• Anonym (Baba)

Mitt dåliga samvete äter upp mig..

Jag vill skiljas. Tror jag. Är så jävla rädd för bara tanken. Jag har droppat bomben ikväll och hon blev helt förkrossad. Hennes liv slås i spillror och jag känner mig enbart skyldig. Jag har förstört hennes liv.

• Svar på tråden Mitt dåliga samvete äter upp mig..
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Anonym@) skrev 2018-07-31 14:42:43 följande:

Lägger ner diskussionen med  dig...Ger inget, och det är varken din eller min tråd.

Förstår dig. Du hade kunnat vara tyst från början.
  • Arboga
    Anonym (Vidrigt) skrev 2018-07-30 20:30:34 följande:

Ja vad ska man säga. Handlar det inte om något allvarligt, t.ex. misshandel eller otrohet från hennes sida så ja då bör du ha dåligt samvete. Om man väljer att gifta sig och skaffa barn med någon så lovar man att vara tillsammans tills man dör. Nu får ditt barn och din fru sin familj söndertrasad och sina liv förstörda. Stackars ditt barn som måste flänga runt mellan era hem och din fru som kommer förlora halva tiden med sitt eget barn på grund av dig. Men men. Du är inte ensam och kommer säkert få så mycket stöd av folk som dig här tråden om att det är såååå viktigt att vara "lycklig" och "må bra". För man kan bara vara lycklig och må bra av att bryta sina löften, trasa sönder sin familj, krossa sin partners hjärta och själ samt missa halva sina barns uppväxt tydligen. Det är riktigt jävla vidrigt beteende som folk idag håller på med. Man fattar tydligen inte att gifter man sig och bildar man familj så är det meningen att man ska vara tillsammans kärleksfullt och troget för evigt. Nu har du ju hur som helst bevisat att du inte klarar av varken ett livslångt förhållande eller hålla dina löften, så se då till att aldrig någonsin mer inleda ett seriöst förhållande där den andra personen tror det är för evigt, och se även till att aldrig någonsin skaffa fler barn.

Helt orelevant jag vet men får jag fråga om du är religös?
  • fornminne

Man ska inte skilja sig för minsta lilla, men vi vet ju inte bakgrunden här. Att uppmana folk att stanna "till varje pris" är direkt osunt.

• fornminne
    Anonym (Anonym@) skrev 2018-07-31 14:26:50 följande:
    Ok, köper det...verkar logiskt. Men något måste ni väl lova även i en borgerlig vigsel? Förlåt min okunskap, men är det bara en signatur på ett papper så skattemyndigheten och folkbokföringsmyndigheten får veta??

Man kan utforma en borgerlig vigsel ganska mycket som man vill. Men även där lovar man ofta att "älska varandra i nöd och lust", eller något liknande. Däremot inte "till döden skiljer oss åt". Där har du nog den avgörande skillnaden. Grundtanken är att man inte ska lova sådant man inte kan hålla, och vem kan lova att hålla ihop livet ut? Man kan sträva mot det, men man har aldrig några garantier.
  • fornminne
    Limajo skrev 2018-07-31 20:18:28 följande:
    Men ärligt talat, hur många skiljer sig för minsta lilla? När man har barn? Alla i min krets som delat på sig har antingen haft en akut kris (typ otrohet) ellet kämpat in i kaklet. Det kan så klart finnas undantag men överlag tror jag det är utomstående som inte haft insyn som tror att folk skiljer sig som de byter underkläder, men verkligheten ser annorlunda ut.

Tror ingen skiljer sig för "minsta lilla", ville bara vara tydlig. Jag tror att det är något som vissa inbillar sig eller vill tro, att många ger upp för lätt. Utan att tänka på att många inte kunde skilja sig förr, det betyder inte att de var lyckligare. Eller ens levde ihop, en hel del levde som separerade fast de var gifta på pappret.
  • Anonym (.)
    Anonym (Radio) skrev 2018-07-31 16:09:01 följande:

Läste lite på denna tråden när jag satt på lunch idag. Hann inte med alla inlägg men förstod att det diskuterades en del ifall man skulle hålla ihop för barnens skull eller inte.

Intressant nog så var där ett radioprogram pp vägen hem som handlade om just detta!

Programmet hette Känsligt Läge på P1 om ni vill veta källan.

Intervjuaren Klara frågade Mikael (expert) vad som händer med ett barn som har föräldrar som egentligen inte har det bra. Antingen att de är kyliga mot varandra för att inte barnen ska märka eller gormar o skriker. Ett barn anammar detta även om vi inte tror det. Ett sådant barn blir instängt i sig själv, tar på sig skulden, visar samma beteende i sociala situationer som föräldrarna.

Ett barn med skilda föräldrar där båda känner sig nöjda med tillvaron blir betydligt mer harmonisk och glad. De har lättare för att skapa relationer i framtiden och får ett sundare levnadssätt.

Så alla glada, nu har ni svart på vitt!!! Frågor på det?

Kan tillägga att de även sa att en vuxen som tvivlar på sin relation ska frpga sig om de fortfarande känner att de skrattar av glädje för varandra, att det är lätt att leva med varandra.

Många misstar att materialla ting är lycka i en relation. Man har fint hus, bil, kan åka på resor, unna sig saker och fungerar praktiskt i relationen. Men det är sånt som även det speglar av sig på ett barn. De ser igenom alla dessa ting och ser en olycklig mamma, pappa eller båda.

Och psykologiskt sett växer ett osäkert barn upp och vet inte vad en lycklig relation egentligen är. De tror att allt handlar om fina saker och pengar.

Nog sagt

Intressant! Ska lyssna!
  • Pope Joan II
    fornminne skrev 2018-07-31 20:23:02 följande:

Man kan utforma en borgerlig vigsel ganska mycket som man vill. Men även där lovar man ofta att "älska varandra i nöd och lust", eller något liknande. Däremot inte "till döden skiljer oss åt". Där har du nog den avgörande skillnaden. Grundtanken är att man inte ska lova sådant man inte kan hålla, och vem kan lova att hålla ihop livet ut? Man kan sträva mot det, men man har aldrig några garantier.

Nej, det gör man inte ofta. Den korta versionen innehåller inget sådant så väljer man den lovar man inget. Man vigs bara enligt följande.

Vigseltext, kort version

Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.

Vill du NN ta denna/denne NN till din hustru/man

Vill du NN ta denna/denna NN till din hustru/man

Jag förklarar er nu för äkta makar
  • Anonym (.)

TS, vart har du tagit vägen? Hur mår du?

• SupersurasunkSara
    Anonym (Baba) skrev 2018-07-30 20:12:50 följande:

Jag vill skiljas. Tror jag. Är så jävla rädd för bara tanken. Jag har droppat bomben ikväll och hon blev helt förkrossad. Hennes liv slås i spillror och jag känner mig enbart skyldig. Jag har förstört hennes liv.

Försök se det som att du ger er båda en chans att bli lyckliga på riktigt. Visst, hon var lycklig med dig, men det baserades ju på något som inte var sant från ditt håll. 

Gör vad du kan för att underlätta, men var tydlig med att detta är vad du vill. 
  • Anonym (Man 43)

Hej!

Ja, TS, du är i en av livets svåraste situationer just nu. Den har föregåtts av många tankar och mycken vånda.

Men vet detta: ditt barn kan få en jättefin uppväxt! Betydligt bättre än i en kärnfamilj där de vuxna inte längre älskar varandra. För den bilden av hur relationer ska vara, vill väl ingen ge sitt barn?

Allt handlar om hur ni vuxna fortsätter komma överens och samarbeta. Ni kan tillsammans ge ert barn en trygg, kärleksfull uppväxt, fastän ni vuxna inte längre bor ihopp.

Lycka till! Och, sluta lyssna på FL:s moraltanter och foliehattar.

Ps. Är du även intresserad av fakta så finns det forskning på området. Exempelvis:

www.forskning.se/2017/01/12/vaxelvist-boende-bast-for-skilsmassobarnen/

www.vetenskaphalsa.se/skilsmassobarn-mer-reflekterande/

www.svd.se/skilsmassobarn-mar-inte-samre

• Bernadotte

Omöjligt att vare sig tycka eller svara något vettigt på den här tråden. TS skulle kanske kunna bjuda på lite mer bakgrund, vad handlar det om, hur länge har ni varit gifta, vad är eran situation..?
    Ni som väljer att skälla på TS och komma med bannor - hejda er en smula tills ni fått lite mer att gå på...

Och till TS; lite mer info tack, om du vill ha feedback!

• Lainie Kennedy
    Anonym (Vidrigt) skrev 2018-07-30 20:30:34 följande:

Ja vad ska man säga. Handlar det inte om något allvarligt, t.ex. misshandel eller otrohet från hennes sida så ja då bör du ha dåligt samvete. Om man väljer att gifta sig och skaffa barn med någon så lovar man att vara tillsammans tills man dör. Nu får ditt barn och din fru sin familj söndertrasad och sina liv förstörda. Stackars ditt barn som måste flänga runt mellan era hem och din fru som kommer förlora halva tiden med sitt eget barn på grund av dig. Men men. Du är inte ensam och kommer säkert få så mycket stöd av folk som dig här tråden om att det är såååå viktigt att vara "lycklig" och "må bra". För man kan bara vara lycklig och må bra av att bryta sina löften, trasa sönder sin familj, krossa sin partners hjärta och själ samt missa halva sina barns uppväxt tydligen. Det är riktigt jävla vidrigt beteende som folk idag håller på med. Man fattar tydligen inte att gifter man sig och bildar man familj så är det meningen att man ska vara tillsammans kärleksfullt och troget för evigt. Nu har du ju hur som helst bevisat att du inte klarar av varken ett livslångt förhållande eller hålla dina löften, så se då till att aldrig någonsin mer inleda ett seriöst förhållande där den andra personen tror det är för evigt, och se även till att aldrig någonsin skaffa fler barn.

Du kanske inte känner till att människor har olika värderingar, och ingår äktenskap utifrån olika premisser. För många människor är ett lyckligt liv viktigare än principen om ett livslångt förhållande, och de gör sina väl utifrån det. Det finns även förhållanden, med eller utan barn, där ingen har lovat mer än de kan hålla. "Man" gifter sig inte eller bildar familj utifrån enbart ditt perspektiv, vilket innebär att du har fel.
  • Anonym (Samma)
    Bernadotte skrev 2018-08-01 09:16:50 följande:

Omöjligt att vare sig tycka eller svara något vettigt på den här tråden. TS skulle kanske kunna bjuda på lite mer bakgrund, vad handlar det om, hur länge har ni varit gifta, vad är eran situation..?

Ni som väljer att skälla på TS och komma med bannor - hejda er en smula tills ni fått lite mer att gå på...

Och till TS; lite mer info tack, om du vill ha feedback!

Precis. Vem vet hur ts förhållande är. Kanske ts är helt nedtryckt psykiskt.
  • Mullbär

Förändring är jobbigt. Klart det är kaos. Men livet går vidare, man kommer över saker, det blir lättare. Utgår ifrån att det var väl genomtänkt från din sida, och man ska göra det som gör en lycklig. Inte rimligt att stanna kvar i ett förhållande man inte vill bara för att skona den personen, för det blir ju ändå inte så i längden. Så ja, det gör ont att bryta upp även fast man vill bort, men det blir bättre!

Svar på tråden Mitt dåliga samvete äter upp mig..