• modsey

Uppge personnummer i kassan

Jag lämnar min mans personnummer på Ica då vårt kort står på honom. I stället för att ta ut ett nytt är det enkelt att göra så i stället. Häromdagen nobbades kunden framför mig att göra så och kassörskan hänvisade till GDPR. Kunden erbjöd sig att skriva ner personnumret men mobbades även till det.

För mig verkar det orimligt att man som affär har rätt att neka om du inte har legitimation med sig.

Någon som vet?

• Svar på tråden Uppge personnummer i kassan
  • modsey
    K Kalle skrev 2018-07-29 11:01:54 följande:

...och HUR ska kassörskan veta att det är ditt eget personnummer du ger muntligt? Duh!

Vilken tur att jag oftast handlar på samma affär där de känner igen mig så det fortsätter vara ett icke problem;)
  • Fillibom
    Nandez skrev 2018-07-28 18:34:46 följande:
    Så har vi med.
    Vi har också dubbelkort
  • Noname00
    modsey skrev 2018-07-29 11:20:06 följande:
    Vilken tur att jag oftast handlar på samma affär där de känner igen mig så det fortsätter vara ett icke problem;)
    Du säger att det är ett ickeproblem, ändå har du blivit nekad?
    vvarför har du inget eget kort eller leg med dig när du handlar?
  • modsey
    Noname00 skrev 2018-07-29 12:13:53 följande:

Du säger att det är ett ickeproblem, ändå har du blivit nekad?

vvarför har du inget eget kort eller leg med dig när du handlar?

Nä jag har inte blivit nekad.
  • Noname00
    modsey skrev 2018-07-29 12:37:54 följande:
    Nä jag har inte blivit nekad.
    Det var kunden framför dig, då är det nog bara en tidsfråga innan du råkar ut för samma sak.
  • Swagger
    modsey skrev 2018-07-28 16:39:07 följande:
    Jag lämnar min mans personnummer på Ica då vårt kort står på honom. I stället för att ta ut ett nytt är det enkelt att göra så i stället. Häromdagen nobbades kunden framför mig att göra så och kassörskan hänvisade till GDPR. Kunden erbjöd sig att skriva ner personnumret men mobbades även till det.
    För mig verkar det orimligt att man som affär har rätt att neka om du inte har legitimation med sig.
    Någon som vet?
    Varför skaffar ni inte två kort kopplat till samma konto? Ett kort på dig och ett på din man.
  • modsey
    Noname00 skrev 2018-07-29 13:04:02 följande:

Det var kunden framför dig, då är det nog bara en tidsfråga innan du råkar ut för samma sak.

I en affär där jag vanligtvis inte handlar.
    Swagger skrev 2018-07-29 13:11:27 följande:

Varför skaffar ni inte två kort kopplat till samma konto? Ett kort på dig och ett på din man.

Får koppla på mig om det blir problem. Försöker att inte ta ut massa kort utan ta det på personnummer.

Nåväl det är inget stort problem att lösa. Mer kuriosa
  • Trent
    modsey skrev 2018-07-29 10:08:47 följande:

Kan lugna dig med att det inte är en fråga jag brinner för. Utan en mer kuriosaartad fråga

Ja just det, om du fortsätter skriva det kanske någon tror på dig.
  • modsey
    Trent skrev 2018-07-29 13:48:02 följande:

Ja just det, om du fortsätter skriva det kanske någon tror på dig.

?
  • Noname00
    modsey skrev 2018-07-29 13:25:41 följande:
    I en affär där jag vanligtvis inte handlar.
    Swagger skrev 2018-07-29 13:11:27 följande:

Får koppla på mig om det blir problem. Försöker att inte ta ut massa kort utan ta det på personnummer.

Nåväl det är inget stort problem att lösa. Mer kuriosa
    Det är inte ett problem, dom skickar ett kort som man kan lägga i lådan.
    Räcker att man har Leg med sig.
  • Physalis

Sist jag jobbade på ICA och de andra kedjorna var 3 år sedan. Då fick man inte säga sitt personnummer för att registrera medlemsskap eller rabatter hos någon av de. Eftersom medlemskapet ger ekonomiska förmåner så måste de ha regler (t ex att kunden ska ha med sitt personliga medlemskort eller legitimation) för att förhindra fusk (t ex att halva släkten Larsson delar medlemskap och får orimliga bonuscheckar eller återbäringar, eller ex att inte oärliga anställda skulle dra sina medlemskort när kunderna saknade sina egna (hände ändå)).

Sen var det många kassörer som struntade i det för att de antingen haft sina stamkunder så länge att de kunde deras personnummer utantill ellet för att slippa få de orimliga reaktionerna som kommer med nekandet. Liksom tack för att jag som är lägst i företagsheirarkin och därmed noll ansvar eller påverkan, ska få utskällning eller ta hand om din kundvagn med varor för att du inte läst medlemsvilkoren.

Men faktum kvarstår att det aldrig varit ok. Jag har inte läst den nya lagen så jag vet inte om den förbjuder denna slapphet hos butiksanställda eller om butikerna bara använder lagen som en ursäkt att införliva sina redan existerande regler.

Så om din reaktion på att en stackars anställd nekar dig att registrera ett medlemskap, på ett sätt som strider mot avtalet du själv ingått, är att straff denne med att ta hand om din fulla kundvagn så är du riktigt elak.

Korrekturläser som en kratta
  • Mirva
    Aniiee skrev 2018-07-28 18:18:09 följande:

Det har egentligen aldrig varit ok (ja, eftr någon gång på typ 60-talet) att göra så men många handlare har varit slapphänta i många långa år så det har hängt kvar lite av hävd. Nu när den nya lagen kom har de börjat neka för att nu har de något nytt att skylla på och kan äntligen ändra rutinerna.

BTW så ska man aldrig i helvete säga sitt eller någon annans personnummer högt i kassan. Det är alldeles för riskabelt.

Varför skulle det vara för riskabelt menar du? Allas våra personnummer är ju offentliga, dels hos Skatteverket men även på merinfo.se och upplysning.se , bara att registrera sig så harman tillgång till alla människors personnummer, även de fyra sista siffrorna.
  • tobbe01

Jag har alltid mitt leg tillgängligt som kassören kan "blippa" och jag rabblar aldrig pers.nr. (eller mobil.nr) Inte för min integritets skull utan för att jag inte ORKAR.

Svar på tråden Uppge personnummer i kassan