• Äldre 26 Jul 15:07
    956 visningar
    1 svar
    1
    956

    Betyg från årskurs 4..

    Jag tycker man bör införa betyg redan från fjärde klass då våra barn kommer vänja sig över hur det är att ha betyg och sen är det enklare att veta vilken nivå barnet ligger på. ÄN att det ska vara omdömen som inte är lika konkreta. 

  • Svar på tråden Betyg från årskurs 4..
  • äldreo­chklok­are
    Äldre 26 Jul 15:27
    #1
    Kärleksbo skrev 2018-07-26 15:07:20 följande:

    Jag tycker man bör införa betyg redan från fjärde klass då våra barn kommer vänja sig över hur det är att ha betyg och sen är det enklare att veta vilken nivå barnet ligger på. ÄN att det ska vara omdömen som inte är lika konkreta. 


    Finns ingen som helst anledning. Jag är lärare och har följt skolforskningen under många år. Vilken nivå barnet ligger på vet man utan betyg, det är det lärare arbetar med hela dagarna. Ett betyg är en symbol, en bokstav/siffra som är ett hopkok av allt man gjort under ett helt läsår - de säger på ett sätt mindre än ett omdöme. Tyvärr finns det en hel del människor som har någon slags övertro på att betyg ska lösa allting. 

    Finns massor av forskning som visar att man lär sig bättre utan att få ett betyg (en stämpel) utan konstruktiva omdömen som är framåtsyftande så att man vet var målet är och hur man ska ta sig dit. 

    Föreslår att du läser på lite om du är intresserad (men misstänker att du bara vill "gnälla" lite på skolan) 
Svar på tråden Betyg från årskurs 4..