• Blomman 400

Gravid vecka 23

Är lite orolig över att jag inte har känt några rörelser än och har gått in i vecka 23. De jag känt är att det bubblat men längre upp i magen. Kände de tydligt för någon dag sedan. Vet inte om de va bebisen eller inte? Tänkte om någon vill dela med sig av sina tankar. Är de någon mer som inte känt något än som är runt denna vecka.

• Svar på tråden Gravid vecka 23
  • emhu

Vet du om du har moderkakan i framvägg eller bakvägg? Om man har den i framvägg kan det ju vara svårt att känna tydliga rörelser tidigt. Om du är orolig kan du ju be din bm lyssna på hjärtljuden. Prova också att dricka något riktigt kallt och sött och sedan lägga dig på vänster sida. Då brukar det kännas något efter en stund. Men tänk också på att bebisen fortfarande är liten och har mycket plats där inne så det räcker ju att hen har lagt sig inåt och sparkar mot din rygg, då känner du det inte.

• Vildros81

Det är bra att du tar minskade fosterrörelser på allvar. Men jag skulle tro att din bebis är ännu så pass liten att den kan sparka relativt fritt utan att det behöver kännas. Med livmodern i framvägg kan det dämpas ännu mer och det är dessutom möjligt att den ligger så den sparkar mot ryggen.

En vän till mig som var på sjukhuset pga just minskade fosterrörelser fick även lära sig att bebisar ofta blir extra sega i den här värmen, utan att det är någon fara.

Men om du orolig är det aldrig fel att slå en signal till sin barnmorska. Hellre att man ringer en gång för mycket!

• Norisen

Sedan är det också från v25 man ?ska? känns fosterrörelser varje dag. Fram tills dess är det absolut inte ovanligt om man inte känner något varje dag! Tycker inte du behöver vara orolig :)

• Norisen

Kan tillägga att jag bara känt små bubbel i magen vid denna tiden också, dröjde lite till innan jag kunde med säkerhet säga att det var bebis jag kände :)

Svar på tråden Gravid vecka 23