF mm) redan nu om du mot förmodan ändå måste gå till Hyresnämnden.

• Anonym (12345)
    stinalarsson skrev 2018-07-23 12:26:30 följande:

Som någon redan nämnt skulle jag i det minsta föreslått att hyresvärden stryker kravet mot att du inte går till Hyresnämnden. Om du betalat så mycket mer i hyra än vad hyresvärden har i kostnad har ju hyresvärden i praktiken redan fått betalt för trasiga maskiner med råge. Att upprätta ett ärende hur Hyresnämnden är annars en ganska enkel sak. Du kan ju också anmäla uthyrningen till bostadsrättsföreningen om hyresvärden krånglar.

Försök att samla på dig bevis om hyresvärdens hyra (avgift till BrF mm) redan nu om du mot förmodan ändå måste gå till Hyresnämnden.

Ts skriver att uthyrningen är godkänd av bostadsrättsföreningen.
    Föreningen har inget med vad man tar i hyra av sin hyresgäst så till dom finns det inget att anmäla.
    Vad skulle det vara isåfall?
  • stinalarsson
    Anonym (12345) skrev 2018-07-24 09:05:04 följande:
    Ts skriver att uthyrningen är godkänd av bostadsrättsföreningen.
    Föreningen har inget med vad man tar i hyra av sin hyresgäst så till dom finns det inget att anmäla.
    Vad skulle det vara isåfall?
    TS skriver bla att kontraktet med BrF varit ogiltigt i 6 månader. Kan ju tolkas på flera sätt men jag tolkade det som att uthyrningen pågått 6 månader utöver tillståndet från BrF.

Kan vara värt att kontakta BrF och fråga hur tillståndet av andrahandsuthyrningen ser ut med tidsperiod, evt reglering av hyra och annat.
Svar på tråden Tvist med hyresvärd