• Anonym (Helt otroligt)

Alla dessa separationstrådar

Jag förstår mig inte på alla dessa separationstrådar. Par som har små barn, inte känner sig sedda, är olyckliga, inte känner igen sig själva, tappat känslorna och allt vad det kan vara.

Vad har hänt med strävan efter att få vara en familj? Stackars barn som har föräldrar som bara ger upp när något svårt händer i livet. Hur ska barnen egentligen lära sig hur livet ser ut? Att relationer är som på film romantiska middagar, att Romeo kommer med rosor på sängen? Jösses!!

Alla som har småbarn går igenom en identitetskris. Och den partner som inte klarar av att hantera den I SITT ÄKTENSKAP utan väljer att fly istället va inte ens mogen för att skaffa barn från början.

Självklart finns det tillfällen då en separation är absolut nödvändig. Våld och missbruk är t.ex. en självklarhet. Men har man skaffat barn och sen väljer att ge upp "för att man inte mår bra" eller "tappat känslorna" när barnen är små då har man inte varit tillräckligt mogen från början.

• Svar på tråden Alla dessa separationstrådar
  • Anonym (Nero)

Jag kan bara tala ur egen synvinkel från ett barns sida.

När mina föräldrar skiljde sig var jag överlycklig, äntligen. Jag hade känt i flera år att nåt var fel, galet. Svårt att beskriva ett småbarns känslor. Även om mina föräldrar gjorde det så snyggt de kunde med att aldrig bråka inför oss eller ställa till det framför oss så märkte vi att nåt inte var där, nåt inte fanns mellan dom och det gjorde det jobbigt. Jobbigt att inte förstå, jobbigt att se båda ledsen, jobbigt att inte kunna göra nåt, jobbigt att höra och se dem arga, allt vad så väldigt jobbigt.

Jag var väldigt liten men ändå minns jag detta så väl, inte i ord eller bilder men känslorna minns jag, och när jag skriver kommer denna klump i bröstet tillbaka, en tung kall klump och de de känslorna av jobbigt och oro.

Vi visste nåt var på gång, vi hörde när de gick undan för att ..prata..

Jag gick med en klump av oro i magen konstant. Visste inte varför eller vad som skulle göra de bättre men när de skiljde sig visste jag direkt att detta var vad jag väntat och hoppats på.

Äntligen vart allt bättre.

Dom gjorde det många anser är rätt här inne av flera av er, de försökte flera flera år för att rädda nåt som förmodligen inte ens fanns. Istället för att tänka på oss och gå isär direkt. Det hade besvarat oss, mig många år av konstant oro, konstant huvudvärk. I skolan gasen jag ont i magen, i slutet innan skiljsmässan så ont att fröken skickade hem mig. Nåt jag inte önskar nåt barn nånsin ska behöva bära på sina axlar.

Så om, ifall, jag och min man går isär så kommer jag absolut inte dra ut på det. Känns det som enda rätta så gör vi det. FÖR BARNENS SKULL.

• Anonym (Nero)

Kan tillägga att mina två äldsta syskon vid detta laget hade egen familj. Så det barn inget trams om att de skaffat barn i stundens hetta eller lättvindigt.

De hade levt ihop i många många år och vi barn hade en underbar uppväxt med välbärgade föräldrar.

Problemet var till de trodde de kämpade för oss när de snarare gjorde oss alla, även mina vuxna syskon fick jag veta sen att må väldigt dåligt väldigt väldigt länge.

• Anonym (Cilla)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2018-07-26 21:53:36 följande:

Håller med faktiskt.

Folk kämpar alldeles för lite idag och tänker inte på sina barns bästa utan väljer att agera egoistiskt istället.

Självklart finns det vissa tillfällen då skilsmässa är enda lösningen, men det mesta går att lösa. Speciellt när man har barn.

Hur kan du veta hur mycket/länge folk kämpar? Det är ju knappast så att par berättar för sina vänner att de har problem med sin relation, tvärtom så håller man fasaden uppe när man träffar vänner och bekanta.

När jag tog beslutet att skilja mig hade jag kämpat i fyra år med att hitta tillbaka, jag hade bönat och bett om familjerådgivning, jag hade försökt få honom att ta sin del av ansvaret för barn och hushållsarbete, jag hade försökt anpassa mig till att jag skulle göra allt hemma trots att även jag jobbade heltid. Inget av det här syntes utåt utan skilsmässan kom som en blixt från klar himmel för våra vänner. Och jag fick massor av skit för att jag lämnade den stackars mannen utan att ge honom en chans.
  • telly
    sextiotalist skrev 2018-07-25 10:49:55 följande:

Nja, vi som lever ihop skapar inga separationstrådar, du har väl hört talas om att hälsan tiger still.

Antalet skilsmässor har legat ungefär på samma nivå de senaste 35-40 åren, såpass så stabilt att man kan dra slutsatser vilka grupper som riskerar separation högst.

Men jag håller med om att en del är för snabba att skaffa barn och ofta (bland de som separerar) för unga

Jag är intresserad av de slutsatserna, vet du nåt mer?
  • sextiotalist
    telly skrev 2018-07-27 08:18:01 följande:

Jag är intresserad av de slutsatserna, vet du nåt mer?

www.skilsmassa.com/skilsmassa-statistik.html

Google är ett bra hjälpmedel för att ta reda på saker. Man läser i tidningar, hör om det i olika medior, men här måste man ha säkra källor, så då hänvisar jag till statistik som tagits fram av SCB.

Att vi som inte lever med tankar på att separera inte startar sådana trådar är väl inget konstigt, men när jag läser felaktiga antaganden, som troligtvist bygger på att man möter världen utanför sin egen miljö, då svarar jag.
  • Anonym (???)
    Anonym (Helt otroligt) skrev 2018-07-25 22:54:02 följande:
    Jag vet inte om du läste forskningsrapporten men i den jämförde man självfallet med en grupp barn från samma samhälle, som hade gått på samma skola. Vissa av äktenskapen i jämförelsegruppen va idylliska, vissa fyllda av konflikter och vissa rent av kaotiska. Skillnaden va att de inte skillde sig. De kunde alltså jämföra skillmässobarnen med idylliska familjer, kaotiska och konfliktfyllda. Judith är en pionjär på området så hennes forskning håller oerhört hög klass. Den är noggrann utförd och resultatet är tydligt.

Jag vet inte om du har någon mer noggrant forskning som visar på motsatsen. Men min åsikt är klar och lutar sig mot den vetenskap som jag har läst.
    Varför håller en forskning oerhört hög klass om man är pionjär på ett område? Jag skulle snarare vara skeptisk tills flera undersökningar hade hunnit göras, man ska aldrig någonsin lita till enbart en undersökning. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Nero) skrev 2018-07-27 07:32:57 följande:

Jag kan bara tala ur egen synvinkel från ett barns sida.

När mina föräldrar skiljde sig var jag överlycklig, äntligen. Jag hade känt i flera år att nåt var fel, galet. Svårt att beskriva ett småbarns känslor. Även om mina föräldrar gjorde det så snyggt de kunde med att aldrig bråka inför oss eller ställa till det framför oss så märkte vi att nåt inte var där, nåt inte fanns mellan dom och det gjorde det jobbigt. Jobbigt att inte förstå, jobbigt att se båda ledsen, jobbigt att inte kunna göra nåt, jobbigt att höra och se dem arga, allt vad så väldigt jobbigt.

Jag var väldigt liten men ändå minns jag detta så väl, inte i ord eller bilder men känslorna minns jag, och när jag skriver kommer denna klump i bröstet tillbaka, en tung kall klump och de de känslorna av jobbigt och oro.

Vi visste nåt var på gång, vi hörde när de gick undan för att ..prata..

Jag gick med en klump av oro i magen konstant. Visste inte varför eller vad som skulle göra de bättre men när de skiljde sig visste jag direkt att detta var vad jag väntat och hoppats på.

Äntligen vart allt bättre.

Dom gjorde det många anser är rätt här inne av flera av er, de försökte flera flera år för att rädda nåt som förmodligen inte ens fanns. Istället för att tänka på oss och gå isär direkt. Det hade besvarat oss, mig många år av konstant oro, konstant huvudvärk. I skolan gasen jag ont i magen, i slutet innan skiljsmässan så ont att fröken skickade hem mig. Nåt jag inte önskar nåt barn nånsin ska behöva bära på sina axlar.

Så om, ifall, jag och min man går isär så kommer jag absolut inte dra ut på det. Känns det som enda rätta så gör vi det. FÖR BARNENS SKULL.

Äntligen! sa min systerdotter när hon fick höra att föräldrarnas skulle skiljas. Hon var tonåring och hade mått dåligt av okända orsaker men så fort föräldrarna delade på sig började hon snabbt må bättre.

Vuxna som tror att de sköter sina problem så inte barnen märker det, har fel! I princip alla barn märker att det är något mellan mamma/pappa, något dåligt, folk som är ledsna men försöker dölja det osv. Även om de inte grälar framför barnen så märks allt ändå: på kroppshållning, tonfall, pauser, uteblivna svar, pappa jobbar över etc
    Ni som tror att det är bra att "kämpa" i flera år och att det är "bäst för barnen" kan fetglömma det.
  • Anonym (78)

håller med! många verkar ge upp utan att anstränga sig särskilt mycket. är något fel lockar det gröna gräset på andra sidan. många blir också tillsammans av praktiska anledningar istället för av kärlek och blir sen förvånade när förhållandet går åt skogen.

• Anonym (Äpplen & Päron)

Intressant att TS väljer att bara beröras av de inlägg som stöttar hennes uppfattning. De som har en annan uppfattning struntas det högaktningsfullt i. Jo, någon motkommentar kan gå an, men inte en enda gång har jag läst en inkännande tanke från TS, "Aha, är det SÅ det kan upplevas!". Vet du vad JAG inte förstår mig på? Människor som är så fruktansvärt dömande och stelbenta så de bara kör fast i sin egen tanke, vägrar se andra perspektiv, stirrar sig blinda på siffror som bejakar och dessutom kastar skuld, skam och skit på människor som försöker göra någonting åt en situation som inte fungerar. Forskning i all ära, men ett barns upplevelse av att växa upp i en familj med förakt närvarande som du har fått ta del av i din tråd, väljer du att inte bemöta alls? Vad är det för sätt? Dessa mjuka värden, att få ta del av någon annans historia? Jag kan riktigt se hur du sitter där på din höga häst med välstruken blus och förnumstigt hopsnörd mun, och tror du sitter inne på alla sanningar och svar, bekvämt lutad mot statistik (som bekant går att tolka på olika sätt). Är du MEDVETEN om att det inte finns några garantier i livet? Att människor förändras, utvecklas, både till det bättre och sämre? Att ingenting är statiskt? Är du MEDVETEN om att du också kan bli lämnad? Att livet inte alltid blir exakt som man har tänkt sig? Hur värmer dessa siffror dig då, när det blåser?

Om vi nu ska prata siffror, psykolog Anna B-K har i hennes bok gjort en sammanställning av olika forskningsrapporter som visar att barn som genomgår en skilsmässa inte behöver må sämre pga just skilsmässan, utan det ligger i hur skilsmässan sköts. Det vill säga, om föräldrarna samarbetar, att båda föräldrarna fortsatt finns närvarande i barnens liv, inte snackar skit om varandra och inte bråkar. Mycket forskning kring skilsmässobarns mående baseras på barn vars föräldrars skilsmässa inneburit att en förälder i stort sett försvunnit från barnens liv, ofta pappan, och det är DET som är skadligt för barnen. Och bråk mellan föräldrarna - BÅDE i och utanför äktenskapet. Så är ofta inte fallet i modern tid, nu är varannan vecka vanligt och det har visat sig vara det bästa för barnen (såvida ngn av föräldrarna inte beter sig väldigt illa mot barnen naturligtvis). GIVETVIS är det allra bästa att leva i en välmående kärnfamilj, och det tror jag alla föräldrar önskar och kämpar länge med att försöka ge sina barn - men när det alternativet inte längre finns av olika anledningar så måste man försöka göra det bästa av situationen. Och det utan att bli påkastad skuld, skam och skit av personer som TS.

En tanke kring ditt val av trådrubrik - "Alla dessa trådar..." Jadu, varför tror du det skapas trådar om detta ämne? Jo, just därför att det är bland den svåraste krisen en människa kan gå igenom, och man kan behöva råd och stöd. Man har brottats med beslutet länge och väl, vänt och vridit på varenda sten, lidit helvetets alla kval. En sörja av rädsla, skuld, ledsenhet, sorg och ångest och famlande av ett litet halmstrå, en strimma hopp, har kantat ens vardag. Och allt hålls inom en, då man inte vill visa utåt hur man mår, främst för barnens skull. Vet du att bearbetningen av en skilsmässa i genomsnitt tar 7 år, från att tanken börja gro tills det faktiskt blir av? Lättvindigt beslut?? Tro mig, det är inget lätt val. Men då man som förälder vill hela familjens bästa (i många fall i missriktad välvilja) så kämpar man, går på familjerådgivning, försöker lite till... tills man förhoppningsvis inser att man tar det allra största ansvaret som människa och förälder, genom att gå igenom skärselden för att alla ska få det bättre på sikt.

Och till sist - vem är DU att döma? Varför tror du att du har befogenhet att döma när det skulle vara okej att skiljas? Tror du att du kan dra gränser för det? Våld och missbruk? Jaha, men kränkande behandling då? Elakheter? Förakt? Kyla? Konflikter? Psykisk misshandel? Det är helt okej då, det ska man leva i för barnens skull och föra vidare till dem? Ge dem som modell för hur ett förhållande ser ut? Är det ett förhållande och familjesituation du skulle önska dina egna barn i framtiden, och säga när de vantrivs och ber om råd, "Nej, stå ut, stanna kvar i detta och må dåligt, för dina barns skull. Det spelar ingen roll att du inte älskar eller inte har det bra"...?

Vill tillägga att givetvis finns det dem inom kategorin som tar lätt på en skilsmässa, men de är nog väldigt få och lätträknade...! Många utav dem som till synes har ytliga, "egoistiska" skäl till en skilsmässa har nog ofta bara dessa utåt sett, egentligen döljer sig massa annat bakom som man kanske inte vill säga till allt o alla, av respekt till barnen eller ens familjer. Man vill inte ställa ens fd i dålig dager eftersom det då blir svårt att upprätthålla så goda relationer som möjligt i den nya familjekonstellationen. Ingen annan har varit med 24/7 och sett vad som försiggår mellan hemmets fyra väggar - så snälla - var inte så fördomsfull och enrak. Och även OM någon ger upp för lätt i ditt tycke, så är det är inte din uppgift att vara domare här.

Vill också säga att jag tar ALL forskning med en nypa salt, även den jag själv nämnde. Forskning och statistik kan påvisa mkt, men inte allt. Den kan bearbetas, vändas och tolkas på olika sätt. Det kan vara en ledstjärna, det väljer man själv. Men döm inte ut alla som inte lever sina liv helt baserat på statistik.

Jag är själv inte skild så detta är inget försvarstal sprunget ur några påtrampande, ömma tår. Min poäng är att ingen ska döma någon annan innan den gått 100 mil i dennes galoscher.

• Anonym (Helt otroligt)
    Anonym (Äpplen & Päron) skrev 2018-07-28 11:15:18 följande:

Intressant att TS väljer att bara beröras av de inlägg som stöttar hennes uppfattning. De som har en annan uppfattning struntas det högaktningsfullt i. Jo, någon motkommentar kan gå an, men inte en enda gång har jag läst en inkännande tanke från TS, "Aha, är det SÅ det kan upplevas!". Vet du vad JAG inte förstår mig på? Människor som är så fruktansvärt dömande och stelbenta så de bara kör fast i sin egen tanke, vägrar se andra perspektiv, stirrar sig blinda på siffror som bejakar och dessutom kastar skuld, skam och skit på människor som försöker göra någonting åt en situation som inte fungerar. Forskning i all ära, men ett barns upplevelse av att växa upp i en familj med förakt närvarande som du har fått ta del av i din tråd, väljer du att inte bemöta alls? Vad är det för sätt? Dessa mjuka värden, att få ta del av någon annans historia? Jag kan riktigt se hur du sitter där på din höga häst med välstruken blus och förnumstigt hopsnörd mun, och tror du sitter inne på alla sanningar och svar, bekvämt lutad mot statistik (som bekant går att tolka på olika sätt). Är du MEDVETEN om att det inte finns några garantier i livet? Att människor förändras, utvecklas, både till det bättre och sämre? Att ingenting är statiskt? Är du MEDVETEN om att du också kan bli lämnad? Att livet inte alltid blir exakt som man har tänkt sig? Hur värmer dessa siffror dig då, när det blåser?

Om vi nu ska prata siffror, psykolog Anna B-K har i hennes bok gjort en sammanställning av olika forskningsrapporter som visar att barn som genomgår en skilsmässa inte behöver må sämre pga just skilsmässan, utan det ligger i hur skilsmässan sköts. Det vill säga, om föräldrarna samarbetar, att båda föräldrarna fortsatt finns närvarande i barnens liv, inte snackar skit om varandra och inte bråkar. Mycket forskning kring skilsmässobarns mående baseras på barn vars föräldrars skilsmässa inneburit att en förälder i stort sett försvunnit från barnens liv, ofta pappan, och det är DET som är skadligt för barnen. Och bråk mellan föräldrarna - BÅDE i och utanför äktenskapet. Så är ofta inte fallet i modern tid, nu är varannan vecka vanligt och det har visat sig vara det bästa för barnen (såvida ngn av föräldrarna inte beter sig väldigt illa mot barnen naturligtvis). GIVETVIS är det allra bästa att leva i en välmående kärnfamilj, och det tror jag alla föräldrar önskar och kämpar länge med att försöka ge sina barn - men när det alternativet inte längre finns av olika anledningar så måste man försöka göra det bästa av situationen. Och det utan att bli påkastad skuld, skam och skit av personer som TS.

En tanke kring ditt val av trådrubrik - "Alla dessa trådar..." Jadu, varför tror du det skapas trådar om detta ämne? Jo, just därför att det är bland den svåraste krisen en människa kan gå igenom, och man kan behöva råd och stöd. Man har brottats med beslutet länge och väl, vänt och vridit på varenda sten, lidit helvetets alla kval. En sörja av rädsla, skuld, ledsenhet, sorg och ångest och famlande av ett litet halmstrå, en strimma hopp, har kantat ens vardag. Och allt hålls inom en, då man inte vill visa utåt hur man mår, främst för barnens skull. Vet du att bearbetningen av en skilsmässa i genomsnitt tar 7 år, från att tanken börja gro tills det faktiskt blir av? Lättvindigt beslut?? Tro mig, det är inget lätt val. Men då man som förälder vill hela familjens bästa (i många fall i missriktad välvilja) så kämpar man, går på familjerådgivning, försöker lite till... tills man förhoppningsvis inser att man tar det allra största ansvaret som människa och förälder, genom att gå igenom skärselden för att alla ska få det bättre på sikt.

Och till sist - vem är DU att döma? Varför tror du att du har befogenhet att döma när det skulle vara okej att skiljas? Tror du att du kan dra gränser för det? Våld och missbruk? Jaha, men kränkande behandling då? Elakheter? Förakt? Kyla? Konflikter? Psykisk misshandel? Det är helt okej då, det ska man leva i för barnens skull och föra vidare till dem? Ge dem som modell för hur ett förhållande ser ut? Är det ett förhållande och familjesituation du skulle önska dina egna barn i framtiden, och säga när de vantrivs och ber om råd, "Nej, stå ut, stanna kvar i detta och må dåligt, för dina barns skull. Det spelar ingen roll att du inte älskar eller inte har det bra"...?

Jag vet inte varför du känner dig träffad, eller varför du känner att du behöver försvara de som gjort vad de kunnat för att förhindra en separation?

Jag tycker att det är alldeles uppenbart att jag inte menar de paren. Vilka jag menar är de som får ett infall och sen skiljer sig och använder barnen för att rättfärdiga sitt ansvarslösa beteende. Har man vridit på varenda sten, jobbat med parterapin, försöka få det till att funka på många sätt men att det fortfarande bara bråkas osv ja då är det väll bara till att gå isär. Men de som INTE gör det utan bara hoppar av tåget under farten, inte ger det en ärlig chans när krisen kommer, de är omogna och egoistiska vuxna som inte borde haft barn från första början.

Och detta gäller både de som lämnar OCH lämnas.

Ja jag "dömer" dessa "vuxna" som valt att skaffa barn och sen skiter i vad familjelivet faktiskt betyder för alla inblandade.
    Anonym (Helt otroligt) skrev 2018-07-28 19:07:28 följande:

Jag vet inte varför du känner dig träffad, eller varför du känner att du behöver försvara de som gjort vad de kunnat för att förhindra en separation?

Jag tycker att det är alldeles uppenbart att jag inte menar de paren. Vilka jag menar är de som får ett infall och sen skiljer sig och använder barnen för att rättfärdiga sitt ansvarslösa beteende. Har man vridit på varenda sten, jobbat med parterapin, försöka få det till att funka på många sätt men att det fortfarande bara bråkas osv ja då är det väll bara till att gå isär. Men de som INTE gör det utan bara hoppar av tåget under farten, inte ger det en ärlig chans när krisen kommer, de är omogna och egoistiska vuxna som inte borde haft barn från första början.

Och detta gäller både de som lämnar OCH lämnas.

Ja jag "dömer" dessa "vuxna" som valt att skaffa barn och sen skiter i vad familjelivet faktiskt betyder för alla inblandade.

Och var hittar du de här människorna, som bara får ett infall? Och hur i herrens namn vet DU det, att det är ett infall som föranleder separationen? Har DU spenderat tid med dem 24/7 så att du har insikt i deras liv? Och var hittar du dessa trådar, som dessa personer skapat? Länka gärna till en! I de trådar jag har läst är de förtvivlade över situationen och har kämpat länge!
  • Anonym (Helt otroligt)
    Anonym (Äpplen & Päron) skrev 2018-07-28 19:27:09 följande:

Och var hittar du de här människorna, som bara får ett infall? Och hur i herrens namn vet DU det, att det är ett infall som föranleder separationen? Har DU spenderat tid med dem 24/7 så att du har insikt i deras liv? Och var hittar du dessa trådar, som dessa personer skapat? Länka gärna till en! I de trådar jag har läst är de förtvivlade över situationen och har kämpat länge!

Menar du att det inte finns fullt av trådar på familjeliv som handlar om separation där någon part, lämnare/stannare, knappt luft ett finger för att försöka rädda sitt äktenskap? Det är till och med en som skrivit här i tråden om det faktum att den andre parten inte ansträngde sig ett endaste dugg.

Det är inte moget beteende. Om den ena uttrycker vilja till att göra något förändring, gå på terapi, prata, diskutera men den andre pillar navelludd på vilket sätt ska det kunna rättfärdigas? Och om små barn är inblandade är detta fruktansvärt beteende.

Om känslorna svalnar, man har tappat bort varandra osv så finns det hjälp att få om man anstränger sig. Familjelivet och barnen är värt det. Tycker man inte det så har man valt fel väg genom att bilda familj.
  • sextiotalist
    Anonym (Helt otroligt) skrev 2018-07-29 11:33:57 följande:

Menar du att det inte finns fullt av trådar på familjeliv som handlar om separation där någon part, lämnare/stannare, knappt luft ett finger för att försöka rädda sitt äktenskap? Det är till och med en som skrivit här i tråden om det faktum att den andre parten inte ansträngde sig ett endaste dugg.

Det är inte moget beteende. Om den ena uttrycker vilja till att göra något förändring, gå på terapi, prata, diskutera men den andre pillar navelludd på vilket sätt ska det kunna rättfärdigas? Och om små barn är inblandade är detta fruktansvärt beteende.

Om känslorna svalnar, man har tappat bort varandra osv så finns det hjälp att få om man anstränger sig. Familjelivet och barnen är värt det. Tycker man inte det så har man valt fel väg genom att bilda familj.

Men om den ena har noll intresse för att arbeta för relationen (åh vad fel det låter, arbeta för relationen, vet inte om jag velat vara kvar i en relation som man måste arbeta på, ja, sambon och jag har levt ihop i snart 25 år och aldrig sett det som ett arbete, det är ju i vår relation vi tankar energi) så är den fel från början.
  • Anonym (M)
    Anonym (Helt otroligt) skrev 2018-07-29 11:33:57 följande:

Men om den andre inte vill anstränga sig för att förbättra förhållandet trots att man själv försökt prata om problemen i evigheter, varför ska man då stanna? Då bryts man ju ner till slut och det om något drabbar väl barnen.
Svar på tråden Alla dessa separationstrådar